Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 16/11/2023 - 20:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur

Secretaris

Evi Jans, Algemeen directeur

Voorzitter

Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester

Agendapunten

1.

2023_GR_00086 - ‘Hart van Haspengouw’ - deelname van het landschapspark - Weigering

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00086 - ‘Hart van Haspengouw’ - deelname van het landschapspark - Weigering
Aanwezig
Dries Deferm, Miet Bessemans, Rohnny Schreurs, Christel Jorissen, Arnoud Nijssen, Theo Herbots, Luc Vaes, Benny Bamps, Brenda Berden, André Willems, Urbain Bangels, Marie-José Bangels, Kevin Oyen, Sandra Vansimpsen, Gert Clerinx, Claire Kempeneers, Marie-Rose Schops, Evi Jans
Stemmen voor 4
Theo Herbots, Kevin Oyen, Marie-Rose Schops, Sandra Vansimpsen
Stemmen tegen 13
André Willems, Urbain Bangels, Christel Jorissen, Rohnny Schreurs, Brenda Berden, Marie-José Bangels, Gert Clerinx, Claire Kempeneers, Benny Bamps, Luc Vaes, Miet Bessemans, Arnoud Nijssen, Dries Deferm
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_GR_00086 - ‘Hart van Haspengouw’ - deelname van het landschapspark - Weigering

2023_GR_00086 - ‘Hart van Haspengouw’ - deelname van het landschapspark - Weigering

Motivering

Argumentatie

Context

In het Regeerakkoord 2019-2024 is de oprichting van Nationale parken en landschapsparken als doelstelling opgenomen. Conform de Beleidsnota Omgeving 2019-2024 richt minister Demir, Vlaams minister bevoegd voor Omgeving, minstens 3 landschapsparken op met een unieke belevingswaarde, waarbij natuurwaarden, recreatie en toerisme, landschap en erfgoedwaarden elkaar versterken tegen 2024. 

Op 19 april 2021 werd de oproep Landschapsparken gelanceerd op basis waarvan gebiedscoalities hun kandidatuur konden indienen tot en met 15 september 2021, waarna een jury een advies over de selectie van de kandidaturen aan de minister bezorgde op 22 december 2021. 

Regionaal landschap Haspengouw en Voeren nam het initiatief om samen met de Haspengouwse gemeenten en tal van organisaties die actief zijn in de open ruimte een dossier voor te bereiden voor de oprichting van een landschapspark ‘Hart van Haspengouw’.  

Op 15 september 2021 diende het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren via een conceptnota de kandidatuur in bij Vlaanderen voor de erkenning van landschapspark Hart van Haspengouw.  

Op 1 april 2022 werd via Ministerieel besluit een projectsubsidie toegekend aan Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren ter ondersteuning van de opmaak van een Masterplan en Operationeel plan in het kader van de kandidatuur Landschapspark Hart van Haspengouw. Het dossier moet uiterlijk op 31 mei 2023 worden ingediend bij Vlaanderen waarna een beslissing verwacht wordt in het najaar van 2023. De eventuele erkenning zal ten vroegste beginnen lopen vanaf 1 januari 2024.  

Op 21 april 2022 keurde de gemeenteraad de deelname aan het traject voor het landschapspark goed en werd een afvaardiging voor de stuurgroep en werkgroep voor de opmaak van het masterplan en operationeel plan aangeduid.  

Op 13 oktober 2023 keurde de Vlaamse regering het landschapspark 'Hart van Haspengouw' goed. 

Motivering

Haspengouw oefent al eeuwenlang een sterke aantrekkingskracht uit op mensen. Het is een uitgesproken landbouwstreek waar je het jaar rond al wandelend en fietsend geniet van bloesems, fruit en wuivende graanvelden. De vruchtbare ondergrond zorgde mee voor het rijke erfgoed, het unieke cultuurlandschap en de bijzondere natuurpareltjes. Haspengouw is een merk, gekend en geliefd in Vlaanderen en daarbuiten.  

Het label ‘landschapspark’ maakt een gebied extra aantrekkelijk voor bezoekers, bewoners en beleidsmakers. Daarnaast brengt deze erkenning een verfrissende dynamiek op gang die fungeert als motor voor regionale ontwikkeling. 

Een landschapspark is een afgebakend gebied van voldoende omvang waar de wisselwerking tussen mens en natuur zorgt voor een kwalitatief landschap met een unieke identiteit en internationale uitstraling. Natuur, erfgoed, landbouw, open ruimte, toerisme en recreatie gaan in een landschapspark hand in hand. Bij een erkenning als landschapspark worden een integraal beheer en ontwikkeling van de streek centraal gezet, met bijzondere aandacht voor de eigenheid van het gebied. Om dat te bereiken wordt een geïntegreerde visie uitgewerkt waarbij zowel natuur, landbouw, wonen, bedrijvigheid, recreatie als toerisme ruimte krijgen in het gebied. 

