Terug
Gepubliceerd op 12/12/2025

2025_GR_00146 - Digitalisering van het Lokaal Loket Kinderopvang via Opvang.Vlaanderen - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 11/12/2025 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Gert Clerinx, Voorzitter; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Urbain Bangels, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Wouter Robijns, Raadslid; Sabrina Bonneux, Raadslid; Jente Strauven, Raadslid; Annick Vannijlen, Raadslid; Marc Machiels, Raadslid; Annick Raemaekers, Raadslid; Dirk Hendrickx, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur; Dries Deferm, Burgemeester

Afwezig

Jana Wintmolders, Raadslid

Secretaris

Evi Jans, Algemeen directeur

Voorzitter

Dries Deferm, Burgemeester
2025_GR_00146 - Digitalisering van het Lokaal Loket Kinderopvang via Opvang.Vlaanderen - Goedkeuring 2025_GR_00146 - Digitalisering van het Lokaal Loket Kinderopvang via Opvang.Vlaanderen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Elke gemeente in Vlaanderen en Brussel is verplicht om tegen eind 2023 een Lokaal Loket Kinderopvang (LLKO) op te richten. Nieuwerkerken heeft dit als enige gemeente in Limburg nog niet.

Het Lokaal Loket Kinderopvang helpt gezinnen in hun zoektocht naar kinderopvang en moet ervoor zorgen dat de gemeente een beter zicht krijgt op de verhouding tussen vraag en aanbod. Het helpt om de toegang tot kinderopvang voor elke ouder laagdrempelig te houden en heeft onder meer de opdracht om alle unieke vragen voor opvang van baby’s en peuters te registeren. Het aantal niet-beantwoorde vragen wordt apart vermeld. De cijfers worden jaarlijks opgevraagd door het Agentschap Opgroeien en zullen gebruikt worden om de nood aan kinderopvang in de regio te bepalen.

Als lokaal bestuur Nieuwerkerken kunnen we voor de organisatie van het LLKO een jaarlijkse subsidie ontvangen. Dit is geschat op 1 376,15 euro.

Als gemeente Nieuwerkerken willen we ons laten ondersteunen in het digitaliseren van het LLKO. 

Waarom een digitaal systeem?

  • Een digitaal systeem kan een waardevolle ondersteuning bieden voor het Lokaal Loket Kinderopvang. 
  • Het helpt bij:
    • Weergave van het aanbod: ouders krijgen een overzicht van opvangmogelijkheden.
    • Opvangvragen registreren: ouders kunnen digitaal een aanvraag voor opvang indienen.
    • Opvolging en administratie: informatie over opvangvragen wordt gestructureerd bijgehouden en beheerd. 

Welke systemen zijn beschikbaar?

  • Er zijn verschillende digitale oplossingen mogelijk, variërend van:
    • Een eenvoudig informatiesysteem: dit geeft ouders inzicht in het kinderopvangaanbod binnen de gemeente of regio.
    • Een uitgebreid registratiesysteem: hierin worden opvangvragen niet alleen geregistreerd, maar ook opgevolgd en beheerd. 

Hoe kies je het juiste IT-systeem?

  • In de overzichtstabel in bijlage is nuttige informatie terug te vinden om de juiste keuze te maken voor het Lokaal Loket. De tabel bevat: 
    • Een overzicht van bestaande IT-systemen en hun functionaliteiten
    • Wat volgens Opgroeien minimaal nodig is om de basiswerking van een lokaal loket te garanderen (zie de gekleurde rijen)

Waarom opteren wij voor Opvang.Vlaanderen?

  • Alle buurgemeenten van Nieuwerkerken alsook heel Limburg werkt met Opvang.Vlaanderen.
  • Het platform is specifiek ontworpen om intergemeentelijk te werken. 
  • Voor ouders betekent dit dat ze vanuit hetzelfde platform overal in de regio naar kinderopvang kunnen zoeken. 
  • Voor intergemeentelijke kinderopvangorganisatoren (zoals Ferm) maakt dit dat ze vanuit hetzelfde systeem hun administratie rond aanvragen kunnen opvolgen.
  • Voor ons als lokaal bestuur betekent dit dat er over gemeentegrenzen heen automatisch data worden verzameld rond het tekort aan kinderopvang.
  • In de context van Nieuwerkerken zijn er een aantal specifieke voordelen:
    • Ferm is de enige aanbieder aan kinderopvang.
      • Zij kennen het systeem al vanuit de regio, dus zij kunnen hier meteen mee aan de slag.
      • Opvang.Vlaanderen hoeft dus geen opleiding te voorzien. 
    • Er is momenteel geen zicht op cijfers rond het opvangtekort in Nieuwerkerken. 
      • Dit kan op Vlaams niveau helpen om het probleem in kaart te brengen. 
      • Dit kan op lokaal niveau inzichten geven om beleidskeuzes in de toekomst te maken. 
    • We bieden de opstart kosteloos aan, er wordt enkel het jaarlijks licentiebedrag (1 376,15 euro incl. btw) gefactureerd.
      •  Aangezien er maar één aanbieder (Ferm) is die het systeem kent, hoeft Opvang.Vlaanderen geen workshop te geven.
      • Opvang.Vlaanderen kan snel schakelen indien wij als bestuur dit wensen. 
    •  Via Opvang.Vlaanderen en gezien de context in Nieuwerkerken, zal er weinig werk zijn om dit op te zetten en op te volgen. Daarbij is er onbeperkte ondersteuning voorzien voor iedereen die wil, zowel tijdens de opstart als daarna.
  • Nieuwerkerken is momenteel de enige gemeente in Limburg die niet via Opvang.Vlaanderen werkt. Daarnaast zou Limburg de eerste provincie kunnen worden die volledig met hetzelfde LLK-platform werkt. 
  • Feedback van de samenwerkende gemeenten: goede software en verregaande dienstverlening.

Juridische grond

Het decreet van 20 april 2012 houdende kinderopvang van baby's en peuters, meer bepaald hoofdstuk 4.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e592682bdd4c01682cb9ef43009d

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad is akkoord om de digitalisering van het Lokaal Loket Kinderopvang via Opvang.Vlaanderen te organiseren.