Terug
Gepubliceerd op 28/08/2024

2024_CBS_00798 - Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen - Driesstraat - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
di 27/08/2024 - 14:00 VZ sociaal huis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Dries Deferm, Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Evi Jans, Algemeen directeur

Afwezig

Christel Jorissen, Schepen

Secretaris

Evi Jans, Algemeen directeur

Voorzitter

Dries Deferm, Burgemeester
2024_CBS_00798 - Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen - Driesstraat - Goedkeuring 2024_CBS_00798 - Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen - Driesstraat - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Aanleiding en doel:

De gemeente Nieuwerkerken wil overgaan tot de opmaak van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de Driesstraat. Het aanvullend reglement dient er te komen omdat de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer op het grondgebied Nieuwerkerken aan vernieuwing toe zijn. Maar ook voor de realisatie van zebrapaden op het kruispunt t.h.v. Kerkstraat, Driesstraat en Bornestraat. Daarnaast zijn er verschillende meldingen geweest over verkeersveiligheid t.h.v. het kruispunt Boterberg - Driesstraat. Waardoor een gedeelte van de Driesstraat voorzien zal worden van onderbroken witte strepen. 

De Driesstraat is een gemeenteweg die behoort tot: 

  • een zonaal aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeente- en gewestwegen waarin de bebouwde kommen worden afgebakend (dd. 29 april 2010). 

De gemeenteweg is gedeeltelijk gelegen binnen een bebouwde kom. Er wordt een apart aanvullend reglement voorzien om de specifieke wijzigingen voor de Driesstraat vast te leggen die los staan van het aanvullend reglement m.b.t. de bebouwde kom. 

Op 3 september 2023 werd door mevr. Devolder gevraagd of het mogelijk was om een zebrapad te voorzien bij de drukke bushalte Mouveld II op de Kerkstraat. Er steken dagelijks veel kinderen over en dit kan op dit ogenblik niet veilig gebeuren. 

In het verleden zijn op verschillende tijdstippen meldingen gebeurd over geparkeerde auto's t.h.v. de Driesstraat waardoor het verkeer komende van Boterberg weinig of geen zicht heeft op het verkeer komende van de Driesstraat. (Van beide zijden van de straat, afhankelijk van de manier waarop de auto's geparkeerd zijn op de Driesstraat).
Daarnaast wordt op regelmatige tijdstippen aangehaald dat er aan een te hoge snelheid op de Driesstraat gereden wordt wat bovenstaand probleem nog versterkt.

  • op 28 september 2023 in naam van alle inwoners van Boterberg: er staan op regelmatige basis geparkeerde wagens op de Driesstraat geparkeerd langs de zijde van de weg. Het probleem zit enerzijds in de zichtbaarheid van het aankomende verkeer en anderzijds de snelheid van het aankomende verkeer. Door deze combinatie zorgt het uitrijden van Boterberg voor een onveilige situatie. De uitwijkruimte is zeer beperkt om aankomende voertuigen te vermijden. Daarnaast is deze weg gelegen op een helling (berg) gevolgd door een vlakkere helling waardoor de zichtbaarheid om de Driesstraat op te rijden nihil is wanneer er geparkeerde auto's aan de linkerkant staan. Hierdoor dient er al met een gedeelte van de neus van de wagen op de straat te staan om de Driesstraat op te rijden waardoor het eerder op goed geluk is dan met zekerheid dat het veilig is om de straat op te rijden. 
  • op 5 oktober 2023 door dhr. Audoor: op de Driesstraat staan er steeds heel wat auto's geparkeerd, zowel aan de linker- als de rechterkant van de kruising op zeer korte afstand met het kruispunt Boterberg - Driesstraat (op minder dan de wettelijke 5m toegelaten en op het voetpad), wat de zichtbaarheid tijdens het uitrijden van de Boterberg zeer beperkt. Doordat de wagens aan beide zijden van de straat geparkeerd staan is het slalommen tussen de wagens waardoor het gevaarlijk is om de Boterberg uit te rijden aangezien de geparkeerde wagens de volledige zichtbaarheid op de straat ontnemen. Aan de rechterkant staat steeds een camionette met aanhangwagen op de 3m strook van de gemeente geparkeerd waardoor er geen zicht is op het aanrijdende verkeer.
  • op 14 november 2023 door dhr. Paulussen: t.h.v. het kruispunt tussen de Driesstraat en de Boterberg staan er steeds wagens geparkeerd op de straat. Dit heeft al herhaaldelijk geleid tot gevaarlijke verkeersomstandigheden voor de inwoners van de Boterberg bij het inrijden van de Boterberg. Gezien de achterliggende wagens louter een inhaalmanoeuvre verwachten en geen inrijdende beweging naar de Boterberg toe.
  • op 7 december 2023 door mevr. Everaerts: de automobilist die van Boterberg naar Driesstraat rijdt kan haast onmogelijk tegenliggers zien aankomen t.h.v. het kruispunt. Een verkeersspiegel kan dit vermoedelijk al voor een groot deel oplossen. 