Door een doordachte inrichting van het landschap en een kwalitatief beheer blijft de landschappelijke identiteit behouden en kan ze zelfs versterkt worden. Het landschap wordt mee ingezet om Vlaamse en Europese doelen te behalen, voor thema's zoals klimaat, erfgoed, kaderrichtlijn Water, Natura 2000, ... Zowel bewoners als bezoekers moeten de streekkwaliteiten en de inspanningen die worden geleverd kunnen ontdekken en ervaren. Hiervoor moeten heel veel partners elkaar vinden en samenwerken. 

Het label van landschapspark creëert een grote meerwaarde voor de streek, de lokale besturen en de ondernemers en bewoners.  

  • Het landschapspark genereert een structurele financiering vanuit Vlaanderen en bijkomende subsidiëring, waardoor er bijkomende investeringen mogelijk zijn in de gemeenten.
  • Het landschapspark helpt om de doelstellingen die door Vlaanderen en Europa rond klimaat, biodiversiteit, open ruimte, erfgoed en duurzaam toerisme worden vooropgesteld te realiseren.
  • Gemeenten worden nauw betrokken bij de uitwerking van de verschillende maatschappelijke doelstellingen en kunnen mee de prioriteiten aangeven van de werking rond de thema’s.
  • Gemeenten krijgen een verhoogde uitstraling en waardering binnen het geheel. 
  • Het parkbureau fungeert als netwerkorganisatie die een structurele en geïntegreerde samenwerking tussen verschillende partners op zal zetten.  
  • Het parkbureau werkt ondersteunend voor de gemeentelijke diensten.  
  • Het label betekent een erkenning en versterking van de streekidentiteit en landschapskwaliteit.  
  • Het label versterkt de sociale cohesie en creëert een nauwe betrokkenheid van de bewoners bij de thema’s van de open ruimte.  
  • Dankzij de erkenning worden internationale promotie en erkenning en de toeristisch-recreatieve ontwikkeling gekoppeld aan een beter management en spreiding van recreatie over het hele gebied. 
  • Het landschapspark vormt door de integrale langetermijnvisie voor het gebied de motor voor streekontwikkeling en creëert tal van gezamenlijke, sector- en gemeentegrens-overschrijdende acties.  
  • Via de toenemende streekontwikkeling is er een economische return. Het landschapspark creëert meer opportuniteiten voor lokaal ondernemen en een toekomstgerichte ontwikkeling van landbouw. Het creëert extra private en publieke investeringsmogelijkheden.

Het masterplan is opgebouwd vanuit de input van alle actoren die actief zijn in de open ruimte van Haspengouw: lokale besturen, landbouworganisaties, natuurorganisaties, erfgoedorganisaties, toeristische verenigingen, ondernemers, landeigenaars, beheerders en bewoners. Hiervoor werd een uitgebreid participatietraject opgezet. De kansen en knelpunten die door alle actoren werden aangehaald dienden als basis voor het uitwerken van de thema’s en concrete doelstellingen waar het landschapspark op zal inzetten. Het plan wordt dan ook breed gedragen.  

Het masterplan geeft een centrale rol aan het voedsellandschap van Haspengouw. Landbouwers en andere actoren worden op vrijwillige basis betrokken bij acties en experimenteerruimtes om te komen tot een kwalitatief landschap in relatie tot een rendabele bedrijfsvoering.  

Het landschapspark zet sterk in op het bevorderen van een samenwerking tussen de plattelandsactoren en wil zo gebiedsdekkend werken aan biodiversiteit- en klimaatuitdagingen.

Het landschapspark draagt bij aan een versterking en doordacht beleid rond het Haspengouwse erfgoed. Het zet de Haspengouwse troeven in om een toeristisch aanbod uit te werken dat gericht is op een spreiding in tijd en ruimte.  

Het landschapspark zet ook de inwoners van het landschap centraal, door een kwalitatieve leefomgeving en het creëren van betrokkenheid en de erkenning van de streekidentiteit als uitgangspunt te nemen van de werking.

In bijlage de brief van Voka aan de lokale besturen met betrekking tot parkendecreet - landschapspark.

Overwegingen gemeenteraad Nieuwerkerken:

De gemeenteraad is van oordeel dat we ruimtelijke gezien te weinig onderdeel uitmaken van het afbakeningsgebied gezien de ligging van onze gemeente zich enkel situeert in het invloedsgebied van het park (en niet in het kerngebied zelf). Meer zelfs, gemeente Nieuwerkerken wordt niet vermeld in het masterplan bij de afbakening van het invloedsgebied.

De gemeenteraad is van oordeel dat er achteraf restricties voor de landbouw kunnen volgen waardoor voorzichtigheid geboden is.

