Het voorgelegde aangepaste meerjarenplan 2020-2026 - Beginkrediet 2024 bestaat uit de volgende onderdelen:
- de strategische nota;
- de aangepaste financiële nota, die bestaat uit:
- het aangepaste financiële doelstellingenplan (schema M1);
- de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2);
- het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3);
- de toelichting;
- een motivering van de wijzigingen;
- de documentatie.
Het beschikbaar budgettair resultaat voor 2026 wordt geraamd op 1 981 682 euro.
De autofinancieringsmarge voor 2026 wordt geraamd op 529 812 euro.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2026 wordt geraamd op 596 494 euro.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De raad stelt zijn deel van het aangepaste meerjarenplan, dienstjaren 2020-2026 - Beginkrediet 2024 vast.
Het aangepaste meerjarenplan, dienstjaren 2020-2026 - Beginkrediet 2024 wordt neergelegd op het sociaal huis, waar eenieder er altijd ter plaatse kennis kan van nemen.
Een afschrift van dit besluit en de inhoud ervan worden bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente, zie artikel 286 en 332 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het voorgelegde aangepaste meerjarenplan 2020-2026 - Beginkrediet 2024 bestaat uit de volgende onderdelen:
- de strategische nota;
- de aangepaste financiële nota, die bestaat uit:
- het aangepaste financiële doelstellingenplan (schema M1);
- de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2);
- het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3);
- de toelichting;
- een motivering van de wijzigingen;
- de documentatie.
Het beschikbaar budgettair resultaat voor 2026 wordt geraamd op 1 981 682 euro.
De autofinancieringsmarge voor 2026 wordt geraamd op 529 812 euro.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2026 wordt geraamd op 596 494 euro.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De raad keurt het deel van het aangepaste meerjarenplan, dienstjaren 2020-2026 - Beginkrediet 2024, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Het aangepaste meerjarenplan, dienstjaren 2020-2026 - Beginkrediet 2024, is hierdoor definitief vastgesteld.
Het aangepaste meerjarenplan, dienstjaren 2020-2026 - Beginkrediet 2024 wordt neergelegd op het sociaal huis, waar eenieder er altijd ter plaatse kennis kan van nemen.
Een afschrift van dit besluit en de inhoud ervan worden bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente, zie artikel 286 en 332 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
In het meerjarenplan 2020-2026 heeft de gemeente een aantal subsidies voorzien. Enerzijds deze gebaseerd op een reeds door de gemeenteraad goedgekeurd subsidiereglement, om tot uitbetaling over te gaan is slechts een collegebeslissing vereist. Anderzijds zijn er ook subsidies voorzien waarvoor geen reglement voorhanden is, de zogenaamde 'nominatieve' subsidies.
Volgens het oude BVR BBC (d.d. 25 juni 2010) maakte de lijst met nominatief toegekende subsidies integraal deel uit van de beleidsnota van het budget (cf. art. 16, 6° BVR BBC). Deze lijst met nominatieve subsidies in het budget hield eigenlijk (impliciet) de beslissing van de gemeenteraad in tot toekenning van die subsidies. Vooraleer over te gaan tot uitbetaling van deze subsidies werd nog een collegebeslissing genomen maar deze mocht niet afwijken van de bedragen en begunstigden, opgenomen in deze lijst. In het nieuwe BVR BBC (d.d. 30 maart 2018) wordt deze lijst niet meer opgenomen als onderdeel van het meerjarenplan. In de documentatie bij het (aangepast) meerjarenplan moet echter wel een overzicht worden opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies (dit zijn alle ramingen op MAR 649 en 664) (cf. art. 4, 1ste lid, 3° van het MB BBC). Dat betekent dus ook de nominatieve toelagen. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief.
Voor de bevoegdheid tot het toekennen van subsidies dient teruggevallen te worden op de artikelen 41, 2de lid, 23° en 78, 2de lid, 17° van het DLB. Deze artikelen bepalen dat de bevoegdheid voor “het toekennen van nominatieve subsidies” toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2024.
Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in de overzichtslijst in de documentatie (en bijlage) is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC (BVR BBC).
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de BBC (MB BBC).
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de BBC.
De gemeenteraad keurt de lijst van nominatieve subsidies 2024, zoals opgenomen in bijlage, goed. Deze mogen uitbetaald worden in de loop van het jaar 2024.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.
Artikel 219 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks moet rapporteren over de organisatiebeheersing.
In het algemeen kader organisatiebeheersing, goedgekeurd door de raad op 16 februari 2023, werd bepaald dat de algemeen directeur jaarlijks in december rapporteert over de organisatiebeheersing.
De rapportering organisatiebeheersing werd besproken op het managementteam van 28 november 2023.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, maar bepaald artikelen 217 tot en met 220.
De raad neemt akte van de rapportering over de organisatiebeheersing, opgesteld door de algemeen directeur.
In het meerjarenplan 2020-2025, beginkrediet 2023, werden er voor de verschillende socio-culturele verenigingen nominatieve subsidies voorzien. Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om deze voor 2023 toe te kennen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op artikel 3 en 7, eerste lid 1° en artikel 9, eerste lid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad kent volgende nominatieve subsidies toe voor 2023 aan de socio-culturele verenigingen:
Sint-Vincentius | 300 euro |
KNSB Nieuwerkerken | 100 euro |
SAMANA Nieuwerkerken | 150 euro |
SAMANA Wijer | 150 euro |
Ouderraad Goudhaantje | 150 euro |
Ouderraad Kozen | 150 euro |
Ouderraad Wijer | 150 euro |
| Ouderraad leefschool De Wonderwijzer | 150 euro |
Ouderraad Nieverke | 150 euro |
Deze bedragen worden aangerekend op het daarvoor ingeschreven krediet onder budgetsleutel AC000200 -Instellingen die een maatschappelijk belang dienen worden ondersteund. (MJP000857, MJP000859 en MJP001293)
Overeenkomstig artikel 9 van de wet van 14 november 1983 worden de hierbovengenoemde verkrijgers vrijgesteld van de verantwoording van de toelage, onverminderd artikel 3 en 7 van de voormelde wet.
De gemeenteraad heeft in haar begroting 2023 het totaalbedrag van de aan de erkende sportverenigingen uit te keren subsidies vastgesteld op 10 000 euro.
Het subsidiereglement voor sportverenigingen werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 11 december 2014.
De gemeenteraad keurt de beleidssubsidies aan de sportverenigingen, aangesloten bij de gemeentelijke sportraad, goed voor het werkingsjaar 2023.
De toegekende toelagen voor 2023 zijn de volgende:
| Vereniging | Bedrag |
| Hondenschool ZL | € 578,08 |
| FC De kosters | € 281,99 |
| Veteranen VV | € 137,47 |
| Ware vrienden Wijer | € 155,09 |
| WTC De Platte Band | € 525,20 |
| Het vliegend wiel Binderveld | € 70,50 |
| Het vliegend wiel Wijer | € 66,97 |
| Vissersclub 'Onder ons' | € 264,36 |
| Turnkring Blijf Jong | € 183,29 |
| Revok Kozen | € 52,87 |
| Hakko Ryu juj jujutsu | € 592,17 |
| SCJ Dance | € 1 053,93 |
| VV Nwk | € 2 016,21 |
| Badminton Nwk | € 807,19 |
| Basket Nwk | € 3 214,66 |
| Totaal | € 9 999,99 |
De toelages worden uitgekeerd door aanwending van het daartoe ingeschreven krediet onder de actie 'Erkende sportverenigingen ontvangen beleidssubsidies op basis van een subsidiereglement ter bevordering van de kwaliteit van hun werking en van de jeugdsportbegeleiding', budgetsleutel 2023/649900/MO/0740 Andere toegestane werkingssubsidies.
De gemeenteraad heeft in haar begroting 2023 een bedrag van 5700 euro voorzien om de subsidies voor de sportverenigingen met een jeugdwerking uit te betalen.