Het bestuur is op 28 maart 2024 in overleg gegaan met de bewoners van Boterberg om hun ervaringen en problemen in kaart te brengen omdat zij als 'ervaringsdeskundige' dagdagelijks met deze problematiek te maken krijgen.

Op basis van de voorstellen die hieruit voor zijn gekomen en de geldende regelgeving wordt een gedeelte van de Driesstraat voorzien van onderbroken strepen. Daarnaast wil het bestuur ook ingaan op de vraag van mevr. Devolder om zebrapaden te voorzien. 

Dit aanvullend reglement dient om de verkeersveiligheid te verhogen en zal bij de wegenwerken (en vernieuwde inrichting van de straat) n.a.v. de gescheiden riolering t.h.v. de Driesstraat geëvalueerd en aangepast worden binnen het wettelijk kader. De wegenwerken zijn volgende legislatuur voorzien wanneer dit door Fluvius wordt ingepland. 

Er dient overgegaan te worden tot de wijziging van het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2010. 

Juridische grond

De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

De nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het Koninklijk Besluit houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.

Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.

Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

Het besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling aanvullend verkeersreglement dat betrekking heeft op de gemeentewegen van 29 april 2010.

Het besluit van de gemeenteraad houdende het delegeren van de bevoegdheid inzake aanvullende politiereglementen naar het college van burgemeester en schepenen van 16 mei 2019. 

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e592511e8f3f01511fec607e1995

Adviezen

Lokale Politie Sint-Truiden, Gingelom en Nieuwerkerken Gunstig advies

Zie bijlage. 

Regelgeving bevoegdheid

Het college is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgelegd door de gemeenteraad
<p>Het college is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgelegd door de gemeenteraad</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Wijziging
In de Driesstraat wordt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur ingericht. 
Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens: 

  • F4a: begin van een zone met een snelheidsbeperking van 50 km/uur
    • t.h.v. huisnummer 44
    • aan de grens met Nieuwerkerken waar De Heide de aansluiting maakt met De Dries. (+/- 100m voor de bocht aan de Driesstraat, komende van De Heide). 
  • F4b: einde van een zone met een snelheidsbeperking van 50 km/uur
    • aan de grens met Sint-Truiden waar de Driesstraat de aansluiting maakt met De Heide. 
    • t.h.v. huisnummer 47. 

Artikel 2

Wijziging:
Op de Driesstraat wordt de rijbaan in twee rijstroken verdeeld door onderbroken witte strepen. 
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 72.3 van het KB.: een onderbroken streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

  • Vanaf huisnummer 8 tot en met huisnummer 19.

Artikel 3

Wijziging:
De Driesstraat is ondergeschikt aan de Kerkstraat. 
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 76.2 van het KB.: een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.

