De rapportage van het derde kwartaal 2022, bestaande uit:
- de beheerscontrole
- de evolutie van de budgetten
- het debiteurenbeheer
zoals opgenomen in bijlage.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De raad neemt akte van de rapportage van het derde kwartaal 2022.
Het voorgelegde aangepaste meerjarenplan 2020-2025 - Beginkrediet 2023 bestaat uit de volgende onderdelen:
- de strategische nota;
- de aangepaste financiële nota, die bestaat uit:
- het aangepaste financiële doelstellingenplan (schema M1);
- de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2);
- het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3);
- de toelichting;
- een motivering van de wijzigingen;
- de documentatie.
Het beschikbaar budgettair resultaat voor 2025 wordt geraamd op 1 578 958 euro.
De autofinancieringsmarge voor 2025 wordt geraamd op 421 088 euro.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2025 wordt geraamd op 453 554 euro.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De raad stelt zijn deel van het aangepaste meerjarenplan, dienstjaren 2020-2025 - Beginkrediet 2023 vast.
Het aangepaste meerjarenplan, dienstjaren 2020-2025 - Beginkrediet 2023 wordt neergelegd op het sociaal huis, waar eenieder er altijd ter plaatse kennis kan van nemen.
Een afschrift van dit besluit en de inhoud ervan worden bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente, zie artikel 286 en 332 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het voorgelegde aangepaste meerjarenplan 2020-2025 - Beginkrediet 2023 bestaat uit de volgende onderdelen:
- de strategische nota;
- de aangepaste financiële nota, die bestaat uit:
- het aangepaste financiële doelstellingenplan (schema M1);
- de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2);
- het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3);
- de toelichting;
- een motivering van de wijzigingen;
- de documentatie.
Het beschikbaar budgettair resultaat voor 2025 wordt geraamd op 1 578 958 euro.
De autofinancieringsmarge voor 2025 wordt geraamd op 421 088 euro.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2025 wordt geraamd op 453 554 euro.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De raad keurt het deel van het aangepaste meerjarenplan, dienstjaren 2020-2025 - Beginkrediet 2023, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Het aangepaste meerjarenplan, dienstjaren 2020-2025 - Beginkrediet 2023, is hierdoor definitief vastgesteld.
Het aangepaste meerjarenplan, dienstjaren 2020-2025 - Beginkrediet 2023 wordt neergelegd op het sociaal huis, waar eenieder er altijd ter plaatse kennis kan van nemen.
Een afschrift van dit besluit en de inhoud ervan worden bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente, zie artikel 286 en 332 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
In het meerjarenplan 2020-2025 heeft de gemeente een aantal subsidies voorzien. Enerzijds deze gebaseerd op een reeds door de gemeenteraad goedgekeurd subsidiereglement, om tot uitbetaling over te gaan is slechts een collegebeslissing vereist. Anderzijds zijn er ook subsidies voorzien waarvoor geen reglement voorhanden is, de zogenaamde 'nominatieve' subsidies.
Volgens het oude BVR BBC (dd. 25 juni 2010) maakte de lijst met nominatief toegekende subsidies integraal deel uit van de beleidsnota van het budget (cf. art. 16, 6° BVR BBC). Deze lijst met nominatieve subsidies in het budget hield eigenlijk (impliciet) de beslissing van de gemeenteraad in tot toekenning van die subsidies. Vooraleer over te gaan tot uitbetaling van deze subsidies, werd nog een collegebeslissing genomen maar deze mocht niet afwijken van de bedragen en begunstigden, opgenomen in deze lijst. In het nieuwe BVR BBC (dd. 30 maart 2018) wordt deze lijst niet meer opgenomen als onderdeel van het meerjarenplan. In de documentatie bij het (aangepast) meerjarenplan moet echter wel een overzicht worden opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies (dit zijn alle ramingen op MAR 649 en 664) (cf. art. 4, 1ste lid, 3° van het MB BBC). Dat betekent dus ook de nominatieve toelagen. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief.