Het subsidiereglement voor sportverenigingen met een jeugdwerking werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 11 december 2014.
De gemeenteraad keurt de impulssubsidies aan de sportverenigingen, met een jeugdwerking en aangesloten bij de gemeentelijke sportraad, goed voor het werkingsjaar 2023.
De toegekende toelagen voor 2023 zijn de volgende:
|
Vereniging |
Bedrag |
|
Badminton |
€ 705,60 |
|
Basketbal |
€ 3 335,80 |
|
VV NWK |
€ 1 658,40 |
|
Totaal |
€ 5 699,80 |
De toelagen worden uitgekeerd door aanwending van het daartoe ingeschreven krediet onder de actie 'De gemeente geeft subsidies aan sportclubs met een jeugdwerking die inzetten op de kwaliteitsverhoging van de jeugdsportbegeleiders/-coördinatoren, d.m.v. een subsidiereglement', budgetsleutel 2023/649900/MO/0740.
De gemeenteraad heeft in haar begroting 2023 het totaalbedrag van 900 euro voorzien voor schoolsport.
Het toelagereglement voor schoolsport werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 11 december 2014.
De gemeenteraad keurt de subsidies voor schoolsport voor het jaar 2023 goed.
De toegekende toelagen voor 2023 zijn de volgende:
|
School |
Bedrag |
|
Gemeentelijke school Binderveld |
€ 49,66 |
|
VBS Kozen-Wijer |
€ 372,41 |
|
VBS 't Nieverke |
€ 335,17 |
|
Leefschool De Wonderwijzer |
€ 142,76 |
|
Totaal |
€ 900,00 |
Op de gemeentebegroting 2023 zijn de toelagen voor schoolsport aan de scholen van Nieuwerkerken voor een bedrag van 900 euro op budgetsleutel 2023/649900/MO/0740 te betalen op de gewone begrotingsuitgaven.
Vanaf 1 juli 2023 werd de maatregel lokale diensteneconomie (LDE) ingekanteld in het individueel maatwerk. Lokale besturen die samenwerkingsverbanden hebben met LDE-ondernemingen (Nieuwerkerken met AKSI vzw voor woonzorgtaken) kunnen vanaf 2023 tot 2025 jaarlijks een werkingssubsidie ontvangen.
Deze middelen kunnen enkel aangewend worden om deze lokale aanvullende diensten op te zetten en te organiseren. De Vlaamse regering vraagt om tijdens de overgangsfase (203-2025) deze middelen toe te kennen aan de bestaande samenwerkingsverbanden.
OCMW en gemeente Nieuwerkerken hebben maar één samenwerkingsverband dat in aanmerking komt voor de toekenning van deze werkingssubsidie, nl. de samenwerkingsovereenkomst met de vzw AKSI. Hiervoor ontving de gemeente Nieuwerkerken voor 2023 een bijdrage van 2 204,45 euro.
Op 14 december keurde de Raad voor Maatschappelijk Welzijn het addendum aan de bestaande samenwerkingsovereenkomst van 24 april 2018 met vzw AKSI goed en vraagt nu aan de gemeente Nieuwerkerken om de werkingssubsidie over te maken aan vzw AKSI.
De gemeenteraad kent vzw AKSI, in het kader van de werkingssubsidie aanvullende lokale diensten, een tussenkomst van 2 204,45 euro toe voor 2023.
Het tarief van de vergoedingen van de identiteitsdocumenten wordt jaarlijks herzien op 1 januari.
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het Koninklijk Besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten.
Het Koninklijk Besluit van 3 juli 2012 betreffende het rijbewijs in kaartmodel.
Het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
De e-mail van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, dienst rijksregister van 29 oktober 2021 betreffende de tarieven voor 2022 voor de identiteitsdocumenten.
De omzendbrief van 11 juli 2018 betreffende de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, waarbij de bevoegdheid inzake verandering van voornamen wordt overgedragen aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en de voorwaarden en de procedure ervan worden geregeld.
Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2022 houdende belasting op de afgifte van administratieve stukken.