De gemeenteraad is van oordeel dat dit landschapspark geen waarde heeft voor gemeente Nieuwerkerken.

Juridische grond

Ontwerp Decreet houdende de Vlaamse Parken en algemene Landschapszorg dd. 23 december 2022.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst niet goed. 

2.

2023_GR_00081 - Rapportage derde kwartaal 2023 - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
2.

2023_GR_00081 - Rapportage derde kwartaal 2023 - Akteneming

2023_GR_00081 - Rapportage derde kwartaal 2023 - Akteneming

Motivering

Argumentatie

De rapportage van het derde kwartaal 2023, bestaande uit:

- de beheerscontrole

- de evolutie van de budgetten

- het debiteurenbeheer

zoals opgenomen in bijlage.

Juridische grond

De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.

Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt akte van de rapportage van het derde kwartaal 2023.

3.

2023_GR_00082 - Bepaling van de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg voor het jaar 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
3.

2023_GR_00082 - Bepaling van de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg voor het jaar 2024 - Goedkeuring

2023_GR_00082 - Bepaling van de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg voor het jaar 2024 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De verdeelsleutel vastgelegd bij beslissing van de zoneraad d.d. 4 september 2023.

De gemeentelijke dotatie wordt bepaald als het aandeel volgens de verdeelsleutel in de begroting van de hulpverleningszone. 

De raming van het de totale gemeentelijke dotatie in de begroting 2024 voor de hulpverleningszone Zuid-West Limburg werd door de zoneraad van 9 oktober 2023 vastgelegd op 20 024 694,63 euro.

Door de verdeelsleutel in de hulpverleningszone Zuid-West Limburg en de raming van de begroting 2024 wordt de gemeentelijke dotatie van de gemeente Nieuwerkerken bepaald op 299 843,27 euro.

Juridische grond

De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inclusief latere wijzigingen, inzonderheid artikels 67, 68 en 120 en volgende. 

De wet van 3 augustus 2012 betreffende de wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming.

Het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Gelet op de verdeelsleutel in de hulpverleningszone Zuid-West Limburg en de raming van de begroting 2024 van de hulpverleningszone, wordt de gemeentelijke dotatie 2024 aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg vastgelegd op 299 843,27 euro.

Artikel 2

De gemeentelijke dotatie wordt voorzien in het meerjarenplan in 2024 onder volgnummer: MJP000771/ARK: 6492100/beleidsveld: 0410 Toegestane werkingssubsidies - Brandweer.

4.

2023_GR_00079 - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
4.

2023_GR_00079 - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring

2023_GR_00079 - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.

Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aanvragen.

De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.

Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.

Er is een Besluit van de Vlaamse regering in de maak om de rechten en plichten in het kader van de verwerking van vastgoedinformatie over te dragen vanuit Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf (athumi).

Gemeenten werken samen met Digitaal Vlaanderen/athumi [1] om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.

Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem  voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.

De gemeente Nieuwerkerken kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en het product ontsluiten.

Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente is een administratieve last en brengt bijhorende kost met zich mee.

De gemeente Nieuwerkerken wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoedinformatie op de aanvrager ervan te verhalen.

[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.

Juridische grond

Artikel 173 van de Grondwet.

Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Definities

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert; 

4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;

6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties: 

  1. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 
  2. de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
  3. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet; 

9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

14° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten van vastgoedinformatie;  

Artikel 2

Algemeen

De gemeente Nieuwerkerken verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Nieuwerkerken doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen in het product. De gemeente Nieuwerkerken stelt het product via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.

In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het product, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

Met ingang van 14 december 2023 wordt ten voordele van gemeente Nieuwerkerken een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het product.

Artikel 3

Verschuldigde 

De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Deze instanties worden vrijgesteld van de betaling van retributie:

  1. externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 
  2. Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.; 
  3. lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;; 
  4. gerechtelijke overheden; 
  5. hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones; 
  6. politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

Artikel 4

Bedrag

Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt: 

Voorwerp aanvraag 

Retributiebedrag 

Het product “Vastgoedinlichtingen (voor overdracht)”

75 euro per kadastraal perceel


De aflevertermijn voor het product bedraagt maximum 30 dagen.

Artikel 5

Invorderingswijze 

De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.

Artikel 6

Verwerking van persoonsgegevens

§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het product, treedt de gemeente Nieuwerkerken voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.

§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

  1. aanvragers;
  2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het product wordt aangevraagd.

§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:

  1. contact- en identificatiegegevens;
  2. financiële gegevens;
  3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
  4. vastgoedinformatie;
  5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

§4. De gemeente Nieuwerkerken bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Nieuwerkerken verwerkt te verwijderen, conform de voorwaarden vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Nieuwerkerken bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

§5. De gemeente Nieuwerkerken doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi[1] voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Nieuwerkerken, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de voorlopig voorgestelde verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.

