Terug
Gepubliceerd op 11/10/2024

2024_BURG_00056 - WW2025-01 Tijdelijk politiereglement veldrit Ambachtstraat op 8 februari 2025 - Goedkeuring

Burgemeesterbesluiten
do 10/10/2024 - 19:00 VZ sociaal huis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Dries Deferm, Burgemeester; Evi Jans

Secretaris

Evi Jans

Voorzitter

Dries Deferm, Burgemeester
2024_BURG_00056 - WW2025-01 Tijdelijk politiereglement veldrit Ambachtstraat op 8 februari 2025 - Goedkeuring 2024_BURG_00056 - WW2025-01 Tijdelijk politiereglement veldrit Ambachtstraat op 8 februari 2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Op 26 september 2024 hebben we de aanvraag van Marc Secretin, voorzitter van de wielerclub “WTC Nasser”, ontvangen met betrekking tot de inrichting van een veldrit voor dorpelingen op het grondgebied van Nieuwerkerken.

  • Aanvrager: Marc Secretin - Kerkstraat 20 3850 Nieuwerkerken
  • Datum en uur: 8 februari 2025 van 9.30 uur tot 17.30 uur
  • Rit in lijn / doortocht / plaatselijk parcours: gesloten omloop
  • Categorieën van deelnemers: amateurs/dorpelingen

Juridische grond

De wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening.

De wet van 16 maart 1968, betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet).

De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134 §1.

De wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen.

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Het decreet van 18 mei 2018 en het uitvoeringsbesluit van 8 februari 2019 betreffende het niet dringend ziekenvervoer.

De artikelen 2 derde lid, 10 tot 13quater en 21 van het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en de veldritten.

Het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968, houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.

Het Koninklijk Besluit van 14 mei 2019 voor de erkenning van het beroep ambulancier niet dringend patiëntenvervoer.

Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019, houdende de reglementering van de wielerwedstrijden en van alle-terreinwedstrijden.

Het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens.

Het Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 september 2000 houdende de voorwaarden voor deelneming van wielerwedstrijden en wielerproeven.

De Omzendbrief OOP45 van 4 november 2019 ter begeleiding van het Koninklijk besluit 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden.

Besluit

De burgemeesterbesluiten beslist:

Artikel 1

De burgemeester verleent, onder voorbehoud van de strikte naleving van de hieronder vermelde voorschriften, de toelating aan de heer Marc Secretin van WTC Nasser om op zaterdag 8 februari 2025 van 9.30 uur tot 17.30 uur een veldrit voor de categorie dorpelingen/amateurs te organiseren in Nieuwerkerken op volgende straten: Ambachtstraat + aanliggende velden.

Programma:

  • Voormiddag: kids cross van 5 tot 15 jaar
  • Namiddag: verdeeld over 4 crossen, volwassenen amateurs.

Iedere cross is op tijd:

  • Kids rijden 15 minuten.
  • Volwassenen tot 40 jaar rijden 50 minuten.
  • 60-plussers rijden 35 minuten.

Volgens het traagste tijdschema zal de wedstrijd de Ambachtstraat verlaten om 20 uur.

Artikel 2

Het deel van de Ambachtstraat vanaf de hoek met ACR tot bedrijf Vanacken wordt voor de veiligheid afgesloten vanaf zaterdag 8 februari 2025 van 7 uur ’s morgens tot 20 uur ’s avonds.

Er is een parkeerverbod op het afgesloten gedeelte.

Signalisatie:

  • Parkeerverbodsborden E1 + Xa en Xb op de parkeervrije zone
  • Kruispunt Ambachtsstraat – Tegelrijstraat: nadar + C3 + UPV + F45 
  • Ambachtsstraat t.h.v. bedrijf Vanacken: nadar + C3 + uitgezonderd landbouwvoertuigen
  • Kruispunt Begijnenbosstraat – Ambachtsstraat: nadar + C3 + uitgezonderd landbouwvoertuigen
  • Kruispunt Tegelrijstraat – Ambachtsstraat: nadar + C3 +UPV + omleiding ‘containerpark’ naar links
  • Kruispunt Begijnenbosstraat – veldweg richting Ambachtsstraat: nadar + C3

Artikel 3

Het parcours bevindt zich voornamelijk in landbouwvelden (gesloten parcours), er zijn dus geen kruispunten.