De raad beslist dat met ingang van 1 januari 2024 en voor een termijn die eindigt op 31 december 2024 een belasting wordt gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.
Met ingang van 1 januari 2024 wordt het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2022 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken opgeheven.
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
1. Elektronische identiteitskaarten en vreemdelingenkaarten type 1 (EU(+), F(+), N, M, M (duurzaam verblijf):
Gewone procedure: 4,90 euro
Spoedprocedure: 15,00 euro
Extra bij vervallen kaart: 15,00 euro
Aanvragen van nieuwe pin- en pukcodes: 5,00 euro
2. Vreemdelingenkaarten type 2 (A, B, H, K, L, J, I):
Gewone procedure: 4,40 euro
Spoedprocedure: 15,00 euro
Extra bij vervallen kaart: 15,00 euro
Aanvragen van nieuwe pin- en pukcodes: 5,00 euro
3. Kids-ID:
Gewone procedure: 1,30 euro
Spoedprocedure: 15,00 euro
Aanvragen van nieuwe pin- en pukcodes: 5,00 euro
4. Vreemdelingenkaarten -12 jaar:
- Gewone procedure: 1,30 euro
- Spoedprocedure: 15 euro
5. Paspoorten:
Gewone procedure: 9,00 euro
Spoedprocedure: 15,00 euro
6. Rijbewijzen:
Rijbewijzen in kaartmodel: 5,00 euro
Internationale rijbewijzen: 4,00 euro
7. Documenten niet-Belgen
Attesten van immatriculatie: 5,00 euro
Kartonnen identiteitsbewijzen voor kinderen van minder dan twaalf jaar: 2,00 euro
Afgifte van arbeidskaarten model C: 5,00 euro
8. Nationaliteit / naturalisatie
Opstarten nieuw dossier: 50,00 euro
Opstarten nieuw dossier na negatief advies: 50,00 euro
9. Wettelijke samenwoonst
10. Huwelijken
Huwelijksboekjes : 35,00 euro
Huwelijksplechtigheid op weekdagen: gratis
Huwelijksplechtigheid op weekdagen vanaf 18 uur: 50,00 euro
Huwelijksplechtigheid op zaterdag: 100,00 euro
11. Voornaamswijziging
Gewone procedure: 250,00 euro
Procedure transgenders: 25,00 euro
12. Allerlei
Kopies A4: 0,10 euro
De betaling van de ingevorderde belasting dient contant te gebeuren of eventueel via bancontact vooraleer het document wordt afgeleverd of op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddellijk kan worden afgeleverd. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs van de betaalde som afgeleverd.
De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens artikel 13 van de wet van 4 juli 1956 en het K.B. dd. 20 december 1972 en 12 november 1976.
Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.
Wanneer de belasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.
De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen.
Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de met de invordering belaste financieel beheerder die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingschuldigen.
Het aanslagbiljet bevat naast de gegevens vermeld op het kohier ook de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder.
De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz., zolang de gemeenterekening van het dienstjaar waarop de belasting betrekking heeft niet goedgekeurd werd.
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur.
In het kader van de opdracht “Aankoop van 1 nieuwe bestelwagen met enkelzijdige kipbak" werd een bestek met nr. 2023-OO-002 opgesteld door de dienst ruimtelijke ontwikkeling.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 46 280,99 euro excl. btw of 56 000,- euro incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan MJP000898 op actie AC000229 "Het wagenpark en rollend materiaal zijn in stand gehouden".
Na goedkeuring door de raad zal het college van burgemeester en schepenen belast worden met de verdere uitvoering van dit dossier.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139 000,00 euro niet).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De raad keurt het bestek met nr. 2023-OO-002 en de raming voor de opdracht “Aankoop van 1 nieuwe bestelwagen met enkelzijdige kipbak”, opgesteld door de dienst ruimtelijke ontwikkeling, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 46 280,99 euro excl. btw of 56 000,00 euro incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan MJP000898 op actie AC000229 "Het wagenpark en rollend materiaal zijn in stand gehouden".
