Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 15/12/2022 - 20:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur

Afwezig

Theo Herbots, Raadslid

Secretaris

Evi Jans, Algemeen directeur

Voorzitter

Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester

Agendapunten

1.

2022_GR_00073 - Rapportering organisatiebeheersing - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
1.

2022_GR_00073 - Rapportering organisatiebeheersing - Kennisneming

2022_GR_00073 - Rapportering organisatiebeheersing - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Artikel 219 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks moet rapporteren over de organisatiebeheersing. 

In het algemeen kader organisatiebeheersing, goedgekeurd door de raad op 17 juni 2021, werd bepaald dat de algemeen directeur jaarlijks in december rapporteert over de organisatiebeheersing.

De rapportering organisatiebeheersing werd besproken op het managementteam van 29 november 2022.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, maar bepaald artikelen 217 tot en met 220.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e592682bdd4c01682cb9ef43009d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt akte van de rapportering over de organisatiebeheersing, opgesteld door de algemeen directeur.

2.

2022_GR_00063 - Belasting op de afgifte van administratieve stukken inzake bevolking - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
2.

2022_GR_00063 - Belasting op de afgifte van administratieve stukken inzake bevolking - Goedkeuring

2022_GR_00063 - Belasting op de afgifte van administratieve stukken inzake bevolking - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het tarief van de vergoedingen van de identiteitsdocumenten wordt jaarlijks herzien op 1 januari.

Juridische grond

Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Het Koninklijk Besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten.

Het Koninklijk Besluit van 3 juli 2012 betreffende het rijbewijs in kaartmodel.

Het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.

De e-mail van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, dienst rijksregister van 29 oktober 2021 betreffende de tarieven voor 2022 voor de identiteitsdocumenten.

De omzendbrief van 11 juli 2018 betreffende de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, waarbij de bevoegdheid inzake verandering van voornamen wordt overgedragen aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en de voorwaarden en de procedure ervan worden geregeld.

Het gemeenteraadsbesluit van 10 december 2020 houdende belasting op de afgifte van administratieve stukken.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad beslist dat met ingang van 1 januari 2023, en voor een termijn die eindigt op 31 december 2024, een belasting wordt gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken.

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 2

Met ingang van 1 januari 2023 wordt het gemeenteraadsbesluit van 7 december 2021 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken opgeheven.

Artikel 3

Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

1. Elektronische identiteitskaarten en vreemdelingenkaarten type 1 (EU(+), F(+), N, M, M (duurzaam verblijf):

  • Gewone procedure: 5,70 euro

  • Spoedprocedure: 15,00 euro

  • Extra bij vervallen kaart: 15,00 euro

  • Aanvragen van nieuwe pin- en pukcodes: 5,00 euro

2. Vreemdelingenkaarten type 2 (A, B, H, K, L, J, I):

  • Gewone procedure: 5,20 euro

  • Spoedprocedure: 15,00 euro

  • Extra bij vervallen kaart: 15,00 euro

  • Aanvragen van nieuwe pin- en pukcodes: 5,00 euro

3. Kids-ID:

  • Gewone procedure: 1,70 euro

  • Spoedprocedure: 15,00 euro

  • Aanvragen van nieuwe pin- en pukcodes: 5,00 euro

4. Paspoorten:

  • Gewone procedure: 9,00 euro

  • Spoedprocedure: 15,00 euro

5. Rijbewijzen:

  • Rijbewijzen in kaartmodel: 5,00 euro

  • Internationale rijbewijzen: 4,00 euro

6. Documenten niet-Belgen

  • Attesten van immatriculatie: 5,00 euro

  • Kartonnen identiteitsbewijzen voor kinderen van minder dan twaalf jaar: 2,00 euro