Voor de bevoegdheid tot het toekennen van subsidies dient teruggevallen te worden op de artikelen 41, 2de lid, 23° en 78, 2de lid, 17° van het DLB. Deze artikelen bepalen dat de bevoegdheid voor “het toekennen van nominatieve subsidies” toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2023.
Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in de overzichtslijst in de documentatie (en bijlage) is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC (BVR BBC).
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de BBC (MB BBC).
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de BBC.
De gemeenteraad keurt de lijst van nominatieve subsidies 2023, zoals opgenomen in bijlage, goed. Deze mogen uitbetaald worden in de loop van het jaar 2023.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.
De verdeelsleutel vastgelegd bij beslissing van de zoneraad d.d. 5 september 2022.
De gemeentelijke dotatie wordt bepaald als het aandeel volgens de verdeelsleutel in de begroting van de hulpverleningszone.
De raming van het de totale gemeentelijke dotatie in de begroting 2023 voor de hulpverleningszone Zuid-West Limburg werd door de zoneraad van 10 oktober 2022 vastgelegd op 18 546 759,43 euro.
Door de verdeelsleutel in de hulpverleningszone Zuid-West Limburg en de raming van de begroting 2023 wordt de gemeentelijke dotatie van de gemeente Nieuwerkerken bepaald op 277 713,14 euro.
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inclusief latere wijzigingen, inzonderheid artikels 67, 68 en 120 en volgende.
De wet van 3 augustus 2012 betreffende de wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming.
Het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones.
Gelet op de verdeelsleutel in de hulpverleningszone Zuid-West Limburg en de raming van de begroting 2023 van de hulpverleningszone, wordt de gemeentelijke dotatie 2023 aan de hulpverleningszone Zuid-West Limburg vastgelegd op 277 713,14 euro.
De gemeentelijke dotatie wordt voorzien in het meerjarenplan in 2023 onder volgnummer: MJP000771/ARK: 6492100/beleidsveld: 0410 Toegestane werkingssubsidies - Brandweer.
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
Deze code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten er ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en er zijn daarnaast een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
De actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP... .
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Algemeen
De raad beslist dat er aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend wordt op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit, zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Definitief kader
Dit retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Van dit retributiereglement wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
In de strijd tegen lege of ongezonde brooddozen wil de gemeente de scholen een tussenkomst geven voor het voorzien van soep tijdens de wintermaanden. Als gevolg van de crisis en het verlies van de koopkracht, zijn er steeds meer lege brooddozen op school.
Momenteel wordt er reeds soep bedeeld in de scholen maar is er geen uniform systeem. In sommige scholen draagt de school de kosten, in andere scholen betalen de ouders de factuur. Echter, de scholen die zelf instaan voor de soep geven aan dat ze deze kost niet langer kunnen dragen. In de scholen waar de ouders de soep zelf betalen, zijn er steeds kinderen waarvan de ouders niet voldoende financiële middelen hebben waardoor deze kinderen uit de boot vallen.
Gezien het actuele thema van lege en ongezonde brooddozen wil de gemeente tijdens de wintermaanden tussenkomen in de bedeling van soep. Zo krijgen de kinderen hun dagelijkse portie groenten binnen, wat voor sommige ouders geen evidentie is.
Om de scholen hun eigenheid te laten behouden, wordt er gewerkt met een tussenkomst per leerling. De school is dan vrij de soep aan te kopen waar de school wil. De facturen moeten na het verstrijken van de periode aan de gemeente worden voorgelegd waarna de uitbetaling zal volgen.
De gemeenteraad beslist om een subsidie te geven aan alle scholen in Nieuwerkerken om soep te voorzien tijdens de wintermaanden. Per leerling kan er een bijdrage van 0,40 euro per “soepdag” gevraagd worden. De gemeente komt tussen in 3 “soepdagen” per week. Een maximum dus van 1,20 euro per leerling per week.
