Terug
Gepubliceerd op 28/08/2024

2024_CBS_00796 - Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen - Helstraat - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
di 27/08/2024 - 14:00 VZ sociaal huis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Dries Deferm, Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Evi Jans, Algemeen directeur

Afwezig

Christel Jorissen, Schepen

Secretaris

Evi Jans, Algemeen directeur

Voorzitter

Dries Deferm, Burgemeester
2024_CBS_00796 - Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen - Helstraat - Goedkeuring 2024_CBS_00796 - Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen - Helstraat - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Aanleiding en doel:

De gemeente Nieuwerkerken wil overgaan tot de wijziging van het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de gemeenteweg Helstraat. 

De Helstraat behoort tot: 

  • een zonaal aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeente- en gewestwegen waarin de bebouwde kommen werden afgebakend (d.d. 29 april 2010). 

Het aanvullend reglement dient er te komen omdat de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer op het grondgebied Nieuwerkerken aan vernieuwing toe zijn, maar ook naar aanleiding van de evaluatie van de eerder ingerichte wegversmallingen d.m.v. plooibakens omwille van de heersende verkeersproblematiek. 

In het verleden waren er meldingen van overdreven snelheid en doorgaand vrachtverkeer dat niet wenselijk is in deze straat. Tijdens de wegeniswerken werd er daarom een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer gemaakt naar aanleiding van de inrichting van 2 wegversmallingen d.m.v. plooibakens. Nu de wegeniswerken achter de rug zijn, willen we overstappen naar een permanente inrichting voor de Helstraat omdat de wegversmalling enkel aan de inrichting een beperkt positief effect had op de snelheid. Echter was de inrichting van de wegversmalling onvoldoende om het doorgaand vrachtverkeer te demotiveren en willen we overgaan tot het plaatsten van een verkeerssluis, waardoor er enkel doorgaand verkeer voor personenwagens mogelijk is en het vrachtverkeer geweerd wordt.

De dienst ruimtelijke ordening ontving in het verleden verschillende meldingen over de verkeersproblematiek in de Helstraat:

  • Op 12 augustus 2022 door mevr. Persijn: Zware tractors en vrachtwagens rijden met hoge snelheid over de Helstraat. Het probleem doet zich sinds ongeveer 6 maanden voor. 
  • Op 30 oktober 2023 door mevr. Donders: De Helstraat werd onlangs toegevoegd aan het fietsroutenetwerk. Er is sinds kort meer verkeer in de Helstraat waardoor het bestaand probleem van een te hoge snelheid en veel doorkomend vrachtverkeer (al dan niet met geladen aanhangwagens) bijkomend versterkt wordt.

In de argumentatie van mevr. Donders verwijst ze naar de opname van de straat in het fietsroutenetwerk maar dit is niet correct. 

Daarnaast werd de verkeersproblematiek ook mondeling aangekaart. 

Er dient overgegaan te worden tot een wijziging van het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2010.

Juridische grond

De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

De nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het Koninklijk Besluit houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.

Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.

Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

Het besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling aanvullend verkeersreglement dat betrekking heeft op de gemeentewegen van 29 april 2010.

Het besluit van de gemeenteraad houdende het delegeren van de bevoegdheid inzake aanvullende politiereglementen naar het college van burgemeester en schepenen van 16 mei 2019. 

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e592511e8f3f01511fec607e1995

Adviezen

Brandweer hulpverleningszone Zuid-West Limburg Gunstig onder voorwaarden

Gunstig advies voor zover het industriegebouw aan de Grotestraat goed bereikbaar blijft evenals de hoeve net voor de beek (komende van de Wijerstraat). 

Zie bijlage.

Politie Sint-Truiden, Gingelom en NIeuwerkerken Gunstig advies

Zie bijlage. 