  • Afgifte van arbeidskaarten model C: 5,00 euro

7. Nationaliteit / naturalisatie

  • Opstarten nieuw dossier: 50,00 euro

  • Opstarten nieuw dossier na negatief advies: 50,00 euro

8. Wettelijke samenwoonst

  • Boekje wettelijke samenwoonst: 6,00 euro

9. Huwelijken

  • Huwelijksboekjes : 35,00 euro

  • Huwelijksplechtigheid op weekdagen: gratis

  • Huwelijksplechtigheid op weekdagen vanaf 18 uur: 50,00 euro

  • Huwelijksplechtigheid op zaterdag: 100,00 euro

10. Voornaamswijziging

  • Gewone procedure: 250,00 euro

  • Procedure transgenders: 25,00 euro

11. Allerlei

  • Kopies A4: 0,10 euro

  • Kopies A3: 0,20 euro

Artikel 4

De betaling van de ingevorderde belasting dient contant te gebeuren of eventueel via bancontact vooraleer het document wordt afgeleverd of op het ogenblik van de aanvraag, indien het document niet onmiddellijk kan worden afgeleverd. Er wordt kosteloos een ontvangstbewijs van de betaalde som afgeleverd.

Artikel 5

De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens artikel 13 van de wet van 4 juli 1956 en het K.B. dd. 20 december 1972 en 12 november 1976.

Artikel 6

Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.

Wanneer de belasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.

Artikel 7

De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen.

Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de met de invordering belaste financieel beheerder die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingschuldigen.

Het aanslagbiljet bevat naast de gegevens vermeld op het kohier ook de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.

Artikel 8

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder.

De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het dienstjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.

Artikel 9

Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

Het reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur.

3.

2022_GR_00068 - Reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net, tarievenreglement asbestinzameling - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
3.

2022_GR_00068 - Reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net, tarievenreglement asbestinzameling - Goedkeuring

2022_GR_00068 - Reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net, tarievenreglement asbestinzameling - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De raad van bestuur van Limburg.net keurde op 26 november 2022 het reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net goed, alsook het tarievenreglement voor bronophaling van asbest. 

Aan de gemeenten met een geautomatiseerd recyclagepark beheerd door Limburg.net wordt gevraagd om dit reglement te laten bekrachtigen door de gemeenteraad.

Aan de gemeenteraad wordt ook gevraagd om het tarievenreglement voor de verderzetting van de gesubsidieerde inzameling van asbest goed te keuren. Deze inzameling loopt zolang de subsidie-enveloppe het toelaat. 

Juridische grond

Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (hierna het Materialendecreet genoemd), inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28;

Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (hierna het VLAREMA genoemd) en latere wijzigingen.

Het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.

De statuten van Limburg.net en in het bijzonder artikel 3 waaruit blijkt dat de gemeente als deelnemer van Limburg.net, afstand heeft gedaan aan Limburg.net van haar beheers- en reglementeringsrechten inzake het afvalbeheer, de afvalverwijdering en -verwerking en dit binnen het maatschappelijk doel van Limburg.net. 

De Convenant d.d. 14 november 2013 zoals gesloten tussen de gemeente en Limburg.net, waarbij de gemeente zich geëngageerd heeft om binnen de gemeente het uniform stelsel van heffingen voor de ophaling en verwerking van afval zoals door de raad van bestuur van Limburg.net wordt uitgewerkt, toe te passen.
Conform de afspraken zoals opgenomen in voormelde Convenant, werd Limburg.net ook gemachtigd de afvalbelasting te innen. Deze inning wordt algemeen aangeduid met de term ‘directe inning’.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e592682bdd4c01682cb9ef43009d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net goed. 

Artikel 2

Dit reglement vervangt alle vorige reglementen betreffende deze inhoud.

Artikel 3

De raad keurt het reglement betreffende het tarief voor het inzamelen van asbestafval aan huis via (platen)zakken, bigbags of via asbestcontainers goed.

Artikel 4

De raad neemt kennis dat het reglement in voege gaat vanaf 1 januari 2023 tot zolang de subsidie-enveloppe het toelaat. 

4.

