Conform art. 263 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een 'opvolgingsrapportering' over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Conform art. 171, §4, 3° van het Decreet Lokaal Bestuur zorgt de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van de opvolgingsrapportering.
Conform art. 176, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur staat de financieel directeur onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor het opstellen, in overleg met het managementteam, van de opvolgingsrapportering.
Conform art. 29 BVR BBC moet het rapport minstens al de volgende elementen bevatten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties van het meerjarenplan
2° een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties, gekozen bij opmaak of aanpassing van het meerjarenplan
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
Verder stelt art. 5 MB BBC dat het overzicht, vermeld in art. 29, 2°, minstens al de volgende elementen bevat:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld volgens schema T2
De rapportage van het tweede kwartaal 2023 bevat:
zoals opgenomen in bijlage.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De raad neemt akte van de rapportage van het tweede kwartaal 2023.
Het reglement klachtenbehandeling bepaalt dat er jaarlijks een verslag wordt opgemaakt dat aan de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn wordt gerapporteerd.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 302 en 303.
Reglement van klachtenbehandeling, goedgekeurd door de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn op 19 september 2019.
De raad neemt akte van het verslag, opgesteld door de communicatieambtenaar, conform het reglement klachtenbehandeling, vastgesteld door de gemeenteraad en OCMW-raad d.d. 19 september 2019 conform het decreet lokaal bestuur.
Familie Jacobs-Schreurs en consoorten stelde gemeente Nieuwerkerken voor om het perceel grond, gelegen te Schansstraat, Verlaerstraat - afdeling 3, sectie B, nr. 2010S gratis over te nemen.
Het betreft een middenzone tussen 2 wegen. Het stukje grond is ingezaaid met gras. Er staat een boom, zitbank en vuilbak. De gemeente staat al jaren in voor het onderhoud van het perk.
In die zin kan de gemeente akkoord gaan met het voorstel tot gratis grondafstand.
De wet van 29 juli 1991 bepaalt de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
De wet van 12 november 1997 regelt de openbaarheid van bestuur in de provincies en de gemeenten.
Het decreet van 28 april 1993 regelt het administratief toezicht op de gemeenten voor het Vlaamse Gewest.
De raad keurt de gratis afstand door familie Jacobs-Schreurs en consoorten van de hierna genoemde onroerende goederen aan de gemeente goed. Deze zijn kadastraal gekend onder Nieuwerkerken - derde afdeling - sectie B - nummer 201S.
De modaliteiten en voorwaarden die opgenomen zijn in de ontwerpakte ‘GRATIS GRONDAFSTAND’, die werd opgesteld door notaris Van Hoof, worden eveneens goedgekeurd door de raad.
De Blue Deal stelt dat vanaf 2025 gemeenten enkel nog toegang hebben tot watergerelateerde subsidies als de gemeente beschikt over een goedgekeurd hemelwater- en droogteplan. Fluvius heeft samen met gemeente Nieuwerkerken een ontwerp voor het hemelwater- en droogteplan opgesteld. In dit hemelwater- en droogteplan wordt een integrale, gedragen en gebiedsdekkende visie op het hele watersysteem voor de gemeente Nieuwerkerken voorgesteld. Door deze visie op het niveau van de gemeente uit te werken, wordt rekening gehouden met de lokale kenmerken van de omgeving en kunnen concrete overlastrisico’s aangepakt worden. Daarnaast staat de gemeente dicht bij de bevolking, die ook een belangrijke partner is om een klimaat robuust waterbeheer uit te werken.
Bij de opmaak van het hemelwater- en droogteplan werden verschillende partners betrokken die deelaspecten van het watersysteem beheren. De algemene visie op hemelwater voor de gemeente Nieuwerkerken werd opgebouwd op basis van de Ladder van Lansink: afstroom vermijden – hergebruik – infiltratie – buffering en vertraagde doorvoer. Omdat de maatregelen in bijvoorbeeld landbouwgebied anders zijn dan in het centrum, werd Nieuwerkerken opgedeeld in drie grote typegebieden: het woongebied, de KMO-zone en het buitengebied. Voor elk typegebied werden een visie en maatregelen uitgewerkt waarop de gemeente in de toekomst extra hard wil inzetten. Om deze maatregelen te kunnen verbinden met de ruimtelijke diversiteit van Nieuwerkerken, werden deze maatregelen gekoppeld aan wegtypologieën. Voor elke typologie werd aangegeven welke maatregelen het meest geschikt zijn bij het type van wegenis. Dit kan als een suggestie dienen bij de herinrichting van de straat. Zo kan bijvoorbeeld de middenberm ingezet worden voor infiltratie bij wegen met gescheiden rijbanen en kan in woonkernen de verharding van de stoepen kritisch geëvalueerd worden.
Tenslotte werd Nieuwerkerken opgedeeld in 7 deelzones, rekening houdend met de natuurlijke afstroomgebieden. Voor elk van deze deelzones werden de knelpunten, de opportuniteiten en de toekomstvisie overlopen.
Het hemelwater- en droogteplan omvat een gebiedsdekkende visie met als hoofddoelen:
• hemelwater maximaal ter plaatse houden;
• maximaal hergebruik van hemelwater;
• de verdere uitbouw van het gescheiden rioleringsstelsel;
• integratie van blauw-groene structuren;
• waterbewust bouwen en wonen.
De algemene visie en de visie voor de verschillende deelzones heeft geleid tot een actielijst met beleidsmaatregelen, technische maatregelen, communicatie- en sensibiliseringsmaatregelen en studie en inventarisatie. Deze maatregelen hebben invloed op de wateroverlast, op droogte en kunnen een win-win vormen met leefbaarheid. Elke actie krijgt een prioriteit toegewezen waarmee wordt aangegeven hoe snel een actie wordt opgestart. Het plan zal, na goedkeuring, bekend worden gemaakt aan het brede publiek via de gemeentelijke kanalen.
De gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan goed.
Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285 §1, 1°, van het decreet over lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente.
Volgens artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt gemeente Nieuwerkerken de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit.
Het feit dat het gemeentebestuur deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
De oproeping tot de Algemene Vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 met de volgende agendapunten: zie bijlage.
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene Vergadering.
De voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Na beraadslaging en stemming.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder art. 77 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Cipal.
Het raadsbesluit van 21 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de Algemene Vergaderingen van Cipal.
De raad keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 12 oktober 2023, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 14 juli 2023, goed.
De vertegenwoordiger van het gemeentebestuur wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het gemeentebestuur gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.