Terug
Gepubliceerd op 28/08/2024

2024_CBS_00797 - Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen - Bornestraat - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
di 27/08/2024 - 14:00 VZ sociaal huis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Dries Deferm, Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Evi Jans, Algemeen directeur

Afwezig

Christel Jorissen, Schepen

Secretaris

Evi Jans, Algemeen directeur

Voorzitter

Dries Deferm, Burgemeester
2024_CBS_00797 - Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen - Bornestraat - Goedkeuring 2024_CBS_00797 - Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen - Bornestraat - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Aanleiding en doel:

De gemeente Nieuwerkerken wil overgaan tot de opmaak van een  aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de gemeenteweg Bornestraat. Het aanvullend reglement dient er te komen omdat de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer op het grondgebied Nieuwerkerken aan vernieuwing toe zijn. Maar ook voor de realisatie van zebrapaden op het kruispunt t.h.v. Kerkstraat, Driesstraat en Bornestraat. 

De Bornestraat is een gemeenteweg die behoort tot:

  • een zonaal aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeente- en gewestwegen waarin de bebouwde kommen worden afgebakend (dd. 29 april 2010). 

De gemeenteweg is gedeeltelijk gelegen binnen een bebouwde kom. Er wordt een apart aanvullend reglement voorzien om de specifieke wijzigingen voor de Bornestraat vast te leggen die los staan van het aanvullend reglement m.b.t. de bebouwde kom.

Op 3 september 2023 werd door mevr. Devolder gevraagd of het mogelijk was om een zebrapad te voorzien bij de drukke bushalte Mouveld II op de Kerkstraat. Er steken dagelijks veel kinderen over en dit kan op dit ogenblik niet veilig gebeuren. 

Het bestuur is zich bewust van deze problematiek en wil ingaan op de vraag van deze bezorgde ouder om zebrapaden te voorzien. 

Dit aanvullend reglement dient om de verkeersveiligheid te verhogen en kan  bij de wegenwerken (en vernieuwde inrichting) n.a.v. de gescheiden riolering t.h.v. de Driesstraat geĆ«valueerd en aangepast worden binnen het wettelijk kader. De wegenwerken zijn volgende legislatuur voorzien wanneer dit door Fluvius wordt ingepland.

Er dient overgegaan te worden tot de aanvulling van het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2010. 

Juridische grond

De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoƶrdineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

De nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het Koninklijk Besluit houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.

Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.

Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

Het besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling aanvullend verkeersreglement dat betrekking heeft op de gemeentewegen van 29 april 2010.

Het besluit van de gemeenteraad houdende het delegeren van de bevoegdheid inzake aanvullende politiereglementen naar het college van burgemeester en schepenen van 16 mei 2019. 

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e592511e8f3f01511fec607e1995

Adviezen

Lokale politie Sint-Truiden, Gingelom en Nieuwerkerken Gunstig advies

Zie bijlage.

Regelgeving bevoegdheid

Het college is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgelegd door de gemeenteraad
<p>Het college is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgelegd door de gemeenteraad</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Wijziging:
De Bornestraat wordt ingedeeld als secundaire weg t.o.v. de Kerkstraat.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 76.2 van het KB.: een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1. 
Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • B1: voorrang verlenen.
    • t.h.v. het kruispunt van de Bornestraat en de Kerkstraat.
  • B3: verkeersbord dat het verkeersbord B1 aankondigt op de bij benadering aangeduide afstand.
    • Tegenover de inrit van huisnummer 2 komende van de Diestersteenweg.

Artikel 2

Wijziging:
De Bornestraat wordt ingedeeld als secundaire weg t.o.v. de Diestersteenweg.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 76.1 van het KB.: een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht.

  • t.h.v. het kruispunt Bornestraat en Diestersteenweg komende van de Kerkstraat.
  • t.h.v. het kruispunt Bornestraat en Diestersteenweg komende van de Heerstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • B05: stoppen en voorrang verlenen
    • t.h.v. het kruispunt Bornestraat en Diestersteenweg komende van de Kerkstraat. 
    • t.h.v. het kruispunt Bornestraat en Diestersteenweg komende van de Heerstraat.
  • B07: verkeersbord dat het verkeersbord B5 aankondigt op de bij benadering aangeduide afstand.
    • tussen huisnummers 10 en 12. 
    • tegenover huisnummer 28 komende van de Heerstraat.

Artikel 3

Toevoeging:
Er wordt in de Bornestraat vanaf het kruispunt met de Kerkstraat tot en met het kruispunt met de Diestersteenweg een verplicht fietspad ingericht aan weerszijden van de weg, telkens voor één rijrichting. 
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeerstekens:

  • D7: verplicht fietspad
    • t.h.v. het kruispunt van de Bornestraat en de Kerkstraat komende van de Kerkstraat.
    • t.h.v. het kruispunt van de Bornestraat en de Diestersteenweg komende van de Diestersteenweg. 

Artikel 4

Toevoeging:
De bestuurders in de Bornestraat moeten de centraal gelegen berm aan zijn linkerkant laten.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht d.m.v. een vaste constructie die enkel rechts voorbij gestoken mag worden en overeenkomstig artikel 77.4 van het KB.: verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen. De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen. 

  • na huisnummer 16 tot aan het kruispunt met de Diestersteenweg.
  • vanaf huisnummer 22 tot aan het kruispunt met de Diestersteenweg. 

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeerstekens:

  • D01d: de verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen. De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.
    • aan de inrichting zelf voor beide richtingen
      • na huisnummer 16 tot aan het kruispunt met de Diestersteenweg. 
      • vanaf huisnummer 22 tot aan het kruispunt met de Diestersteenweg. 

Artikel 5

Toevoeging:
Er wordt op de Bornestraat een snelheidsbeperking van 50 km/uur ingericht. 
Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • C43: verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid (50km/uur).
    • t.h.v. het kruispunt Bornestraat en Heerstraat.
    • t.h.v. huisnummer 30 komende van de Diestersteenweg. 
  • C45: einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43 (50km/uur). 
    • tegenover huisnummer 32 komende van de Heerstraat.
    • t.h.v. huisnummer 34 aan het kruispunt met de Heerstraat. 

Artikel 6

Het college beslist om onderstaande artikels uit het aanvullend verkeersreglement van 29 april 2010 op te heffen:

  • Artikel 3.2.a.10 m.b.t. Bornestraat:
    • In de navolgende straten en plaatsen wordt een snelheidsbeperking tot 70 km/uur ingericht: snelheidsbeperking door verkeersborden: Bornestraat vanaf de Heerstraat tot aan de Bornestraat 5, zowel voor het in- en uitgaande verkeer.
  • Artikel 7.1 m.b.t. Bornestraat:
    • Navolgende wegen zijn ondergeschikt aan de hoofdwegen (vermeld in art. 6): Bornestraat.

Artikel 7

De onderdelen in de artikels opgenomen in het bestaande aanvullende verkeersreglement op de politie van het wegverkeer d.d. 29 april 2010 worden opgeheven en vervangen door onderhavig aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer.
De resterende artikels (die geen betrekking hebben op de Bornestraat) blijven onverwijld geldig.

Artikel 8

Dit aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.