2022_GR_00071 - Aanpassing douches voetbal Nieuwerkerken in het kader van de legionellaproblematiek - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
4.

2022_GR_00071 - Aanpassing douches voetbal Nieuwerkerken in het kader van de legionellaproblematiek - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GR_00071 - Aanpassing douches voetbal Nieuwerkerken in het kader van de legionellaproblematiek - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Aanpassing douches voetbal Nieuwerkerken ikv Legionellaproblematiek" werd een bestek met nr. 2022-880 opgesteld door de dienst ruimtelijke ontwikkeling.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 61 983,47 euro excl. btw of 75 000 euro incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

De uitgaven voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan MJP001166 op actie AC000299 "Het sanitair van Nieuwerkerken VV werd aangepast".

Na goedkeuring door de raad zal het college van burgemeester en schepenen belast worden met de verdere uitvoering van dit dossier.

Juridische grond

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139 000,00 euro niet).

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het bestek met nr. 2022-880 en de raming voor de opdracht “Aanpassing douches voetbal Nieuwerkerken in het kader van de legionellaproblematiek ”, opgesteld door de dienst ruimtelijke ontwikkeling goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 61 983,47 euro excl. btw of 75 000 euro incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan MJP001166 op actie AC000299 Het sanitair van Nieuwerkerken VV werd aangepast.

5.

2022_GR_00069 - Mandaatstelling Proclim: raamovereenkomst schoonmaak en periodiek reinigen van gevel- en glaspartijen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
5.

2022_GR_00069 - Mandaatstelling Proclim: raamovereenkomst schoonmaak en periodiek reinigen van gevel- en glaspartijen - Goedkeuring

2022_GR_00069 - Mandaatstelling Proclim: raamovereenkomst schoonmaak en periodiek reinigen van gevel- en glaspartijen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In 2019 werd er een raamovereenkomst aangegaan voor 'schoonmaak en periodiek reinigen van gevel- en glaspartijen'. 

De provincie Limburg zal beide raamovereenkomsten opnieuw in de markt zetten. 

De raamovereenkomst voor periodiek reinigen van gevel- en glaspartijen zal aanvangen op 1 mei 2023 en zal een looptijd van 4 jaar hebben (tot en met 30 april 2027).

Wanneer de gemeente Nieuwerkerken wenst in te stappen in deze raamovereenkomst dient er een mandaatstelling te gebeuren.

Via deze mandaatstelling zal PROCLIM de procedure van de overheidsopdracht voeren en in naam van het gemeentebestuur van Nieuwerkerken bij de gunning van de opdracht optreden.

Als gemeente voorzien we ondertussen zelf in de schoonmaak van het sociaal huis. Er wordt daarom voorgesteld niet meer in te stappen in de raamovereenkomst 'schoonmaak'.

Juridische grond

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.

Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, inzondheid artikels 248 tot en met 265 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

De samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Limburg, afdeling PROCLIM en het gemeentebestuur van Nieuwerkerken goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 maart 2018.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de deelname aan de raamovereenkomst: periodiek reinigen van gevel- en glaspartijen.

Artikel 2

PROCLIM wordt gemandateerd om de procedure te voeren in naam van de gemeente Nieuwerkerken en bij de gunning van de opdracht op te treden.

Artikel 3

Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan PROCLIM, inclusief de ingevulde meetstaat met de vermoedelijke hoeveelheden.

6.

2022_GR_00065 - Toekenning impulssubsidies 2022 aan sportverenigingen met een jeugdwerking - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
6.

2022_GR_00065 - Toekenning impulssubsidies 2022 aan sportverenigingen met een jeugdwerking - Goedkeuring

2022_GR_00065 - Toekenning impulssubsidies 2022 aan sportverenigingen met een jeugdwerking - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeenteraad heeft in haar begroting 2022 een bedrag van 5 700 euro voorzien om de subsidies voor de sportverenigingen met een jeugdwerking uit te betalen.