  • t.h.v. het kruispunt Driesstraat - Kerkstraat

Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens: 

  • B1: voorrang verlenen
    • t.h.v. het kruispunt Driesstraat - Kerkstraat. 

Artikel 4

Wijziging
De Driesstraat wordt ingedeeld als primaire weg t.o.v. de zijstraten met uitzondering van:

  • het gedeelte van de Driesstraat dat de toegang verleend tot de even huisnummers startende vanaf 80 tot en met 106 en de oneven huisnummers startende vanaf 91 tot en met 147. (Ook gekend als ‘Kleine Driesstraat’).

Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • B15c: voorrang
    • t.h.v. de verlichtingspaal tussen huisnummers 8 en 10.
    • t.h.v. huisnummer 36.
    • t.h.v. huisnummer 51.
    • t.h.v. huisnummer 87.
  • B15f: voorrang
    • t.h.v. huisnummer 19.
    • t.h.v. huisnummer 44.
    • t.h.v. huisnummer 45.
    • t.h.v. huisnummer 76. 

Artikel 5

Wijziging:
Een deel van de Driesstraat (ook gekend als 'Kleine Driesstraat') wordt ondergeschikt t.o.v. het primaire gedeelte van de Driesstraat. Het ondergeschikte gedeelte omvat: 

  • de even huisnummers startende vanaf huisnummer 80 tot en met 106.
  • de oneven huisnummers startende vanaf huisnummer 91 tot en met 147.

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 76.2 van het KB.: een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.

  • T.h.v. het kruispunt aan huisnummer 74 van de (Kleine) Driesstraat en de Driesstraat waar de ontsluiting naar de Heide gebeurd.
  • T.h.v. huisnummer 48 aan het kruispunt van de (Kleine) Driesstraat en de Driesstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • B1: voorrang verlenen
    • T.h.v. het kruispunt aan huisnummer 74 van de (Kleine) Driesstraat en de Driesstraat waar de ontsluiting naar de Heide gebeurd.
    • T.h.v. huisnummer 48 aan het kruispunt van de (Kleine) Driesstraat en de Driesstraat.

Artikel 6

Het college beslist om onderstaande artikels uit het aanvullend verkeersreglement van 29 april 2010 op te heffen:

  • Artikel 3.1.b.2 m.b.t. Driesstraat:
    • Een zonale snelheidsbeperking tot 50 km/uur: Driesstraat vanaf huisnummer 45 tot aan de grens met Sint-Truiden, zowel voor het ingaande als uitgaande verkeer.
  • Artikel 7.1 m.b.t. Driesstraat:
    • Navolgende wegen zijn ondergeschikt aan de hoofwegen (vermeld in art. 6): Driesstraat.
  • Artikels 9.6 tot en met 9.8 m.b.t. Driesstraat:
    • Op navolgende plaatsen wordt de rijbaan verdeeld in twee rijstroken, door onderbroken witte strepen en/of doorlopende witte strepen:
      • Artikel 9.6: Driesstraat vanaf huisnummer 83 tot huisnummer 89.
      • Artikel 9.7: Driesstraat vanaf huisnummer 137 tot huisnummer 139.
      • Artikel 9.8: Driesstraat vanaf huisnummer 125 tot huisnummer 129.

Artikel 7

Het college beslist om onderstaande artikels uit het aanvullend verkeersreglement van 2 februari 2021 op te heffen

  • artikel 1.5 m.b.t. Driesstraat:
    • het college beslist dat navolgende wegen hoofdwegen worden: Driesstraat.

Artikel 8

De onderdelen in de artikels opgenomen in het bestaande aanvullende reglement op de politie d.d.: 

  • 29 april 2010
  • 2 februari 2021

worden opgeheven en vervangen door onderhavig aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer.
De resterende artikels (die geen betrekking hebben op de Driesstraat) blijven onverwijld geldig. 

Artikel 9

Dit aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.