[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.

Artikel 7

Ondertekening

Het product dat de gemeente Nieuwerkerken via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

Artikel 8

Vervanging voorgaande reglementering

Dit reglement vervangt vanaf 14 december 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op het product (Vastgoedinlichtingen/stedenbouwkundige uittreksel), dat vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

Artikel 9

Bekendmaking

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

5.

2023_GR_00078 - Vraag tot het creëren van een lot voor open bebouwing aansluitend op de ontwikkeling De Miere - Weigering

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
5.

2023_GR_00078 - Vraag tot het creëren van een lot voor open bebouwing aansluitend op de ontwikkeling De Miere - Weigering

2023_GR_00078 - Vraag tot het creëren van een lot voor open bebouwing aansluitend op de ontwikkeling De Miere - Weigering

Motivering

Argumentatie

De heer Tom Vranken diende op 30 januari 2022 een aanvraag in tot het bekomen van een omgevingsvergunning te Nieuwerkerken - De Miere, Bergstraat voor het creëren van 1 lot voor open bebouwing en het ontbossen van het perceel. De aanvraag bevat geen dossierstukken die betrekking hebben op wegenis- en rioleringswerken, noch een gecombineerde buffer-/infiltratievoorziening en groenaanleg. Het betreft de gronden, gekadastreerd onder Nieuwerkerken, 4° afdeling, sectie B, nummer (of deel van nummers) 197B2. 

De percelen zijn volgens het bij Koninklijk besluit van 5 april 1977 goedgekeurde gewestplan Sint-Truiden-Tongeren gelegen binnen het woongebied met landelijk karakter.

De aanvraag werd openbaar gemaakt overeenkomstig de regels vermeld in het hogergenoemde besluit van de Vlaamse regering d.d. 5 mei 2000 en zijn latere wijzigingen. Er werd een bezwaarschrift ingediend.

Navolgende adviezen werden gevraagd en ontvangen: 

  • Agentschap voor Natuur en Bos: voorwaardelijk gunstig - zie bijlage
  • Fluvius System Operator cv: voorwaardelijk gunstig - zie bijlage
  • Provincie Limburg - Directie Omgeving - Water en Domeinen: geen advies noodzakelijk
  • De Watergroep: voorwaardelijk gunstig - standaardadvies
  • Proximus: gunstig - standaardadvies
  • Telenet: voorwaardelijk gunstig - standaardadvies
  • Watering de Herk: geen advies vereist

Overwegingen:

Op het verkavelingsplan wordt een blauwe zone aangeduid in de voortuinzone. Deze zone wordt afgebakend met de nummers (1,2,16,17). Over de oppervlakte van deze zone is geen informatie voorhanden. 

De legende zegt over deze zone het volgende: "Bouwvrije zone: ­Bij verdere in/uitbreiding van de verkaveling zal deze zone op eerste en eenvoudig verzoek gratis aan de gemeente (openbaar domein) worden overgedragen".

In de voorgestelde voorschriften wordt voorgesteld om de voortuinzone bouwvrij te houden. Er worden echter geen specifieke voorschriften voor dit gedeelte van de zone vermeld. 

Uit de toegevoegde adviezen blijkt dat het perceel aansluitbaar is op de aanwezige nutsvoorziening gelegen te Miere, mits de nodige privaat-aansluitingen worden gerealiseerd. Deze ondergrondse private constructies zullen allen doorheen de blauwe zone moeten voorzien worden.

Uit een bezwaarschrift blijkt dat het perceel niet rechtstreeks aangesloten is op de openbare weg "De Miere", maar dat er zich nog een tussenliggend perceel bevindt, namelijk perceel nummer 292S2. Er wordt geen akkoord van deze eigenaar toegevoegd.

Juridische grond

De wet van 29 juli 1991 bepaalt de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

De wet van 12 november 1997 regelt de openbaarheid van bestuur in de provincies en de gemeenten.

Het decreet van 28 april 1993 regelt het administratief toezicht op de gemeenten voor het Vlaamse Gewest.

De artikelen 2 en 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, bepalen dat de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid beschikt in zaken die voor de gemeente van belang zijn. Volgens de rechtsleer en rechtspraak moet hieronder in het kader van de zaak van de wegen o.m. worden begrepen:

  •  de aanleg van nieuwe gemeentewegen
  •  de tracéwijziging
  •  de verbreding of opheffing
  •  de uitrusting van deze wegen

De recente wijziging van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 4 april 2014 heeft een artikel 4.2.25 ingevoegd, dat luidt als volgt: “Als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag. Als de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid had, maar geen beslissing heeft genomen over de zaak van de wegen, roept de provinciegouverneur op verzoek van de deputatie of de Vlaamse Regering, de gemeenteraad samen. De gemeenteraad neemt een beslissing over de zaak van de wegen en deelt die beslissing mee binnen een termijn van zestig dagen vanaf de samenroeping door de provinciegouverneur”.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt kennis van de bezwaren en adviezen.

