Aanleiding en doel:
De gemeente Nieuwerkerken wil overgaan tot de opmaak van een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de nieuwe gemeenteweg 'Boterberg'. Het aanvullend reglement dient er te komen omwille van de nieuwe straat die gecreëerd is maar ook omwille van de heersende verkeersproblematiek die er ontstaat bij het oprijden van de Driesstraat waardoor er voor de Driesstraat ook een wijziging voor aanvullend reglement dient te gebeuren.
In het verleden zijn op verschillende tijdstippen meldingen gebeurd over geparkeerde auto's t.h.v. de Driesstraat waardoor het verkeer komende van Boterberg weinig of geen zicht heeft op het verkeer komende van de Driesstraat. (Van beide zijden van de straat, afhankelijk van de manier waarop de auto's geparkeerd zijn op de Driesstraat).
Daarnaast wordt op regelmatige tijdstippen aangehaald dat er aan een te hoge snelheid op de Driesstraat gereden wordt wat bovenstaand probleem nog versterkt.
Het bestuur is op 28 maart 2024 in overleg gegaan met de bewoners van Boterberg om hun ervaringen en problemen in kaart te brengen omdat zij als 'ervaringsdeskundige' dagdagelijks met deze problematiek te maken krijgen. Op basis van de voorstellen die hieruit voor zijn gekomen en de wetgeving is dit aanvullend reglement opgemaakt.
Dit aanvullend reglement dient om de verkeersveiligheid te verhogen en zal bij de wegenwerken (en vernieuwde inrichting van de straat) n.a.v. de gescheiden riolering t.h.v. de Driesstraat geëvalueerd en aangepast worden binnen het wettelijk kader. De wegenwerken zijn volgende legislatuur voorzien wanneer dit door Fluvius wordt ingepland.
Er dient overgegaan te worden tot een wijziging van het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2010.
De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
De nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het Koninklijk Besluit houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.
Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling aanvullend verkeersreglement dat betrekking heeft op de gemeentewegen van 29 april 2010.
Het besluit van de gemeenteraad houdende het delegeren van de bevoegdheid inzake aanvullende politiereglementen naar het college van burgemeester en schepenen van 16 mei 2019.
De volledige straat Boterberg wordt ingericht als een zone 30.
Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens:
De gemeenteweg Boterberg is ondergeschikt aan de Driesstraat.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 76.2 van het KB.: een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.
Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens:
Dit aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.