Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

2024_BURG_00020 - Besluit ongeschikt- en onbewoonbaarheid van de woning te Dennenbosstraat 58 te 3850 Nieuwerkerken - Goedkeuring

Burgemeesterbesluiten
do 28/03/2024 - 18:00 VZ sociaal huis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Dries Deferm, Burgemeester; Evi Jans

Secretaris

Evi Jans

Voorzitter

Dries Deferm, Burgemeester
2024_BURG_00020 - Besluit ongeschikt- en onbewoonbaarheid van de woning te Dennenbosstraat 58 te 3850 Nieuwerkerken - Goedkeuring 2024_BURG_00020 - Besluit ongeschikt- en onbewoonbaarheid van de woning te Dennenbosstraat 58 te 3850 Nieuwerkerken - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Uit voormeld technisch verslag blijkt dat de woning gelegen te Dennenbosstraat 58, 3850 Nieuwerkerken, afd. 71060, sectie B, grondnr. 0476/00S002, een zelfstandige woning betreft en de volgende kleine (categorie I) en ernstige (categorie III) gebreken vertoont: 

Pand: 

  • 41: onderdimensionering en/of aantasting van de draagstructuur (I)
  • 71: watertoevoer niet afsluitbaar / toegankelijk voor alle bewoners (I)
  • 82: het gebouw voldoet niet aan de rookmeldersverplichting (II)

Woning:

  • 101: insijpelend vocht (II)
  • 103: beschadiging (excl. vochtschade) of verwering / noodzakelijke afwerking ontbreekt (I)
  • 113: beschadiging (excl. vochtschade) of verwering / noodzakelijke afwerking ontbreekt (I)
  • 121: ernstige tekortkomingen (houtrot/corrosie/disfunctie) (I)
  • 132: beschadiging (excl. vochtschade) of verwering / noodzakelijke afwerking ontbreekt (I)
  • 153: beschadiging (excl. vochtschade) of verwering / noodzakelijke afwerking ontbreekt (I)
  • 181: lavabo met aanvoer van warm en koud water (tenzij gootsteen aanwezig) (I)
  • 186: het toilet is niet afgescheiden van woon/keukenfunctie (II)
  • 191: geen stopcontact in de functie leefkamer (I)
  • 192: geen stopcontact in een of meer slaapkamerfuncties (I)
  • 193: geen 2 geaarde stopcontacten in de keukenfunctie naast deze in gebruik voor de vaste toestellen (II)
  • 194: in een woonlokaal of sanitair lokaal ontbreekt een lichtpunt (I)
  • 232: de woning is niet veilig toegankelijk (bv. gebreken aan gemeenschappelijke gangen, trappen, ...) (II)
  • 236: de woning beschikt niet over een brievenbus en bel (I)
  • 251: de woning bezit niet de vereiste dakisolatie / de aanwezigheid ervan kan niet aangetoond worden (II)

Bovendien blijkt uit voormeld verslag dat de volgende gebreken een direct gevaar opleveren voor de veiligheid of gezondheid of mensonwaardige levensomstandigheden veroorzaken: 

Pand: 

  • 51: indicatie van een risico op elektrocutie/brand (III)

Woning: 

  • 182: gootsteen (met aanvoer van warm en koud drinkbaar water) (III)
  • 183: lig-, zit-, of stortbad (met aanvoer van warm en koud) (III)
  • 185: privé-wc (met watertoevoer en aangesloten op de afvoerleiding) in of aansluitend bij de woning (III)
  • 201: er is geen vast verwarmingsapparaat in een leefkamer (III)

Uit voormeld advies blijkt dat een besluit tot ongeschikt- en onbewoonbaarheid aangewezen is. 

Bij de brief van 6 februari 2024 werden de eigenaars in kennis gesteld van bovenvermeld technisch verslag en advies met het verzoek hun argumenten mondeling bekend te maken.

Betty Bamps (volle eigenaar (ZR)) heeft geen beroep gedaan op de hoorplicht.

Johny Pipeleers (volle eigenaar (ZR)) heeft de vaststellingen betwist: datum van brief is 5 februari 2024. Onderstaande motivering is in de hoorplicht aangekaart: 

"In het technisch verslag wordt duidelijk gemaakt dat verschillende zaken niet in orde zijn. Maar hoe kan Pipeleers Johny deze zaken in orde maken als hij maar tijd krijgt tot 20 februari? Deze termijn is gewoon onmogelijk. Op deze termijn kan men zelfs geen offerte laten opmaken, laat staan deze uitvoeren.