Artikel 2

De raad neemt een negatief standpunt in ten opzichte van de vraag tot het creëren van een lot voor open bebouwing, gezien zij van oordeel is dat het voorstel een invloed zal hebben op een later te ontwikkelen gedeelte openbaar domein. De aanvraag, en de noodzakelijke voorwaarden van de nutsmaatschappijen, hebben als gevolg dat de zone die voorgesteld wordt als later toe te voegen bij het openbaar domein momenteel reeds bezwaard worden met private (ondergrondse) constructies. Derhalve kan er hieromtrent geen positief standpunt over ingenomen worden.  

Artikel 3

De raad is vragende partij om een geïntegreerde visie over het volledige binnengebied uit te werken. Dit wil zeggen dat er een visie dient uitgewerkt te worden waarbij alle percelen vervat zitten. Deze visie dient rekening te houden en afgestemd te worden over alle beleidsdomeinen heen. Zo zullen de thema's water, openbare (ondergrondse en bovengrondse) infrastructuur, buurtwegen, mobiliteit, ontbossing, bebossing,... over het gehele gebied zorgvuldig moeten onderzocht worden zodat een ontwerp tot stand kan komen dat rekening houdt met al deze factoren.

6.

2023_GR_00075 - Toekenning subsidies socio-culturele verenigingen aangesloten bij de gemeentelijke adviesraad cultuur - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
6.

2023_GR_00075 - Toekenning subsidies socio-culturele verenigingen aangesloten bij de gemeentelijke adviesraad cultuur - Goedkeuring

2023_GR_00075 - Toekenning subsidies socio-culturele verenigingen aangesloten bij de gemeentelijke adviesraad cultuur - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeenteraad heeft het totaalbedrag van de aan de cultuurverenigingen uit te keren subsidies in de begroting van 2023 vastgesteld op 9 735 euro.

De adviesraad cultuur doet een voorstel voor verdeling van de subsidies op basis van het op 20 juni 2019 door de gemeenteraad goedgekeurde subsidiereglement dat geldt voor het werkjaar 2022-2023.

Het voorstel van puntenverdeling werd goedgekeurd op de bestuursvergadering van de adviesraad cultuur van 18 oktober 2023.

Juridische grond

Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op art. 3 en 7, eerste lid 1° en art. 9 eerste en tweede lid waarbij de toelagen van 1 239,47 tot 24 789,35 euro kunnen worden vrijgesteld van de controle opgelegd door de wet.

Subsidiereglement socio-culturele verenigingen van Nieuwerkerken aangesloten bij de adviesraad cultuur goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 juni 2019.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op voorstel van de gemeentelijke adviesraad cultuur beslist de gemeenteraad om aan de navolgende verenigingen, op basis van het op 20 juni 2019 goedgekeurde subsidiereglement voor het dienstjaar 2023 (werkingsjaar 2022-2023), gemeentelijke toelagen uit te keren.

Artikel 2

De toegekende toelagen voor 2023 zijn de volgende:

Gezinsbond NWK Limburg€ 252,22
Okra 55+ Wijer (Femma)€ 947,30
Hobbyclub Kozen€ 679,09
Femma NWK€ 165,33
Ferm Wijer€ 237,11 
Ferm Binderveld€ 376,88
Ferm Kozen€ 467,54
Landelijke Gilde BDV€ 592,20
Heemkunde NWK€ 278,66
Sint-Ceciliakoor Wijer€ 679,09
Koninklijk Sint-Ceciliakoor NWK€ 1442,15
Toneelkring Het Kringetje€ 1026,63
Het Vlasklosje€ 323,99
Dorpsraad BDV€ 365,54
Digifriends NWK€ 459,99
Fanfare de Koninklijke Eendracht€ 784,86
Hobby archeologie Limburg€ 656,42

Artikel 3

Overeenkomstig art. 9 van de wet van 14 november 1983 worden de hogervernoemde verkrijgers vrijgesteld van de verantwoording der toelagen, onverminderd art. 3 en 7 van de voormelde wet.

7.

2023_GR_00080 - Protocollen voor de uitwisseling van persoonsgegevens tussen Energiehuis Limburg en gemeente Nieuwerkerken - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
7.

2023_GR_00080 - Protocollen voor de uitwisseling van persoonsgegevens tussen Energiehuis Limburg en gemeente Nieuwerkerken - Goedkeuring

2023_GR_00080 - Protocollen voor de uitwisseling van persoonsgegevens tussen Energiehuis Limburg en gemeente Nieuwerkerken - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In opvolging van de bepalingen vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Nieuwerkerken en Energiehuis Limburg, werden er twee protocollen opgesteld. De protocollen laten toe om gegevens mee te delen, zodat nu (en in de toekomst) een nog vlottere dienstverlening/samenwerking kan verzekerd worden. Dit zowel met o.a. de gemeentelijke woonenergieloketten als met het OCMW (steden en gemeenten kunnen immers optreden als partij voor het OCMW).

