Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 15/09/2022 - 20:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur

Secretaris

Evi Jans, Algemeen directeur

Voorzitter

Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester

Agendapunten

1.

2022_GR_00044 - Rapportage tweede kwartaal 2022 - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
1.

2022_GR_00044 - Rapportage tweede kwartaal 2022 - Akteneming

2022_GR_00044 - Rapportage tweede kwartaal 2022 - Akteneming

Motivering

Argumentatie

Conform art. 263 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een 'opvolgingsrapportering' over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

Conform art. 171, §4, 3° van het Decreet Lokaal Bestuur zorgt de algemeen directeur in overleg met het managementteam voor de opmaak van de opvolgingsrapportering.

Conform art. 176, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur staat de financieel directeur onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor het opstellen, in overleg met het managementteam, van de opvolgingsrapportering.

Conform art. 29 BVR BBC moet het rapport minstens al de volgende elementen bevatten:

1° een stand van zaken van de prioritaire acties van het meerjarenplan

2° een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar

3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties, gekozen bij opmaak of aanpassing van het meerjarenplan

4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's

Verder stelt art. 5 MB BBC dat het overzicht, vermeld in art. 29, 2°, minstens al de volgende elementen bevat:

1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1

2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld volgens schema T2

De rapportage van het tweede kwartaal 2022 bevat:

  1. Voortgangsmeting
  2. Totaal exploitatie gemeente
  3. Vergelijking met voorgaande jaren voor de gemeente
  4. Exploitatie per actieplan gemeente
  5. Exploitatie per dienst gemeente
  6. Totaal investeringen gemeente
  7. Totaal investeringen per actieplan gemeente
  8. Debiteurenbeheer
  9. Schema J1
  10. Schema T2
  11. Aanvullende informatie

zoals opgenomen in bijlage.

Juridische grond

De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.

Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt akte van de rapportage van het tweede kwartaal 2022.

2.

2022_GR_00047 - Rapportering in het kader van het reglement klachtenbehandeling - Akteneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
2.

2022_GR_00047 - Rapportering in het kader van het reglement klachtenbehandeling - Akteneming

2022_GR_00047 - Rapportering in het kader van het reglement klachtenbehandeling - Akteneming

Motivering

Argumentatie

Het reglement klachtenbehandeling bepaalt dat er jaarlijks een verslag wordt opgemaakt dat aan de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn wordt gerapporteerd.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur, artikel 302 en 303.
Reglement van klachtenbehandeling, goedgekeurd door de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn op 19 september 2019.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt akte van het verslag, opgesteld door de communicatieambtenaar, conform het reglement klachtenbehandeling, vastgesteld door de gemeenteraad en OCMW-raad d.d. 19 september 2019 conform het decreet lokaal bestuur.

3.

2022_GR_00042 - Wegenis- en rioleringswerken Grotestraat - Mierhoopweg - 21075BV1 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
3.

2022_GR_00042 - Wegenis- en rioleringswerken Grotestraat - Mierhoopweg - 21075BV1 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GR_00042 - Wegenis- en rioleringswerken Grotestraat - Mierhoopweg - 21075BV1 - lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht "Aanleg riolering in Mierhoopweg en deel Grotestraat" werd een bestek met nr. 21075BV1 opgesteld door de ontwerper.

De uitgave van deze opdracht in het totaal (deel Aquafin + deel gemeente) wordt geraamd op 3 671 445,02 euro incl. btw. (dit is inclusief een voorwaardelijk gedeelte van uitvoering thv de Mierhoopweg (talud)).

De uitgave voor gemeente Nieuwerkerken voor deze opdracht wordt geraamd op 239 548,22 euro incl. 21% btw. Het eventueel voorwaardelijke gedeelte zou een surplus betekenen van 60 278,74 euro incl. btw. 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Aquafin nv de procedure zal voeren en in naam van de gemeente Nieuwerkerken bij de gunning van de opdracht zal optreden. 

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan MJP000757 onder actie : AC000177 De wegenwerken in de Mierhoopweg - Grotestraat zijn uitgevoerd. Het krediet bedraagt 300 595,75 euro incl. btw. 

Juridische grond

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

De beslissing van de gemeenteraad d.d. 21 november 2019 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Aquafin.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het bestek met nummer 21075BV1 en de raming voor de opdracht "Aanleg riolering in Mierhoopweg en deel Grotestraat" , opgesteld door Groep infrabo, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De uitgave voor gemeente Nieuwerkerken voor deze opdracht wordt geraamd op 239 548,22 euro incl. 21% btw. Het eventueel voorwaardelijke gedeelte zou een surplus betekenen van 60 278,74 euro incl. btw. 

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

Artikel 3

Aquafin nv wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van de gemeente Nieuwerkerken bij de gunning van de opdracht op te treden.

Artikel 4

In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

Artikel 5

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 6

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan MJP000757 onder actie : AC000177 De wegenwerken in de Mierhoopweg - Grotestraat zijn uitgevoerd. Het krediet bedraagt 300 595,75 euro incl. btw. 

4.

2022_GR_00043 - Advies gemeenteraad over het stappenplan om onze SHM om te vormen tot woonmaatschappij in functie van de aanvraag tot tijdelijke verlenging van onze erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot en met 30 juni 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
4.