Omdat er in 2022, omwille van de coronacrisis, geen normale werking mogelijk was, worden dezelfde bedragen van 2019 aangehouden. Toen was er nog een normale werking. De sportverenigingen met een jeugdwerking hebben daarom geen nieuwe aanvraagformulieren ingediend.

Juridische grond

Het subsidiereglement voor sportverenigingen met een jeugdwerking werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 11 december 2014. 

Adviezen
Sportraad Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de impulssubsidies aan de sportverenigingen, met een jeugdwerking en aangesloten bij de gemeentelijke sportraad, goed voor het werkingsjaar 2022. 

Artikel 2

De toegekende toelagen voor 2022 zijn de volgende: 

Vereniging

Bedrag

Badminton

898 euro

Basketbal

3 001 euro

VV NWK

1 800 euro

TOTAAL

5 699 euro

Artikel 3

De toelagen worden uitgekeerd door aanwending van het daartoe ingeschreven krediet onder de actie AC 000092 'De gemeente geeft subsidies aan sportclubs met een jeugdwerking die inzetten op de kwaliteitsverhoging van de jeugdsportbegeleiders/-coördinatoren, d.m.v. een subsidiereglement' , budgetsleutel 2022/649900/MO/0740 - ARK 6499100 Andere toegestane werkingssubsidies/Sport. 

7.

2022_GR_00066 - Toekenning beleidssubsidies 2022 aan sportverenigingen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
7.

2022_GR_00066 - Toekenning beleidssubsidies 2022 aan sportverenigingen - Goedkeuring

2022_GR_00066 - Toekenning beleidssubsidies 2022 aan sportverenigingen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeenteraad heeft in haar begroting 2022 het totaalbedrag van de aan de erkende sportverenigingen uit te keren subsidies vastgesteld op 10 000 euro.

Het college van burgemeester en schepenen heeft op 20 september 2022 beslist om de subsidies van 2022 gelijk te stellen met 2019 voor sportverenigingen die lid zijn van de sportraad. 

Juridische grond

Het subsidiereglement voor sportverenigingen werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 11 december 2014. 

Adviezen
Sportraad Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de beleidssubsidies aan de sportverenigingen, aangesloten bij de gemeentelijke sportraad, goed voor het werkingsjaar 2022.

Artikel 2

De toegekende toelagen voor 2022 zijn de volgende:

Vereniging Bedrag 
Hondenschool ZL 273,08 euro
FC De kosters 232,41 euro
Veteranen VV 151,07 euro
Ware vrienden Wijer 92,96 euro
WTC De Platte Band 538,42 euro
Het vliegend wiel Binderveld 92,96 euro
Het vliegend wiel Wijer 131,70 euro
De Nasservissers 77,47 euro
Vissersclub 'Onder ons' 92,96 euro
Turnkring Blijf Jong 298,26 euro
Revok Kozen 15,49 euro
Hakko Ryu juj jujutsu 766,95 euro
SCJ Dance 1 526,16 euro
VV Nwk 1 688,85 euro
Badminton Nwk  1 080,71 euro
Basket Nwk  2 939,99 euro
TOTAAL 9 999,44 euro

Artikel 3

De toelages worden uitgekeerd door aanwending van het daartoe ingeschreven krediet onder de actie 'Erkende sportverenigingen ontvangen beleidssubsidies op basis van een subsidiereglement ter bevordering van de kwaliteit van hun werking en van de jeugdsportbegeleiding' AC 000101 - MJP000458, budgetsleutel 2022/6499100/MO/0740. 

8.

2022_GR_00064 - Toekenning subsidies schoolsport 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
8.

2022_GR_00064 - Toekenning subsidies schoolsport 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00064 - Toekenning subsidies schoolsport 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeenteraad heeft in haar begroting 2022 het totaalbedrag van 900 euro voorzien voor schoolsport. 

Iedere school krijgt per leerling een subsidie voor schoolsport. 