Zowel de gemeente Nieuwerkerken als het Energiehuis (CVBA met sociaal oogmerk DUWOLIM) zijn onderworpen  aan de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), dient een protocol omtrent de verwerking van persoonsgegevens te worden ondertekend.
Het betreft immers een uitwisseling van persoonsgegevens tussen twee verwerkingsverantwoordelijken, in het kader van voornoemde verordening.

Er werden twee protocollen opgesteld:

  • Protocol 1 regelt de gegevensstromen vanuit Energiehuis Limburg naar de gemeente Nieuwerkerken.
  • Protocol 2 regelt de gegevensstromen  vanuit de gemeente Nieuwerkerken naar Energiehuis Limburg.

Els Awouters, DPO van de gemeente Nieuwerkerken, geeft een positief advies voor ondertekening van de protocollen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de protocollen goed en geeft opdracht tot ondertekening van de protocollen.

Artikel 2

De protocollen worden na ondertekening gepubliceerd op de gemeentelijke website.

8.

2023_GR_00083 - Dienstverlenende vereniging s-Lim: Buitengewone algemene vergadering van 18 december 2023 - GOEDKEURING VAN AGENDA, VOORDRACHT KANDIDAAT-BESTUURDERS EN VASTSTELLING MANDAAT VERTEGENWOORDIGER - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
8.

2023_GR_00083 - Dienstverlenende vereniging s-Lim: Buitengewone algemene vergadering van 18 december 2023 - GOEDKEURING VAN AGENDA, VOORDRACHT KANDIDAAT-BESTUURDERS EN VASTSTELLING MANDAAT VERTEGENWOORDIGER - Goedkeuring

2023_GR_00083 - Dienstverlenende vereniging s-Lim: Buitengewone algemene vergadering van 18 december 2023 - GOEDKEURING VAN AGENDA, VOORDRACHT KANDIDAAT-BESTUURDERS EN VASTSTELLING MANDAAT VERTEGENWOORDIGER - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg ‘s-Lim’).

De statuten van s-Lim en in het bijzonder artikel 14 inzake de samenstelling van de raad van bestuur en artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering. 

De oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 18 december 2023 met de volgende agendapunten:

  1. Bespreking en goedkeuring van de begroting, te ontwikkelen activiteiten en strategie voor het boekjaar 2024
  2. Benoeming leden raad van bestuur
  3. Toekenning presentiegelden leden raad van bestuur 
  4. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

De documenten en de toelichtende nota van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.

Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 ('DLB') en in het bijzonder artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.

Artikel 432 van het DLB bepaalt dat de vertegenwoordigers van de deelnemers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden uit hun leden worden aangewezen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 18 december 2023:

  1. Bespreking en goedkeuring van de begroting, te ontwikkelen activiteiten en strategie voor het boekjaar 2024
  2. Benoeming leden raad van bestuur 
  3. Toekenning presentiegelden leden raad van bestuur
  4. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Artikel 2

Overeenkomstig artikel 14 van de statuten van de dienstverlenende vereniging draagt de gemeente de volgende personen voor als kandidaat-bestuurder (in alfabetische volgorde) voor de dienstverlenende vereniging s-Lim, voor een duur vanaf 1 januari 2024 tot de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden: 

  1. Anne Caelen
  2. Ann-Sofie Custers
  3. Walter Cremers
  4. Wim Dries
  5. Raf Drieskens
  6. Ine Geerts
  7. Veerle Heeren
  8. Jasper Olaerts
  9. Dries Tyskens
  10. Marc Schepers
  11. Kristof Schiepers
  12. Jan Valgaeren

Dhr. Jan Valgaeren is sedert maart 2022 actief als bestuurder bij s-Lim cv (Smart Region Limburg). Aangezien dhr. Valgaeren geen lid is van een gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten, dient zijn voordracht overeenkomstig artikel 434, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur uitdrukkelijk gemotiveerd moet worden. Dhr. Jan Valgaeren beschikt over een verregaande deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen. Gelet op zijn bestuursmandaat bij s-Lim cv is dhr. Jan Valgaeren bijzonder ervaren in het begeleiden van de aangesloten gemeentes in het vertalen van concrete bestuurlijke en maatschappelijke smart city toepassingen. Hij heeft de afgelopen jaren deskundigheid opgebouwd m.b.t. de ontwikkeling van de Smart Region Limburg in het algemeen en met IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties, enz.