Er wordt een seingever geplaatst op ieder aansluitings- en/of kruispunt van de op het parcours gelegen openbare wegen en pleinen en in iedere onoverzichtelijke bocht.

Artikel 4

De voorwaarden, opgelegd door het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019 en omzendbrief OOP45 van 5 november 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden, dienen te worden nageleefd.

1°   Koersdirecteur

  • De inrichters zullen een koersdirecteur aanduiden. De koersdirecteur moet meerderjarig zijn en zal handelen in naam van de organisator. Hij zorgt voor het goede verloop van de wielerwedstrijd.  
  • Hij ziet erop toe dat de wedstrijdkaravaan en de publiciteitskaravaan de hen opgelegde voorwaarden naleven.

2° Veiligheidscoördinator

  • De inzet van de veiligheidscoördinator naast een koersdirecteur is verplicht voor wedstrijden in lijn. In andere wedstrijden kan de functie van koersdirecteur en veiligheidscoördinator door éénzelfde persoon uitgeoefend worden.
  • De veiligheidscoördinator moet meerderjarig zijn.
  • Hij staat in voor de risicoanalyse van het parcours, de mogelijke interactie tussen publiek en de karavaan en de daaraan gekoppelde maatregelen teneinde de risico’s te beperken. Hij is verantwoordelijk voor de briefing van de signaalgevers (alsook de mobiele signaalgevers). Hij zorgt ervoor dat de interactie tussen de voertuigen, deelnemers en toeschouwers op een veilige manier verloopt.
  • De veiligheidscoördinator zal tijdens de wedstrijd in het bezit zijn van een nominatieve lijst van de ingezette signaalgevers.

3° Deelnemende renners

  • De deelnemende renners aan de wielerwedstrijd dienen de rijbaan of het gemarkeerd fietspad, zoals bedoeld in artikel 74 van de wegcode, te volgen. De motorvoertuigen van de wedstrijdkaravaan (en publiciteitsvoertuigen) mogen alleen de rijbaan volgen voorzien voor motorvoertuigen.

4°    Signaalgevers

  • De organisatoren moeten zich laten bijstaan door de signaalgevers die elke burgemeester onmisbaar acht voor het verzekeren van de veiligheid op de kruispunten of andere belangrijke of gevaarlijke punten welke hij aanwijst op het parcours van de wedstrijd in zijn gemeente.
  • De burgemeester, in samenspraak met de korpschef, bepaalt hoeveel signaalgevers er nodig zijn.

5° Verzekering

  • De organisatoren moeten ten laatste acht weken voor de wedstrijd het bewijs leveren dat een verzekering afgesloten is om, bij ongeval naar aanleiding van of gedurende de wedstrijd, de geldelijke gevolgen van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid te waarborgen van de organisatoren zelf, de signaalgevers, de deelnemende renners en eenieder die gemachtigd is om de wedstrijd te volgen.
  • De bedoelde verzekering moet afgesloten worden bij een verzekeraar die gemachtigd is verzekeringsactiviteiten uit te oefenen onder tak 13 van bijlage 1, van het KB van 22 februari 1991, houdende het algemeen reglement betreffende de controle op de verzekeringsondernemingen.
  • De verzekering moet een waarborg qua stoffelijke en lichamelijke schade verlenen, die voorzien is in het KB van 12 januari 1984.

6°    Parcours

  • Wanneer de wedstrijd dezelfde weg volgt als een andere wedstrijd of opnieuw op een reeds eerder gevolgde weg uitkomt, moet door de veiligheidscoördinator bijzondere voorzorgsmaatregelen genomen worden om mogelijke ongevallen te vermijden.