Juridische grond

Het toelagereglement voor schoolsport werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 11 december 2014. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de subsidies voor schoolsport voor het jaar 2022 goed. 

Artikel 2

De toegekende toelagen voor 2022 zijn de volgende:

School

Bedrag

Gemeentelijke school Binderveld

50,90 euro

VBS Kozen

181,62 euro

VBS Wijer

194,34 euro

VBS ’t Nieverke

337,79 euro

De Wonderwijzer135,35 euro

TOTAAL

900 euro

Artikel 3

De toelagen worden uitgekeerd door aanwending van een bedrag van 900 euro op 2022/6499100/MO/0741 voor schoolsport aan de scholen van Nieuwerkerken. 

9.

2022_GR_00067 - Toekenning subsidies socio-culturele verenigingen aangesloten bij de adviesraad cultuur 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
9.

2022_GR_00067 - Toekenning subsidies socio-culturele verenigingen aangesloten bij de adviesraad cultuur 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00067 - Toekenning subsidies socio-culturele verenigingen aangesloten bij de adviesraad cultuur 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeenteraad heeft het totaalbedrag van de aan de cultuurverenigingen uit te keren subsidies in de begroting van 2022 vastgesteld op 9 735 euro.

Het college van burgemeester en schepenen heeft op 20 september 2022 beslist om de subsidies van 2022 gelijk te stellen met 2019 voor bestaande socio-culturele verenigingen die lid zijn van de adviesraad cultuur. Een normale werking was omwille van corona niet mogelijk. 

De vereniging Okra in Nieuwerkerken is gestopt met 2 van de 3 afdelingen en zal daarom ook maar één derde van de subsidies ontvangen.

Sint-Laurentius zangkoor Kozen heeft zijn werking volledig gestopt en zal daarom geen subsidies ontvangen. 

De verenigingen die een nominatieve subsidie ontvangen, zullen dezelfde bedragen als in 2019 ontvangen. 

Juridische grond

Subsidiereglement socio-culturele verenigingen aangesloten bij de adviesraad cultuur, goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 juni 2019.

Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op art. 3 en 7, eerste lid 1° en art. 9 eerste en tweede lid waarbij de toelagen van 1 239,47 tot 24 789,35 euro kunnen worden vrijgesteld van de controle opgelegd door de wet.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de subsidies voor socio-culturele verenigingen die lid zijn van de adviesraad cultuur voor 2022 goed. 

Artikel 2

De toegekende toelagen voor 2022 die via het subsidiereglement zullen worden uitgekeerd zijn de volgende:

Toneelgezelschap 't Kringetje

788,70 euro

St.-Ceciliazangkoor NWK

1258, 84 euro

St.-Ceciliazangkoor Wijer

651,46 euro

Zangkoor Sint-Laurentius Kozen

0 euro

Hobbyclub Kozen

996,02 euro

Okra 55+ Wijer

473,33 euro

Okra NWK

125,66 euro

KVLV Binderveld

350,69 euro

KVLV Wijer

482,09 euro

KVLV Kozen

438,29 euro

FEMMA NWK

260,16 euro

Gezinsbond Limburg

347,77 euro

Het Vlasklosje

432,45 euro

Digifriends NWK

306, 89 euro

Dorpsraad Binderveld

271,84 euro

Landelijke Gilde Binderveld

388,65 euro

Heemkunde NWK

312,73 euro

Fanfare de Koninklijke Eendracht

750,74 euro

Hobby Archeologie Limburg

452,89 euro

Artikel 3

De toegekende nominatieve subsidies voor 2022 die zullen worden uitgekeerd zijn:

Sint-Vincentius

300 euro

KNSB Nieuwerkerken

100 euro

SAMANA Nieuwerkerken

150 euro

SAMANA Wijer

150 euro

Ouderraad Goudhaantje

150 euro

Ouderraad Kozen

150 euro

Ouderraad Wijer

150 euro

Ouderraad leefschool De Wonderwijzer150 euro

Ouderraad Nieverke

150 euro

Artikel 4

Overeenkomstig artikel 9 van de wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van toelagen,  worden de hogervernoemde verkrijgers vrijgesteld van de verantwoording der toelagen, onverminderd art. 3 en 7 van de voormelde wet.