De Vlaamse Gemeenschap publiceerde de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 30 juni 2023 werd:
Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 14 juli 2023 werd:
De Vlaamse Gemeenschap sloot per perceel met de gekozen dienstverlener een overeenkomst (de Uitvoeringsovereenkomst), waar in punt (E) van de aanhef vermeld wordt dat de Vlaamse Gemeenschap optreedt als aankoopcentrale ten aanzien van de bestellers uit het vooropgestelde klantenbereik. Dit klantenbereik strekt zich uit tot de lokale overheden die gesitueerd zijn in het Vlaamse gewest, met name:
Alvorens te kunnen gebruiken van deze Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten dient een lokale overheid toe te treden door middel van een ondertekende toetredingsovereenkomst die bezorgd wordt aan de dienstverlener van het perceel waartoe de lokale overheid wenst toe treden.
De raamovereenkomst treedt in werking op de datum van de ondertekening van de uitvoeringsovereenkomst door de aanbestedende overheid en de dienstverlener en wordt afgesloten voor een bepaalde initiële duurtijd van vijf (5) jaar, tenzij vroegtijdig beëindigd overeenkomstig artikel 28. Aansluitend op de initiële duurtijd van vijf (5) jaar kan de raamovereenkomst tweemaal verlengd worden met een periode van één jaar, op basis van artikel 57, tweede lid, van de Wet Overheidsopdrachten. De totale duur (inclusief verlenging(en)) van de raamovereenkomst bedraagt aldus maximaal zeven (7) jaar.
De voormelde verlenging van de initiële duurtijd verloopt stilzwijgend, behoudens een andersluidend aangetekende zending van de aanbestedende overheid/HFB uiterlijk zes (6) maanden vóór het verstrijken van de initiële duurtijd van de raamovereenkomst. De verlenging houdt in dat de contractuele voorwaarden zoals uiteengezet in de raamovereenkomst ongewijzigd blijven.
Het is aangewezen dat de gemeente Nieuwerkerken gebruikmaakt van deze door de aankoopcentrale aangeboden raamovereenkomst om volgende redenen:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan MJP001104 op actie AC000274 "Telecommunicatie interne zaken".
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en latere wijzigingen.
De contractuele documenten van de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten.
De raad beslist toe te treden tot perceel 2 van de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten (besteknr. 2022/HFB/MPMO/96984) van de Vlaamse Gemeenschap, zijnde perceel 2: mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things” (IoT) gegund aan Orange Belgium NV, met maatschappelijke zetel te Bourgetlaan 3 – 1140 Evere en ondernemingsnummer 0456.810.810.
Het college van burgemeester en schepenen zal belast worden met de uitvoering en opvolging van dit dossier.
De rechtspositieregeling zoals opgenomen in bijlage.
De besprekingen in het managementteam d.d. 7 november 2023.
Het protocol van het onderhandelingscomité d.d. 14 november 2023.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, zoals gewijzigd tot op heden.
De raad keurt de aanpassingen aan de rechtspositieregeling, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Het besluit van de gemeenteraad d.d. 21 november 2019.
Het is aangewezen deze bedragen aan te passen aan de wijzigende levensomstandigheden.
De nodige middelen zijn voorzien in het budget.
Het protocol van akkoord zoals bereikt na onderhandelingen in het bijzonder onderhandelingscomité van 14 november 2023.
De raad stelt de bedragen voor de attenties vast als volgt:
|
Gebeurtenis |
Bedrag |
|
|
Geboorte/adoptie |
100 euro |
bloemstuk |
|
Huwelijk |
100 euro |
bloemstuk |
|
Overlijden |
100 euro |
bloemenkrans |
|
Overlijden echtgenote, samenwonende partner, kind, ouder, inwonende broer/zuster/schoonbroer/schoonzuster |
100 euro |
bloemenkrans |
|
Ziekte die arbeidsongeschiktheid tot gevolg heeft van +21 kalenderdagen: - personeelslid: doktersattest - mandataris: na kennisgeving en bevestiging door een collega mandataris |
50 euro |
bloemstuk |
|
Hospitalisatie + 7 kalenderdagen |
50 euro |
bloemstuk |
Deze regeling gaat in vanaf 1 januari 2024.
