Aanleiding en doel
Om parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen op te nemen in het lokaal geldende parkeerbeleid en om eventueel misbruik te voorkomen, dient de gemeente of andere beheerders van het openbare domein een aanvullend verkeersreglement te treffen.
Motivering
De Vlaamse ministerraad keurde op 17 december 2021 het besluit goed waarmee de Vlaamse overheid de uitrol van publieke laadpalen kan faciliteren en coördineren.
Via een Vlaamse loket kan de plaatsing gevraagd worden van laadpalen:
Wanneer een gemeente of gewest beslist om een permanente of periodieke verkeersmaatregel uit te voeren, gaat dat gepaard met het plaatsen van verkeerstekens (zoals verkeersborden). Voor het plaatsen van verkeerstekens die een gebod of verbod instellen of opheffen, is een aanvullend reglement vereist. Dit is onder meer het geval voor het toewijzen van parkeerplaatsen voor batterij-elektrische voertuigen.
Artikel 5 van het decreet van 16 mei 2008 bepaald dat in afwijking van artikel 43, §2, 2°, van het gemeentedecreet, de gemeenteraad de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer op de gemeentewegen die zich op haar grondgebied bevinden, kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen. Van deze mogelijkheid kan gebruik gemaakt worden voor alle aanvullende verkeersreglementen die betrekking hebben op de aanwijzing van parkeerplaatsen.
Onze gemeente heeft strategische locaties voorgesteld waarvan er 3 weerhouden zijn. Engie heeft laten weten dat deze laadpalen vermoedelijk in de zomer al kunnen geplaatst worden. De locaties moeten nog in het Vlaams Loket goedgekeurd worden. Vermits Engie een afwijking voorstelt t.o.v. 2 locaties die het college heeft aangegeven, dient dit eerst nog op het college behandeld te worden. Hierdoor wordt er als bijlage een voorbeeldbesluit toegevoegd als toelichting van zo'n aanvullend verkeersreglement.
Artikel 42, §3 van het gemeentedecreet.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
De raad delegeert de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer met betrekking tot de aanwijzing van parkeerplaatsen aan het college van burgemeester en schepenen.