De tussenkomst in de soep wordt gegeven voor alle soep bedeeld tussen 1 november en 31 maart en dit voor maximum 13 weken.
De tussenkomst kan per schooljaar aangevraagd worden na het verstrijken van de periode (31 maart) en voor het einde van het schooljaar (30 juni).
Om de tussenkomst te krijgen, dient de school de facturen van de soep aan de financiële dienst te bezorgen samen met een overzicht van de dagen dat er soep werd bedeeld en het aantal leerlingen.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het lokaal energie- en klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.
Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op krachtdadig beleid. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
De lokale besturen engageren zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft gemeente Nieuwerkerken aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeld in de onderstaande werven waar te maken [zie 1]:
1. Laten we een boom opzetten:
- Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
- 1/2 meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
- Eén extra natuurgroenperk per 1 000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030)
2. Verrijk je wijk
- 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1 000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030; waarvan er 25 fossielvrije renovaties zijn onder deze collectieve renovaties
- coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12 000 projecten in 2030)
- 50 per 1 000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak (met een focus op de verduurzaming van de warmtevraag en de synergie tussen de vier werven) voor einde 2024.
3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
- Per 1 000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten);
- Per 100 inwoners 1,5 (semi-) publieke laadequivalenten tegen 2030 (= 99 000 laadpunten) tegen 2030;
- 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030
4. Water het nieuwe goud
- 1 m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);
- Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie)
[1] De doelstellingen zijn bepaald voor Vlaanderen, de gemeenten worden niet aangesproken op het niet behalen van een doelstelling op gemeentelijk niveau vermits het om een inspanningsverbintenis gaat.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024: Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de gemeente Nieuwerkerken.
Het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad van 16 september 2021.
Gelet op het 'FIT for 55'-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 'Bijkomende maatregelen Klimaat' met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het is wenselijk dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent ter opvolging van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
De raad gaat akkoord om het vernieuwde lokaal energie- en klimaatpact te ondertekenen (LEKP 2.0).
De algemene vergadering van Limburg.net gaat door op woensdag 14 december 2022 om 19.00 uur in het 'Krekelhof', Rechterstraat 6 te 3511 Hasselt met volgende agendapunten:
1) Welkom door de voorzitter
2) Goedkeuring verslag van de vorige algemene vergadering
3) Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
4) Begroting 2023, te ontwikkelen activiteiten en strategie
5) Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten):
- wijzigingen in Hamont-Achel en Wellen.
6) Varia
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (verder ‘DLB’).
Het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.
De statuten van Limburg.net (verder 'de Statuten').
De beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 12 oktober 2022 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 14 december 2022 om 19.00 uur.
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 14 december 2022 van de opdrachthoudende vereniging Limburg.net goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Het feit dat de gemeente deelnemer is van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De oproepingsbrief ontvangen via mail op 25 oktober 2022 voor de gewone algemene vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op donderdag 15 december 2022 om 18.00 uur die de volgende agendapunten bevat:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
De gemeente mag in overeenstemming met de statutaire bepalingen één (1) vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur aanduiden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen en in het bijzonder op het artikel 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, op het artikel 432 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger in de algemene vergadering van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en op de artikelen 436 en 447 betreffende de onverenigbaarheden.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering d.d. 15 december 2022 van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg goed.
De vertegenwoordiger, de heer Dries Deferm, Opcosenstraat 77/A000, 3850 Nieuwerkerken, wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het college wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Het feit dat het gemeentebestuur deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
De oproeping tot de Algemene Vergadering van Cipal van 15 december 2022 met de volgende agendapunten:
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene Vergadering.
De voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Na beraadslaging en stemming.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van Cipal.
Het raadsbesluit van 21 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de Algemene Vergaderingen van Cipal.
De raad keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 15 december 2022, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 31 oktober 2022, goed.
De vertegenwoordiger van het gemeentebestuur wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 15 december 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het gemeentebestuur gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.