De projectvereniging ‘wijk-werken Haspengouw’ werd oorspronkelijk voor 6 jaar opgericht om het wijk-werken te organiseren in de regio vanaf juli 2018.
8 Haspengouwse gemeenten verenigden zich: Sint-Truiden, Gingelom, Nieuwerkerken, Heers, Borgloon, Wellen, Kortessem en Alken.
Vervolgens, in 2020, werd de opdracht van de vereniging uitgebreid met extra bovenlokale taken met betrekking tot het beleidsdomein sociale economie en tewerkstelling. De statuten werden in die zin aangepast (zie bijlage).
De vereniging kende een naamswijziging in 2023 (zie bijlage).
Een projectvereniging kent een wettelijke termijn van maximaal 6 jaar, dus de erkenning van ‘Bijzig’ stopt eind juni 2024.
Wegens de fusies van Borgloon en Kortessem vanaf 2025 is een eenvoudige verlenging met 6 jaar niet mogelijk.
Na intensief overleg met VVSG en ABB komen we tot het besluit dat er slechts 1 juridisch correcte piste bestaat voor continuering van de projectvereniging.
Deze procedure wordt nu toegepast door de 8 deelnemende lokale besturen (nog in december 2023) omdat dit wettelijk niet wordt toegestaan in het verkiezingsjaar 2024.
Er is geen inhoudelijke wijziging.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
Het decreet van 7 juli 2017 betreffende het wijk-werken en diverse bepalingen in het kader van de 6de staatshervorming.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 september 2017 betreffende wijk-werken.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 april 2018 betreffende de statuten 'projectvereniging wijk-werken Haspengouw'.
De raad keurt de verlenging van de projectvereniging 'Bijzig' met de duur van 6 maanden (tot 31 december 2024) met alle 8 huidige deelnemende leden goed.
De raad keurt de statuten van de projectvereniging 'Bijzig' van 1 januari 2025 tot 31 december 2029 (voor de duur van 5 jaar om een toekomstig verkiezingsjaar te vermijden voor verdere verlenging) met de 6 overblijvende leden (exclusief Borgloon en Kortessem) goed. De statuten zijn aan deze beslissing gehecht en maken er integraal deel van uit.
Dit besluit wordt onderworpen aan de bepalingen betreffende het bestuurlijk toezicht (artikels 326 tot en met 334) van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd.
Het feit dat het gemeentebestuur deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
De oproeping tot de Algemene Vergadering van Cipal van 14 december 2023 met de volgende agendapunten:
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene Vergadering.
De voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Na beraadslaging en stemming.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Cipal.
Het raadsbesluit van 21 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de Algemene Vergaderingen van Cipal.
De raad keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 14 december 2023, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 27 oktober 2023, goed.
De vertegenwoordiger van het gemeentebestuur wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het gemeentebestuur gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De algemene vergadering van Limburg.net gaat door op woensdag 20 december om 19 uur in het gebouw van Limburg.net te Herkenrodesingel 14 te 3500 Hasselt met volgende agendapunten:
Binnen Limburg.net is enkel Diest gevat door de regiovorming. Limburg.net zal na de algemene vergadering aan de OVAM en ABB het standpunt meedelen dat alle Limburgse gemeenten en Diest de intentie hebben dat Limburg.net in haar huidige vorm wordt verdergezet, waarbij het de intentie is om voor Diest een afwijkingsaanvraag op de regiovorming (voor wat betreft afvalbeheer) in te dienen.
Zoals hierboven uiteengezet is het aan de nieuwe gemeenteraden om zich hierover in het voorjaar 2025 definitief uit te spreken.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 427.
De statuten van Limburg.net (verder 'de Statuten').
Het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een Opdrachthoudende Vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (verder ‘DLB’).
De beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 11 oktober 2023 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 20 december 2023 om 19 uur.
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 20 december 2023 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.