Vlaanderen en Nieuwerkerken hebben uitdagende mobiliteitsambities. De Vlaamse overheid wil het gebruik van duurzame vervoersmiddelen stimuleren (STOP-principe). Enerzijds door het fietsen te promoten en de fietsinfrastructuur te verbeteren. Anderzijds door een vraaggericht aanbod aan openbaar vervoer te voorzien. Kortom: de reiziger bewust laten kiezen voor duurzame vervoersmiddelen zodat er minder autogebruik is. Elke auto minder in het verkeer is een auto gewonnen. Dit noemen we de modal shift (= verandering in vervoerswijze).
Nieuwerkerken wenst de vervoerskeuze voor het openbaar vervoer mee te ondersteunen. Het nemen van het openbaar vervoer biedt een aantal voordelen voor de gemeente. De leefbaarheid verhoogt doordat er minder autoverkeer is. Als we dit koppelen aan minder betalen, krijgen we tevreden inwoners en zal de gemeentelijke ecologische voetafdruk ook dalen.
Op ons grondgebied is De Lijn de enige aanbieder van openbaar vervoer. Doordat er geen secundaire scholen zijn in Nieuwerkerken nemen veel jongeren het openbaar vervoer naar in de buurt gelegen secundaire scholen. Ondanks dat de abonnementen voor het openbaar vervoer een aanzienlijk deel in het gezinsbudget innemen en er geen mogelijke tussenkomst is van een werkgever voor jongeren is het toch belangrijk om kinderen en jongeren vertrouwd te laten geraken met het openbaar vervoer. Jongeren die vertrouwd zijn met het openbaar vervoer nemen tijdens hun werkloopbaan sneller een duurzame vervoerswijze voor het woon-werkverkeer.
Daarnaast wil het gemeentebestuur niet enkel deze overeenkomst voor jongeren voorzien maar voor alle inwoners van ons grondgebied. Het is belangrijk om het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijker te maken en een alternatief te promoten voor hun verplaatsingen met de wagen.
De gemeente wenst een tussenkomst van 10% te voorzien in de busabonnementen verkocht door vervoersmaatschappij De Lijn aan inwoners van Nieuwerkerken. Deze abonnementen betreffen abonnementen voor een periode van 1, 3 of 12 maanden voor alle inwoners van Nieuwerkerken. Hiertoe sluit de gemeente een derdebetalersovereenkomst af met De Lijn. De verschuldigde bedragen worden maandelijks gefactureerd. De kosten worden geraamd op 6 448,60 euro per jaar conform de e-mail vanwege De Lijn d.d. 13 oktober 2022. De overeenkomst wordt gesloten voor 1 jaar en zal in werking treden vanaf 1 mei 2023 en wordt stilzwijgend verlengd.
Budget werd voorzien op actie AC 397 er wordt een financiële tussenkomst voorzien bij de aankoop van een Buzzy pass (MJP001607).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 40, §3 en artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: de gemeenteraad stelt de subsidiereglementen vast en kent de nominatieve subsidies toe.
Artikel 286, §1, 1° en artikel 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017: de reglementen worden bekend gemaakt op de webtoepassing van de gemeente. De bekendmaking van de lijst van reglementen zoals bepaald in artikel 286, §1, 1° gebeurt binnen tien dagen nadat ze genomen zijn, met vermelding van de datum waarop ze via de webtoepassing worden bekendgemaakt.
Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
De raad gaat akkoord om een tussenkomst van 10% van de aankoopprijs voor alle busabonnementen afgesloten bij vervoersmaatschappij De Lijn te voorzien voor de inwoners van de gemeente Nieuwerkerken.
De raad keurt de derdebetalersovereenkomst tussen de gemeente Nieuwerkerken en vervoersmaatschappij De Lijn goed zoals heden bijgevoegd.
De raad gaat akkoord met de startdatum van 1 mei 2023 voor deze derdebetalersovereenkomst.