Artikel 3

Overeenkomstig artikel 26 van de statuten keurt de gemeenteraad de aanstelling van de volgende persoon als afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van s-Lim, goed:

Dries Deferm, burgemeester, Opcosenstraat 77A, 3850 Nieuwerkerken, 0478/46 02 45.

en keurt de aanstelling van de volgende persoon als plaatsvervanger van de gemeente in de algemene vergadering van s-Lim, goed: 

Miet Bessemans, schepen, Kerkstraat 16, 3850 Nieuwerkerken, 0494/30 16 64.

Deze aanstellingen blijven gelden voor de resterende duur van de lopende legislatuur 2019-2024 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing.

De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 18 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.

9.

2023_GR_00084 - Dienstverlenende vereniging s-Lim: Samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
9.

2023_GR_00084 - Dienstverlenende vereniging s-Lim: Samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

2023_GR_00084 - Dienstverlenende vereniging s-Lim: Samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De Algemene Vergadering van Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging heeft op 27 juni 2023 besloten tot partiële splitsing waarbij de deelneming van Fluvius Limburg OV in de coöperatieve vennootschap s-Lim en de activiteit zoals omschreven in het artikel 3 A.5. 5.3 van de statuten Fluvius Limburg, werden ondergebracht in de Dienstverlenende Vereniging s-Lim, met inwerkingtreding per 30 juni 2023. Deze beslissing werd authentiek verleden voor meester Xavier Desmet, notaris te Antwerpen, op 29 juni 2023.  

S-Lim DV werd opgericht bij notariële akte op 30 juni 2023 als een dienstverlenende vereniging in de zin van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna het “DLB”). De dienstverlenende vereniging s-Lim werd gelijktijdig meerderheidsaandeelhouder in cv s-Lim, die over ruime kennis en ervaring in het kader van smart city-projecten beschikt.

S-Lim DV heeft tot statutair voorwerp onder meer: “het bevorderen van samenwerking ten behoeve van haar deelnemers, in hoofdzaak tussen steden en gemeenten, en het leveren van diensten aan haar deelnemers, rond de ontwikkeling van een geografisch gebied tot een Smart Region (“Slimme Regio”). Dit voorwerp houdt onder meer het volgende in:

  1. diensten en producten gericht op datacaptatie en datagedreven beleid van de deelnemers;
  2. het centraliseren en ter beschikking stellen van kennis inzake onder meer IT-toepassingen dataplatform, databeheer, applicaties, ...;
  3. de aan- en verkoop, en exploitatie en beheer van de infrastructuur en alle andere daarvoor aan te wenden middelen (zoals onder meer hardware, software sensoren,….) en diensten en in het bijzonder het optreden als aankoopcentrale;
  4. het ter beschikking stellen en exploiteren van capaciteit met het oog op data- en aanverwante communicatie en installaties en de opslag en de beveiliging van deze data ten behoeve van de deelnemers;
  5. het ter beschikking stellen van kennis met betrekking tot onder andere data en data analytics, alsook gegevens zoals datasets en diensten die daarmee verband houden.” 

In het licht van deze statutaire voorwerp wenst gemeente Nieuwerkerken een overeenkomst aan te gaan met s-Lim DV onder de voorwaarden van de samenwerkingsovereenkomst van 16 november 2023.

Gemeente Nieuwerkerken wenst over de mogelijkheid te beschikken om een beroep te kunnen doen op de diensten van s-Lim DV overeenkomstig haar statutair voorwerp. In het kader daarvan wenst gemeente Nieuwerkerken een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met s-Lim DV. Deze samenwerkingsovereenkomst bevat de algemene afspraken voor de onderlinge samenwerking en financiële afspraken.  

De samenwerkingsovereenkomst geeft de mogelijkheid aan de gemeente om diensten af te nemen bij s-Lim en kadert binnen de statutaire voorwerp van de DV. De samenwerking wordt aangegaan als een raamovereenkomst waarbinnen in een later stadium projectspecifieke afspraken kunnen worden afgesloten die vervolgens als bijlage zullen gevoegd worden aan de samenwerkingsovereenkomst. De juridische grondslag voor deze samenwerkingsovereenkomst is gelijktijdig van toepassing op alle verder te sluiten projectspecifieke afspraken.

De mogelijkheid voor s-Lim DV om rechtstreeks diensten te verlenen aan gemeente Nieuwerkerken, kadert binnen de toepassingsvoorwaarden van artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (hierna de “Wet Overheidsopdrachten”). Meer bepaald oefent gemeente Nieuwerkerken – zelf een aanbestedende overheid in de zin van artikel 2, lid 1, 1° van de Wet Overheidsopdrachten – op s-Lim DV een toezicht uit zoals op haar eigen diensten. 

Dit toezicht uit zich in (a) de samenstelling van de algemene vergadering van s-Lim DV, die bestaat uit een vertegenwoordiger van alle deelnemers, waaronder gemeente Nieuwerkerken, alsook in (b) de samenstelling van de raad van bestuur van s-Lim DV, die op voordracht van gemeente Nieuwerkerken tot stand kwam. 

