Terug
Gepubliceerd op 06/11/2025

2025_CBS_01069 - TP 2025: Tijdelijk politiereglement voor Buitengewoon Onderhoud Wegen 2025 - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
di 04/11/2025 - 14:00 VZ sociaal huis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Urbain Bangels, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Evi Jans, Algemeen directeur; Dries Deferm, Burgemeester

Secretaris

Evi Jans, Algemeen directeur

Voorzitter

Dries Deferm, Burgemeester
2025_CBS_01069 - TP 2025: Tijdelijk politiereglement voor Buitengewoon Onderhoud Wegen 2025 - Goedkeuring 2025_CBS_01069 - TP 2025: Tijdelijk politiereglement voor Buitengewoon Onderhoud Wegen 2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

M. Kerkhofs Wegenbouw NV vraagt een inname van het openbaar domein, voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden in het kader van Buitengewoon Onderhoud Wegen 2025, voor de periode van maandag 3 november 2025 tot en met dinsdag 2 december 2025. De tijdelijke politiereglementen omvatten de straten Helstraat en Opperstraat.

Juridische grond

De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

De nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het Koninklijk Besluit houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.

Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.

Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

Het besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling aanvullend verkeersreglement dat betrekking heeft op de gemeentewegen van 29 april 2010.

Het besluit van de gemeenteraad houdende het delegeren van de bevoegdheid inzake aanvullende politiereglementen naar het college van burgemeester en schepenen van 16 mei 2019.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e592511e8f3f01511fec607e1995

Adviezen

Lokale Politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken Gunstig advies

Helstraat

De lokale politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken heeft een gunstig advies uitgebracht op 28 oktober 2025 voor de aanvraag voor onderhoudswerken te Nieuwerkerken.

Het advies luidt als volgt: 

  • De signalisatie dient geplaatst te worden conform de bijgevoegde signalisatieplannen.
  • De hinder is als volgt beschreven:
    • Tijdens en na uitvoering van de freeswerkzaamheden zal de rijbaan van de Helstraat toegankelijk blijven.
    • Tijdens de plaatsing van de nieuwe toplaag asfalt zal de Helstraat volledig dienen te worden afgesloten en geldt een omleiding.
  • Bedrijven en omwonenden worden tijdig ingelicht over de werkzaamheden, en wanneer er nieuw asfalt geplaatst zal worden, zodat zij (indien gewenst) hun voertuigen tijdig buiten de werkzone kunnen plaatsen.

Opperstraat

De lokale politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken heeft een gunstig advies uitgebracht op 28 oktober 2025 voor de aanvraag voor onderhoudswerken te Nieuwerkerken.

Het advies luidt als volgt: 

  • De signalisatie dient geplaatst te worden conform de bijgevoegde signalisatieplannen.
  • De hinder is als volgt beschreven:
    • Tijdens en na uitvoering freeswerkzaamheden blijft de rijbaan van de Opperstraat volledig toegankelijk.
    • Tijdens plaatsing nieuwe toplaag asfalt wordt de Opperstraat thv de werkzone tussen huisnrs. 142 en 209 afgesloten.
  • Bedrijven/omwonenden worden tijdig ingelicht over de werkzaamheden + wanneer nieuw asfalt geplaatst zal worden, zodat zij - indien wenselijk - hun voertuigen voordien buiten de werkzone kunnen plaatsen.
De Lijn Gunstig onder voorwaarden

Helstraat

De Lijn heeft inzake deze inname van de volledige rijbaan een gunstig advies uitgebracht op 28 oktober 2025.

Het advies luidt als volgt:

  • Geen impact op onze lijnbussen.

Opperstraat

De Lijn heeft inzake deze inname, een gunstig advies onder voorwaarden uitgebracht op 30 oktober 2025.

Het advies luidt als volgt:

  • Gelieve de exacte datum en uren tijdig door te geven, dan kunnen we deze omleiding voorzien.

Regelgeving bevoegdheid

Het college is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgelegd door de gemeenteraad
<p>Het college is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgelegd door de gemeenteraad</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist dat ter gelegenheid van de inname van het openbaar domein voor onderhoudswerkzaamheden in het kader van het Buitengewoon Onderhoud Wegen 2025 de opgelegde verkeersregeling van het bijgevoegde politieadvies van kracht is in de periode van maandag 3 november 2025 tot en met dinsdag 2 december 2025.