Regelgeving bevoegdheid

Het college is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgelegd door de gemeenteraad
<p>Het college is bevoegd op basis van de definitie van dagelijks bestuur zoals vastgelegd door de gemeenteraad</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Bestaande maatregel:
Op de Helstraat wordt een snelheidsbeperking van 50 km/uur ingevoerd.
Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • C43: vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid (50km/uur).
    • tegenover huisnummer 45 (kadastrale ligging: 71031 afdeling 4 sectie A nummer 65C) komende van de Weyerstraat
    • t.h.v. de toegang tot de Helstraat komende van de Grotestraat

Artikel 2

Bestaande maatregel:
De Helstraat wordt ingericht als ondergeschikte weg t.o.v. Weyerstraat en Grotestraat.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 76.2 van het KB.: een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken duidt de plaats aan waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1:

  • t.h.v. het kruispunt van de Helstraat en Grotestraat
  • t.h.v. het kruispunt van de Helstraat en Weyerstraat

Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • B1: voorrang verlenen
    • t.h.v. het kruispunt van de Helstraat en Grotestraat
    • t.h.v. het kruispunt van de Helstraat en Weyerstraat

Artikel 3

Toevoeging:
Er wordt op de Helstraat een verkeerssluis aangebracht om het doorgaand vrachtverkeer te mijden.
Deze maatregel wordt aangeduid door de verkeerstekens: 

  • C27: verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de breedte, lading inbegrepen, groter is dan de aangeduide breedte (2,60m):
    • t.h.v. de toegang naar de Helstraat komende van de Grotestraat
    • aan beide zijden van de inrichting:
      • +/- 5 meter voor de Wijerbeek richting Helstraat 102 komende van de Grotestraat
    • t.h.v. de toegang naar de Helstraat komende van de Weyerstraat
  • GIa: aanduiding van afstand:
    • onder het verkeersbord C27:
      • t.h.v. de toegang naar de Helstraat komende van de Grotestraat met de vermelding: 250m
      • t.h.v. de toegang naar de Helstraat komende van de Weyerstraat met de vermelding: 950m
  • B19: smalle doorgang met de voorrang voor weggebruikers uit de tegenovergestelde richting:
    • aan de inrichting komende van de Weyerstraat
  • B21: smalle doorgang met voorrang t.o.v. de bestuurders die uit tegenovergestelde richting komen: 
    • aan de inrichting komende van de Grotestraat

Artikel 4

Het college beslist om onderstaand artikel uit het aanvullend verkeersreglement van 29 april 2010 op te heffen

  • Artikel 3.2.b.18 m.b.t. de Helstraat:
    • In de navolgende straten en plaatsen wordt een snelheidsbeperking tot 70 km/uur ingericht: zonale snelheidsbeperking van 70 km/uur: Helstraat vanaf de Grotestraat tot aan Helstraat huisnummer 45. Zowel voor het in- als uitgaande verkeer.

Artikel 5

Het college beslist om onderstaand artikel uit het aanvullend verkeersreglement 'invoeren snelheidsbeperking van 50 km/uur op de Tegelrijstraat vanaf huisnummer 172 tot aan de grens Rummen/Geetbets' van 17 november 2016 op te heffen:

  • Artikel 1.18 m.b.t. de Helstraat:
    • De zonale snelheidsbeperking van 70 km/uur op de Tegelrijstraat vanaf huisnummer 172 tot aan de grens met Rummen wordt opgeheven, zowel voor het in- als uitgaande verkeer.
      De verkeersborden C43 en C45 met zonale geldigheid worden verplaatst naar het kruispunt Tegelrijstraat – Begijnenbosstraat. De zonale snelheidsbeperking van 70 km/uur blijft behouden: de Helstraat vanaf de Grotestraat tot aan Helstraat huisnummer 45, zowel voor het in- als uitgaande verkeer.

Artikel 6

Het college beslist om onderstaand artikel uit het aanvullend verkeersreglement 'aanduiden hoofdwegen' van 2 februari 2021 op te heffen:

  • Artikel 2 m.b.t. Helstraat:
    • Navolgende wegen zijn ondergeschikt aan de hoofdwegen: Helstraat.

Artikel 7

Het college beslist om het aanvullend reglement m.b.t. het invoeren van twee wegversmallingen in de Helstraat en invoeren snelheidsbeperking van 50 km/uur voor de gehele straat op te heffen.

Artikel 8

De onderdelen in de artikels opgenomen in het bestaande aanvullende reglement op de politie van het wegverkeer d.d.

  • 29 april 2010: aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer
  • 17 november 2016: aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - invoeren snelheidsbeperking van 50 km/uur op de Tegelrijstraat vanaf huisnummer 172 tot aan de grens Rummen/Geetbets

worden opgeheven en vervangen door onderhavig aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer.

De resterende artikels blijven onverwijld gelden.

Artikel 9

Dit aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.