Verder staat het vast dat s-Lim DV voor minstens 80% van haar jaarlijks gegenereerde omzet diensten verricht voor de toegetreden steden en gemeenten. Ten slotte is er in s-Lim DV geen directe participatie van privékapitaal. Zodoende is er sprake van een collectieve, verticale in-houserelatie tussen gemeente Nieuwerkerken en s-Lim DV zoals bedoeld in artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten.

Juridische grond

Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 en de artikelen 413-460.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad hecht zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met s-Lim DV. 

Artikel 2

S-Lim DV wordt verzocht om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres info@s-Lim.be.

10.

2023_GR_00077 - Fluvius OV: Buitengewone Algemene vergadering 6 december 2023 - GOEDKEURING VAN AGENDA - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
10.

2023_GR_00077 - Fluvius OV: Buitengewone Algemene vergadering 6 december 2023 - GOEDKEURING VAN AGENDA - Goedkeuring

2023_GR_00077 - Fluvius OV: Buitengewone Algemene vergadering 6 december 2023 - GOEDKEURING VAN AGENDA - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging. 

Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op woensdag 6 december 2023 om 18.30 uur. 

Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 3 oktober 2023 overgemaakt werd.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 6 december 2023 met als agendapunten: 

1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2024.

2. Statutaire benoemingen

3. Statutaire mededelingen

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op woensdag 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. 

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be

11.

2023_GR_00076 - Fluvius Limburg: Buitengewone Algemene Vergadering op 20 december 2023 - GOEDKEURING VAN AGENDA - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
11.

2023_GR_00076 - Fluvius Limburg: Buitengewone Algemene Vergadering op 20 december 2023 - GOEDKEURING VAN AGENDA - Goedkeuring

2023_GR_00076 - Fluvius Limburg: Buitengewone Algemene Vergadering op 20 december 2023 - GOEDKEURING VAN AGENDA - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.

Het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 20 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg die op woensdag 20 december 2023 zal plaatshebben om 18 uur in PXL-NeXT (blok D), Elfde-Liniestraat 24 te 3500 Hasselt.

Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 20 september 2023 overgemaakt werd.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Het energiedecreet van 8 mei 2009.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 20 december 2023: 

1. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:

  • Wijziging van het voorwerp;
  • Schrapping ingevolge de oprichting van s-Lim DV van de bestaande artikelen 2bis punt 11, 3 A. 5. 5.3. en 9 punt 7 en actualisering van bijlage 2;
  • Rechtzetting in artikel 8 punt f;
  • Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
  • Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
  • Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 1 vast te stellen.

2. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.

3. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV. 

4. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.

5. Statutaire benoemingen.

6. Statutaire mededelingen.

7. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 4, 5 en desgevallend 6 bij authentieke akte te doen vaststellen. 

Artikel 2

De raad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 20 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikel 1 van onderhavige beslissing. 

Artikel 3

De raad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

12.

2023_GR_00085 - IGL: algemene vergadering, gewone vergadering d.d. 21 december 2023 - goedkeuring agenda en aanduiding afgevaardigde - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Christel Jorissen, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Luc Vaes, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
12.

2023_GR_00085 - IGL: algemene vergadering, gewone vergadering d.d. 21 december 2023 - goedkeuring agenda en aanduiding afgevaardigde - Goedkeuring

2023_GR_00085 - IGL: algemene vergadering, gewone vergadering d.d. 21 december 2023 - goedkeuring agenda en aanduiding afgevaardigde - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeente mag in overeenstemming met de statutaire bepalingen één (1) vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur aanduiden.

Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen en in het bijzonder op het artikel 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, op het artikel 432 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger in de algemene vergadering van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en op de artikelen 436 en 447 betreffende de onverenigbaarheden.

Het feit dat de gemeente deelnemer is van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.

Artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.

De oproepingsbrief ontvangen op 25 oktober 2023 voor de gewone vergadering van de algemene vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op donderdag 21 december 2023 om 18 uur die de volgende agendapunten bevat:

  1. Begroting 2024: goedkeuring
  2. Financieel verslag IGL: 30 juni 2023: kennisneming
  3. Voortgang LIV: kennisneming

De verantwoordingsstukken en de toelichtingsnota’s betreffende de punten vermeld op de agenda van de gewone vergadering d.d. 21 december 2023 van de algemene vergadering.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e592682bdd4c01682cb9ef43009d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota’s stemt de raad in met de voorstellen opgenomen in de agenda van de gewone vergadering d.d. 21 december 2023 van de algemene vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.

Artikel 2

De vertegenwoordiger, de heer Dries Deferm, Opcosenstraat 77/A000, 3850 Nieuwerkerken, wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.

Artikel 3

Het college wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.