Conform art. 263 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een 'opvolgingsrapportering' over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Conform art. 171, §4, 3° van het Decreet Lokaal Bestuur zorgt de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van de opvolgingsrapportering.
Conform art. 176, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur staat de financieel directeur onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor het opstellen, in overleg met het managementteam, van de opvolgingsrapportering.
Conform art. 29 BVR BBC moet het rapport minstens al de volgende elementen bevatten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties van het meerjarenplan
2° een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties, gekozen bij opmaak of aanpassing van het meerjarenplan
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
Verder stelt art. 5 MB BBC dat het overzicht, vermeld in art. 29, 2°, minstens al de volgende elementen bevat:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld volgens schema T2
De rapportage van het tweede kwartaal 2024 bevat:
zoals opgenomen in bijlage.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De raad neemt akte van de rapportage van het tweede kwartaal 2024.