Het Agentschap Justitie en Handhaving heeft als missie om te werken aan een veilige en rechtvaardige samenleving en mensen te versterken na gepleegd of geleden onrecht. Eén van de ambities van het agentschap is om in te zetten op een sterk handhavingsbeleid. In dat kader wordt er een nieuw Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) van kracht. Met het oog op de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving, de beveiligde bewaring van handhavingsinformatie, het uitwisselen ervan tussen bevoegde overheden en een uniforme digitale toegang van burgers en ondernemingen tot hun bestuurlijk sanctiedossier voorziet dit KVH in de oprichting van een Vlaams Handhavingsplatform (VHP).
Doel van het platform:
Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp BVR voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied. Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers zullen bijvoorbeeld hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket. Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur. Voor handhaving van VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu) wordt het gebruik van VHP verplicht op 25 maart 2024.
Kaderdecreet
Vlaamse Handhaving Decreet betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning
Decreet betreffende de omgevingsvergunning
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
De gemeenteraad gaat akkoord met het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente Nieuwerkerken.
De algemeen directeur en burgemeester handtekenen het protocol digitaal, waarna het overgemaakt wordt aan dhr. Van den Broek, Administrateur-Generaal van het Agentschap Justitie en Handhaving.