7°    Openingsvoertuig / sluitingsvoertuig

Openingsvoertuig:

  • Bij een wielerwedstrijd op een open omloop dient een openingsvoertuig op een voldoende veilige afstand voor de eerste renner uit te rijden.  
  • Op het dak van dit voertuig moet, op een voor tegenliggers goed zichtbare wijze, het in de wegcode (KB 1 december 1975) voorziene gevaarsbord, met figuur A51 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70 cm bedragen en het verkeersteken moet worden aangebracht boven een rechthoekig bord waarop op een blauwe achtergrond in witte letters van ten minste 20 cm hoogte en ten minste 2 cm breedte de vermelding “WEDSTRIJD” in de geldende bestuurstaal aangebracht is.
  • Het openingsvoertuig is tevens voorzien van een rode vlag, alsook een oranjegeel knipperlicht. De rode vlag (afmeting 50 cm breedte / 60 cm lang) wordt vooraan op de linkerzijde van het voertuig aangebracht. Het oranjegeel knipperlicht wordt zodanig geplaatst dat het vanuit alle richtingen zichtbaar is.

Sluitingsvoertuig:

  • Bij een wielerwedstrijd op open omloop wordt de wedstrijdkaravaan gesloten door een sluitingsvoertuig. Dit voertuig is als volgt uitgerust:
  • Op het dak van dit voertuig moet, op een voor het achteropkomend verkeer goed zichtbare wijze, het in de wegcode (KB 1 december 1975) voorziene gevaarsbord, met figuur A51 (houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer) aangebracht zijn. De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70 cm bedragen en het verkeersteken moet worden aangebracht boven een rechthoekig bord waarop op een blauwe achtergrond in witte letters van ten minste 20 cm hoogte en ten minste 2 cm breedte de vermelding “EINDE WEDSTRIJD” in de geldende bestuurstaal aangebracht is.
  • Het sluitingsvoertuig is tevens voorzien van een groene vlag, alsook een oranjegeel knipperlicht. De groene vlag (afmeting 50 cm breedte / 60 cm lang) wordt vooraan op de linkerzijde van het voertuig aangebracht. Het oranjegeel knipperlicht wordt zodanig geplaatst dat het vanuit alle richtingen zichtbaar is.

Opmerkingen:

  1. Indien het omwille van de plaatsgesteldheid, de aard van het terrein, niet mogelijk is aan de verplichting van een rode en/of groene vlag te voldoen, kan het voertuig tijdelijk vervangen worden door een aan het terrein aangepast motorvoertuig dat enkel voorzien is met een rode vlag (voor het openingsvoertuig) of een groene vlag (voor het sluitingsvoertuig).
  2. Bij een wielerwedstrijd op een gesloten omloop volstaat het openingsvoertuig.
  3. In geval er een publiciteitskaravaan aanwezig is in de wedstrijd zal deze eveneens voorafgegaan worden van een openingsvoertuig en achteraan afgesloten worden door middel van een sluitingsvoertuig. Beide voertuigen voldoen aan de hiervoor vermelde beschrijving (bord A51 op het dak, groene/rode vlag, oranjegeel knipperlicht), met uitzondering van de vermelding op het bord. Het openingsvoertuig vermeldt “PUBLICITEIT” en het sluitingsvoertuig “EINDE PUBLICITEIT”.

8° Volgbewijs / doorgangsbewijs

  • Elk motorvoertuig waarvan de bestuurder zich op het parcours van de wielerwedstrijd dient te begeven, op een tijdstip dat het parcours gereserveerd is voor de wedstrijd, dient hetzij over een volgbewijs, hetzij over een doorgangsbewijs te beschikken. Beide bewijzen worden ondertekend door de organisator.
  • Het volgbewijs laat de bestuurder toe te bewegen tussen het openings- en het sluitingsvoertuig. Het volgbewijs is van witte kleur en wordt duidelijk zichtbaar aan de voorzijde van het voertuig aangebracht. Het volgbewijs draagt de stempel van de gemeente van de referentieburgemeester.
  • Het doorgangsbewijs laat de bestuurder toe te bewegen in vooraf bepaalde afgesloten zones. Deze voertuigen mogen zich NIET bewegen tussen het openings- en sluitingsvoertuig. Het doorgangsbewijs is van gele kleur en wordt duidelijk zichtbaar aangebracht aan de voorzijde van het voertuig. Dit is NIET van toepassing op de voertuigen van politie – en hulpdiensten.
  • De grootte is een A4-formaat, behalve voor motorfietsen waar het een A5-formaat mag zijn.