10.

2022_GR_00070 - Gemeentelijke administratieve sancties - Aanduiding van een gewestelijk sanctionerend ambtenaar - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
10.

2022_GR_00070 - Gemeentelijke administratieve sancties - Aanduiding van een gewestelijk sanctionerend ambtenaar - Goedkeuring

2022_GR_00070 - Gemeentelijke administratieve sancties - Aanduiding van een gewestelijk sanctionerend ambtenaar - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De Vlaamse overheid ondersteund de lokale besturen in de handhaving op zwerfvuil. Gedurende 3 jaar (vanaf midden 2021 tot midden 2024) worden 30 handhavers bij de OVAM tewerkgesteld die zich uitsluitend zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil. 

Binnen dit project bestaat de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van de gemeentelijke reglementering die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden.

Juridische grond

Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.

Het besluit van de gemeenteraad van 18 maart 2021 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e592682bdd4c01682cb9ef43009d
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Stefan Bonhomme, Mark Deneyer, Carmen Dirks, Emmanuel Gheldof, Bram Jordens, Jan Lefevre, Robie Peeters, Kilian Van Herbruggen, Wim Cox, Dideke Devos, Chris Dokens, Yolande Hauwaert, Gert Holderbeke, David Jordens, Brailly Nemo, Christophe Roberti, Bens Selene, Frederik Walumona worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Nieuwerkerken.

Artikel 2

De vaststelling zal zich specifiëren volgens volgende artikels van het GAS-reglement (goedgekeurd dd. 18 maart 2021) : 

  • Artikel 81: De eigenaars of begeleiders van honden moeten ervoor zorgen dat hun hond(en) het openbaar en privédomein niet bevuilen met hun uitwerpselen. Op die plaatsen moeten de eigenaars of begeleiders steeds in het bezit zijn van een zakje of een ander voorwerp om de uitwerpselen van hun dier te verwijderen. Uitzondering aan deze verplichting wordt gemaakt voor blinden met geleidehond of andere personen met een handicap die zelf fysisch niet in staat zijn om de uitwerpselen te verwijderen. Het voorwerp voor het verwijderen van de uitwerpselen moet op het eerste verzoek van een politieambtenaar, een agent van politie of een gemachtigd ambtenaar getoond worden. De eigenaars of begeleiders van honden zijn verplicht op openbaar en privédomein de uitwerpselen van de hond onmiddellijk te verwijderen.
  • Artikel 89: Het is verboden om voorwerpen, die schade kunnen toebrengen of bevuilen, daarin begrepen huishoudelijk afval, weg te werpen, te gooien of voort te duwen.
  • Artikel 90: Het is verboden huishoudelijk afval te werpen in of achter te laten langs de openbare vuilnisbakken of afvalcontainers, kledingcontainers, glasbollen of glasbakken.
  • Artikel 91: Het is verboden in de openbare vuilnisbakken ander dan ter plaatse geproduceerd afval te deponeren.
  • Artikel 92 Het is verboden om het even welke afvalstof te sluikstorten.
  • Artikel 93: Het is verboden het openbaar of privédomein of de voor het publiek toegankelijke plaatsen te bevuilen door het achterlaten van voorwerpen of substanties, onder andere flessen, blikjes, sigarettenpeuken, kauwgum, papier, vruchtenschillen, verpakkingen en andere afvalstoffen.
  • Artikel 100: De organisator van een evenement moet de nodige maatregelen nemen, opdat het afval zich niet buiten het terrein, waarop het evenement plaatsheeft, kan verspreiden.
  • Artikel 101: Op het terrein van het evenement moeten voldoende inzamelpunten voor het afval aanwezig zijn. Deze punten moeten door middel van symbolen aangeduid worden. De inzamelpunten moeten bovendien zo geconstrueerd zijn dat het afval selectief ingezameld kan worden.
  • Artikel 102: De organisator van evenementen moet het terrein uiterlijk de dag na het beëindigen van het evenement opgeruimd hebben, zo niet kan het bestuur overgaan tot ambtshalve opruiming op kosten van de organisator.
  • Artikel 103: De uitbaters van voedingswinkels, alsook de houders van kramen op foren en markten en de verkopers van buiten de inrichting te verbruiken eetwaren, moeten het nodige doen opdat hun klanten de openbare ruimte rond hun handel niet vervuilen. Ze moeten hiervoor degelijke en goed bereikbare vuilnisbakken plaatsen. Zij/hij moet instaan voor het rein houden van deze vuilnisbakken, het ledigen en bergen ervan, alsook voor het reinigen van het terrein rond haar/zijn inrichting. Indien bovenvermelde personen nalaten de openbare ruimte rond hun handel te reinigen, wordt ambtshalve overgegaan tot de reiniging op kosten en risico van de overtreder.