Pipeleers Johny vraagt om uitstel van zes maanden voor de woning ongeschikt/onbewoonbaar te verklaren zodat hij de verschillende gebreken in een haalbare tijdspanne in orde kan laten maken."

De gemeente Nieuwerkerken wenst bovenstaande argumenten als reactie op de hoorplicht te verduidelijken: 

  • In de begeleidende brief waarin de eigenaars in kennis werden gesteld over de resultaten van het onderzoek alsook de uitnodiging om een beroep te doen op de schriftelijke hoorplicht indien gewenst, werd vermeld dat hiervan gebruik kon gemaakt worden tot 20 februari 2024. Indien er geen reactie kwam binnen deze termijn kon er vanuit gegaan worden dat de eigenaars geen beroep op de hoorplicht wensten te doen. De interpretatie dat er enkel werken mochten uitgevoerd worden tot 20 februari 2024 is foutief omdat de bovenvermelde datum enkel betrekking heeft op de periode van de schriftelijke hoorplicht en geen termijn is met betrekking tot de mogelijke uitvoering van werken om het besluit tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring te vermijden. 
  • De gemeente Nieuwerkerken wenst niet in te gaan op de vraag van dhr. Johny Pipeleers om de beslissing met zes maanden uit te stellen voor het ongeschikt en onbewoonbaar verklaren van het pand gelegen te Dennenbosstraat 58 te 3850 Nieuwerkerken. Volgens de Vlaamse Codex Wonen van 2021 is er de mogelijkheid om renovatie-, verbeterings-, of aanpassingswerkzaamheden uit te voeren indien de woning hiervoor in aanmerking komt. 
  • In de Vlaamse Codex wonen van 2021 wordt verwezen naar de mogelijkheid om (herstel)werken uit te voeren. Meer bepaald in boek 3 woningkwaliteit, deel 7, artikel 3.30 §1 staat vermeld "Als de woning, die ongeschikt of onbewoonbaar werd verklaard of waarvoor de afgifte van een conformiteitsattest werd geweigerd, volgens de bevindingen van het conformiteitsonderzoek dat verloopt volgens de procedure, vermeld in artikel 3.3, in aanmerking komt voor renovatie-, verbetering- of aanpassingswerkzaamheden, dan moeten die door de houder van het zakelijk recht worden uitgevoerd. Voor de renovatie-, verbeterings- of aanpassingswerkzaamheden kan onder de gestelde voorwaarden een tegemoetkoming worden verleend zoals bedoeld in artikel 5.75."
    Daarnaast vermeldt diezelfde Vlaamse Codex wonen van 2021 in boek 3 woningkwaliteit, deel 7, artikel 3.31 "Als de woning die ongeschikt of onbewoonbaar werd verklaar of waarvoor de afgifte van een conformiteitsattest werd geweigerd, volgens de bevindingen van het conformiteitsonderzoek dat verloopt volgens de procedure, vermeld in artikel 3.3, niet in aanmerking komt voor renovatie-, verbeterings- of aanpassingswerkzaamheden, dan moet de houder van het zakelijk recht hetzij aan de woning een andere bestemming geven volgens de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 het zij de woning slopen, tenzij de sloop verboden is op grond van wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen".
    Gelet op bovenstaande verwijzing in de regelgeving (Vlaamse Codex Wonen van 2021, Boek 3 woningkwaliteit, deel 7, artikel 3.31) wenst de gemeente Nieuwerkerken uitdrukkelijk te vermelden dat er op zowel 22 december 2020 als op 9 augustus 2022 een besluit door het college werd genomen waarin de woning als verkort en verwaarloosd werd beschouwd en de sloop van het pand aangewezen was. Hierdoor kan deze woning geen rechten putten uit de zonevreemde basisrechten omdat deze niet voldoet aan de voorwaarden omwille van de twee collegebesluiten "verkrot en verwaarloosd".
    Volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening wordt een woning als verkrot gezien wanneer er niet voldaan is aan de volgende voorwaarden bij een vergunningsaanvraag: 
    • Het moet gaan over een hoofdzakelijk vergunde constructie, wat voor dit pand niet het geval is.
    • Het moet gaan over een niet verkrotte constructie. De definitie van 'verkrot' volgens het VCRO luidt als volgt: "niet voldoend aan de elementaire eisen van stabiliteit".
      Doordat deze woning als verkrot en verwaarloosd wordt beschouwd, is de gemeente Nieuwerkerken van mening dat de woning niet in aanmerking komt voor renovatie-, verbeterings-, of aanpassingswerkzaamheden met als gevolg dat de woning slopen de enige mogelijkheid is volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Wonen van 2021, inzonderheid op Boek 3, Deel 5 en Boek 5, Deel 6.

Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, inzonderheid Boek 3, Deel 6 en Boek 5, Deel 2.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 december 2005 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap Wonen in Vlaanderen, zoals laatst gewijzigd. 

Het besluit van de administrateur-generaal van 21 januari 2022 tot aanwijzing van de personeelsleden van Wonen in Vlaanderen die bevoegd zijn voor bepaalde taken inzake de kwaliteitsbewaking van woningen en de inventarisatie van woningen die ongeschikt of onbewoonbaar zijn verklaard.

Het verzoek van de burgemeester van 28 november 2023.

Het technisch verslag van 30 januari 2024, opgesteld door Patrick Claassen in opdracht van Wonen in Vlaanderen.

Het advies van 1 februari 2024, gegeven door Ivan Peeters, adviseur woningkwaliteit Wonen Limburg Koningin Astridlaan 50 bus 12, 3500 Hasselt.

Besluit

De burgemeesterbesluiten beslist:

Artikel 1

De burgemeester verklaart de woning gelegen te Dennenbosstraat 58, 3850 Nieuwerkerken, afd. 71060, sectie B, grondnr. 0476/00S002 ongeschikt en onbewoonbaar.

Artikel 2

De kwaliteit van de woning kan geen aanleiding geven tot het bekomen van een voorrang bij de toewijzing van een sociale huurwoning (zoals voorzien in artikel 6.19 eerste lid, 9°b) van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021). Om recht te hebben op die voorrang moet de woning op het technisch verslag minstens drie gebreken van categorie II of III onder de hoofdrubrieken "Omhulsel" of "Binnenstructuur' hebben. Dat is niet het geval. 

In overeenstemming met artikel 5.164 61, 1°, a) van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, geeft de onbewoonbaarverklaring van de woning recht op een tegemoetkoming in de huurprijs bij verhuis naar een conforme woning.

Opgelet: als de bewoner een sociale woning in huur neemt, wordt geen tegemoetkoming in de huurprijs toegekend. 
De bewoner kan de Vlaamse Infolijn 1700 contacteren voor meer informatie over deze voorwaarden en de te volgen procedure. 

Artikel 3

De woning wordt op datum van dit besluit opgenomen in de Vlaamse Inventaris van ongeschikte en onbewoonbaar woningen, vermeld in artikel 3.19 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Dit heeft tot gevolg dat de houder van het zakelijk recht op de woning, behoudens vrijstelling of opschorting, jaarlijks een verhoogde Vlaamse heffing moet betalen. De eerste heffing is verschuldigd op datum van de eerste verjaardag van de inventarisatie.

Dit besluit geldt als registratieattest, waarmee de opname in de inventaris wordt bekendgemaakt. 

Artikel 4

Zolang de woning niet voldoet aan de bepalingen van artikel 1.3, §1, 7° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 is het rechtstreeks of via tussenpersoon verhuren, ter beschikking of te huur stellen van de woning met het oog op bewoning strafbaar en kan bestraft worden met een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en/of een geldboete van 500 tot 25 000 euro.

Op basis van volgende verzwarende omstandigheden kan het verhuren van de woning als hoofdverblijf bestraft worden met een gevangenisstraf van één tot vijf jaar en/of een geldboete van 1 000 tot 100 000 euro:

  • als van de betrokken activiteit een gewoonte wordt gemaakt.
  • als het een daad van deelneming aan de hoofd- of bijkomende bedrijvigheid van een vereniging betreft, ongeacht of de schuldige de leiding heeft.

Artikel 5

Een afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verstuurd naar de houder van het zakelijk recht - de eigenaar - en de bewoner van de woning.

Tevens wordt een afschrift naar de gewestelijk ambtenaar gezonden.

Artikel 6

Tegen dit besluit kan bij de Vlaamse minister bevoegd voor wonen met een gemotiveerd verzoekschrift beroep aangetekend worden binnen dertig dagen volgend op de betekening van dit besluit (Wonen in Vlaanderen, afdeling Woningkwaliteit, Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88 bus 40, 1000 Brussel). Het verzoekschrift moet op straffe van onontvankelijkheid aangetekend verstuurd worden.