Artikel 2

In het geval dat het Buitengewoon Onderhoud Wegen in de Helstraat en Opperstraat is afgerond voor het verstrijken van de einddatum van dinsdag 2 december 2025 wordt de opgelegde verkeersregeling van het bijgevoegde politieadvies opgeheven.

Artikel 3

Buitengewoon Onderhoud Wegen - Helstraat

Van maandag 3 november 2025 tot en met dinsdag 2 december 2025 moet, zoals in het politieadvies vermeld, worden aangebracht conform de geldende richtlijnen:

  • Ter hoogte waar de Helstraat kruist met de Weyerstraat:
    • Omleidingsbord F41 - Wegwijzer omleidingsweg;
    • Nadar met Verkeersbord A31 "Werken" + C01 "Gesloten in beide richtingen"
    • Eigen werfsignalisatie aan het begin + einde van de werkzone met volgende informatie: naam uitvoerder, telefoonnummer van contactpersoon die ten alle tijden bereikbaar is, de start- en (vermoedelijke) einddatum en dit gedurende de volledige duurtijd van de werken.
  • Ter hoogte waar de Helstraat kruist met de Grotestraat:
    • Omleidingsbord F41 - Wegwijzer omleidingsweg;
    • Nadar met Verkeersbord A31 "Werken" + C01 "Gesloten in beide richtingen"
    • Eigen werfsignalisatie aan het begin + einde van de werkzone met volgende informatie: naam uitvoerder, telefoonnummer van contactpersoon die ten alle tijden bereikbaar is, de start- en (vermoedelijke) einddatum en dit gedurende de volledige duurtijd van de werken.

Buitengewoon Onderhoud Wegen - Opperstraat

Van maandag 3 november 2025 tot en met dinsdag 2 december 2025 moet, zoals in het politieadvies vermeld, worden aangebracht conform de geldende richtlijnen:

  • De omleiding dient te worden voorzien via de Dennenbosstraat;
  • Signalisatie voor de werkzone van de Opperstraat, zie signalisatieplan categorie 3 met sterke hinder, voorrangsregeling B19/B21 en met doorgang voor fietsers;
  • Ter hoogte waar de Opperstraat kruist met de Schansstraat:
    • Omleidingsbord F41 - Wegwijzer omleidingsweg;
    • Nadar met Verkeersbord A31 "Werken" + afstandsborden + C35 + C01 "Gesloten in beide richtingen"
    • Eigen werfsignalisatie aan het begin + einde van de werkzone met volgende informatie: naam uitvoerder, telefoonnummer van contactpersoon die ten alle tijden bereikbaar is, de start- en (vermoedelijke) einddatum en dit gedurende de volledige duurtijd van de werken.
  • Ter hoogte waar de Opperstraat kruist met de Grotestraat:
    • Omleidingsbord F41 - Wegwijzer omleidingsweg;
    • Nadar met Verkeersbord A31 "Werken" + afstandsborden + C35 + C01 "Gesloten in beide richtingen"
    • Eigen werfsignalisatie aan het begin + einde van de werkzone met volgende informatie: naam uitvoerder, telefoonnummer van contactpersoon die ten alle tijden bereikbaar is, de start- en (vermoedelijke) einddatum en dit gedurende de volledige duurtijd van de werken.

De nodige signalisatie en afsluitingen dienen door de aanvrager worden voorzien en worden geplaatst conform de richtlijnen m.b.t. signalisatie (M.B. 7 mei 1999) en de Wegcode.

Artikel 4

Overtreders van de beschikkingen van onderhavig reglement zullen worden bestraft met de straffen voorzien bij de wet over de politie van het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en de latere wijzigingen.

Artikel 5

Aan het gemeentebestuur zal uit hoofde van de onderhavige vergunning geen enkele burgerlijke aansprakelijkheid ten laste kunnen worden gelegd.
De aanvrager blijft zelf verantwoordelijk voor alle schade veroorzaakt aan personen en goederen tijdens de duur van de inname van het openbaar domein.

Artikel 6

De aanvrager moet het terrein uiterlijk de dag na het beëindigen van de inname openbaar domein opgeruimd hebben. Zo niet, kan het bestuur overgaan tot ambtshalve opruiming op kosten van de aanvrager (cf. voorwaarden verbonden aan het verlenen van de toelating inname openbaar domein).

Artikel 7

Deze verordening zal worden bekendgemaakt zoals beschreven door art. 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.