9° Hulppost / ziekenwagen

  • Tijdens alle wielerwedstrijden dient er in de aankomstzone minstens een adequaat uitgeruste hulppost ingericht te worden, met minimaal twee hulpverleners die minstens beschikken over een EHBO-certificaat. Op basis van het advies van FOD Volksgezondheid kunnen er extra voorzieningen opgelegd worden.
  • Tijdens wielerwedstrijden verreden op open omlopen van minder dan 8 km dient langs het parcours een ziekenwagen voorzien te worden.
  • Wanneer de ziekenwagen de wedstrijd NIET volgt dient minstens één hulpverlener in een voertuig van de wedstrijdkaravaan de wedstrijd te volgen. Hij zal in rechtstreeks contact staan met de ziekenwagen langs het parcours en met de noodcentrale 112.
  • Tijdens wielerwedstrijden verreden op open omlopen met meer dan 8 km dient één ziekenwagen de wedstrijd te volgen.
  • Tijdens wedstrijden in lijn volgen minimum twee ziekenwagens de wedstrijd.

10°  Neutralisatie wedstrijd

  • De start van de wedstrijd moet uitgesteld worden of de wedstrijd moet zo snel mogelijk stilgelegd of geneutraliseerd worden wanneer er zich een noodsituatie voordoet of wanneer het veilig verloop niet meer gegarandeerd kan worden.
  • De koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van OBP bezit, zijn gerechtigd tot het nemen van de beslissing om de start van een wedstrijd uit te stellen, de wedstrijd stil te leggen of te neutraliseren.
  • De wedstrijd kan slechts starten of hernomen worden wanneer het veilige verloop opnieuw gegarandeerd kan worden.

11°  Wegwerpzones

  • Enkel in deze zone mag door de deelnemende renners afval weggeworpen worden. In deze zone is de organisator verantwoordelijk voor het inzamelen van het afval.

12°  Naleving wegcode

  • Bij een wielerwedstrijd dienen alle leden van de wedstrijdkaravaan en de publiciteitskaravaan zich te houden aan de bepalingen van de wegcode met uitzondering van de verkeersregels die onverenigbaar zijn met gedragingen die eigen zijn aan wielerwedstrijden.
  • Alle leden van de wedstrijdkaravaan moeten ten allen tijde de regels naleven met betrekking tot het verkeer op de spoorwegen alsook met betrekking tot bewaakte en onbewaakte overwegen zoals bepaald in de wegcode.
  • In de wedstrijdkaravaan mogen de motorvoertuigen niets slepen.

Artikel 5

De inbreuken op de beschikkingen van dit politiereglement zullen gestraft worden met politiestraffen.

Artikel 6

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden ingesteld bij de Raad van State, afdeling Administratie, Wetenschapsstraat 33 te 1040 Brussel. Dergelijk beroep moet bij die instantie ingesteld worden bij een ter post aangetekend schrijven binnen de zestig dagen, te rekenen vanaf de eerste dag volgend op de dag van kennisgeving van deze beslissing. Dit beroep dient te beantwoorden aan de vormvoorschriften van het Besluit van de Regent van 23 augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling administratie van de Raad van State.

Artikel 7

Het verlenen van onderhavige vergunning heeft in geen geval tot gevolg dat enige burgerlijke aansprakelijkheid ten laste van de gemeente Nieuwerkerken kan gelegd worden.

De vergunning is slechts geldig voor zover de organisatoren zich verzekerd hebben tegen de geldelijke gevolgen van de burgerlijke aansprakelijkheden, voorkomend onder hoofdstuk IV van het K.B. van 21 augustus 1967, gewijzigd bij K.B. van 6 februari 1970 en K.B. van 28 juni 2019.

Artikel 8

Deze verordening wordt bekendgemaakt volgens artikel 287 van het Decreet lokaal bestuur.

Artikel 9

Een afschrift van onderhavige beslissing wordt gezonden naar de organisator. De organisator moet deze toelating op ieder verzoek van de bevoegde overheid tonen.