Artikel 3

De aanstelling gaat in op de dag van goedkeuring van dit besluit en dit voor onbepaalde duur. 

11.

2022_GR_00072 - Aanpassing rechtspositieregeling - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
11.

2022_GR_00072 - Aanpassing rechtspositieregeling - Goedkeuring

2022_GR_00072 - Aanpassing rechtspositieregeling - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De beslissing van het college tot het verhogen van de waarde van de maaltijdcheques.

Het protocol van het onderhandelingscomité d.d. 29 november 2022.

Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 waarin de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel werden vastgelegd.

De rechtspositieregeling, zoals gewijzigd tot op heden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de aanpassing aan de rechtspositieregeling, in bijlage, goed.

Artikel 2

Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.

12.

2022_GR_00074 - Eedaflegging Christel Jorissen, opvolgende schepen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Afwezig
Theo Herbots, Raadslid
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
12.

2022_GR_00074 - Eedaflegging Christel Jorissen, opvolgende schepen - Goedkeuring

2022_GR_00074 - Eedaflegging Christel Jorissen, opvolgende schepen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De heer Luc Vaes en mevrouw Christel Jorissen werden na de voorgeschreven eedaflegging officieel als gemeenteraadsleden geïnstalleerd.

Mevrouw Christel Jorissen oefent het mandaat van gemeenteraadslid nog steeds uit.

Tijdens de installatievergadering op 3 januari 2019 werd de heer Luc Vaes verkozen verklaard tot eerste schepen op basis van de ingediende gezamenlijke voordrachtsakte met 31 december 2022 als einddatum van het mandaat. 

Voor de resterende duurtijd van het mandaat werd Christel Jorissen aangeduid als opvolger.

Overeenkomstig artikel 43 §4 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt mevrouw Christel Jorissen derde schepen in rang.

Mevrouw Christel Jorissen wordt uitgenodigd om in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven decretale eed af te leggen.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 42, 43, 44 en 49.

De beslissing van de gemeenteraad van 3 januari 2019 (installatievergadering), inzonderheid voor wat betreft punt 3 "Installatie van de gemeenteraadsleden" en punt 6 "Verkiezing van de schepenen".

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Mevrouw Christel Jorissen, geboren te Hasselt op 13 maart 1986 en wonende Vlemingstraat 29 te 3850 Nieuwerkerken, wordt tot derde schepen verkozen verklaard en dit met ingang van 1 januari 2023. De heer Luc Vaes zal vanaf 1 januari 2023 in de gemeenteraad zetelen als gemeenteraadslid.

Artikel 2

Mevrouw Christel Jorissen heeft gevolg gegeven aan de vraag om in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven decretale eed af te leggen, waarvan een afzonderlijke akte is opgesteld.

Artikel 3

De toezichthoudende overheid wordt in kennis gesteld van de installatie van de opvolgende schepen.