2022_GR_00043 - Advies gemeenteraad over het stappenplan om onze SHM om te vormen tot woonmaatschappij in functie van de aanvraag tot tijdelijke verlenging van onze erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot en met 30 juni 2023 - Goedkeuring

2022_GR_00043 - Advies gemeenteraad over het stappenplan om onze SHM om te vormen tot woonmaatschappij in functie van de aanvraag tot tijdelijke verlenging van onze erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot en met 30 juni 2023 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023 kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17 december 2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).

In de brief van 8 juli 2022 wordt gevraagd om tegen uiterlijk 28 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.

Juridische grond

Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).

Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e592682bdd4c01682cb9ef43009d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Nst Nieuw Sint-Truiden tot en met 30 juni 2023.

Artikel 2

De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.

5.

2022_GR_00045 - GAS-bemiddeling: hernieuwing samenwerkingsovereenkomst met stad Sint-Truiden - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
5.

2022_GR_00045 - GAS-bemiddeling: hernieuwing samenwerkingsovereenkomst met stad Sint-Truiden - Goedkeuring

2022_GR_00045 - GAS-bemiddeling: hernieuwing samenwerkingsovereenkomst met stad Sint-Truiden - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Sinds 2014 heeft de stad Sint-Truiden Sofie Lamens in dienst als GAS-bemiddelaar bevoegd voor de steden en gemeenten van het (voormalig) gerechtelijk arrondissement Hasselt. Hiervoor ontving de stad in het verleden jaarlijks een toelage van de federale overheid ten bedrage van 53.600 euro en verbond de stad Sint-Truiden zich ertoe een samenwerking aan te gaan met de verschillende steden en gemeenten zodat de bemiddelaar haar opdracht kan vervullen op het niveau van het (voormalig) gerechtelijk arrondissement Hasselt.

Op dit moment heeft de stad Sint-Truiden hiervoor reeds samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met Lommel, Hasselt, Zonhoven, Diepenbeek, Gingelom, Nieuwerkerken, Peer, Leopoldsburg, Beringen, Ham, Tessenderlo, Halen, Herk-de-Stad, Lummen, Heusden-Zolder, Hechtel-Eksel, Hamont-Achel en Pelt.

Voor de jaren 2022 tot en met 2024 werd het systeem voor de toekenning van de toelage vanuit de minister bevoegd voor het Grootstedelijk Beleid hervormd via het koninklijk besluit van 1 april 2022 houdende toekenning van een toelage aan bepaalde steden en gemeenten voor de toepassing van de GAS-bemiddeling. De wijziging houdt in dat de stad in 2022 een toelage voor drie jaar aan dient te vragen. De federale administratie evalueert de aanvraag van toelage op basis van het aantal dossiers dat in jaar x - 1 via bemiddeling werd behandeld. Het bedrag van de toelage wordt vastgesteld volgens onderstaande tabel.

 

2022

2023 en 2024

Minder dan 50 dossiers

27.500 euro (0,5 GVT)

0 euro

50 tot 200 dossiers

55.000 euro (1 GVT)

55.000 euro

201 tot 500 dossiers

82.500 euro (1.5 GVT)

82.500 euro

Meer dan 500 dossiers

110.000 euro (2GVT)

110.000 euro

Deze subsidieaanvraag werd reeds goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van de stad Sint-Truiden op 25 april 2022. De huidige samenwerkingsovereenkomst dient geactualiseerd te worden in functie van de nieuwe regelgeving. Deze hernieuwde overeenkomst werd als bijlage aan dit besluit toegevoegd.

Juridische grond

Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Koninklijk besluit van 1 april 2022 houdende toekenning van een toelage aan bepaalde steden en gemeenten voor de toepassing van de GAS-bemiddeling.

Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2014 houdende de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Sint-Truiden en de gemeente Nieuwerkerken in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de hernieuwde samenwerkingsovereenkomst met de stad Sint-Truiden in het kader van de GAS-bemiddeling goed.

6.

2022_GR_00046 - Wijk-werken Haspengouw: activiteitenverslag en rekening 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester; Luc Vaes, Schepen; Miet Bessemans, Schepen; Rohnny Schreurs, Schepen; Arnoud Nijssen, Schepen; Theo Herbots, Raadslid; Benny Bamps, Raadslid; Brenda Berden, Raadslid; André Willems, Raadslid; Urbain Bangels, Raadslid; Marie-José Bangels, Raadslid; Kevin Oyen, Raadslid; Sandra Vansimpsen, Raadslid; Christel Jorissen, Raadslid; Gert Clerinx, Raadslid; Claire Kempeneers, Raadslid; Marie-Rose Schops, Raadslid; Evi Jans, Algemeen directeur
Secretaris
Evi Jans, Algemeen directeur
Voorzitter
Dries Deferm, Voorzitter-Burgemeester
6.

2022_GR_00046 - Wijk-werken Haspengouw: activiteitenverslag en rekening 2021 - Goedkeuring

2022_GR_00046 - Wijk-werken Haspengouw: activiteitenverslag en rekening 2021 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Met het wijk-werken wil de Vlaamse Overheid werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring laten opdoen. Dat gebeurt door het uitvoeren van maatschappelijk relevante activiteiten binnen een reële arbeidsmarktomgeving.

Het wijk-werken maakt integraal deel uit van het lokaal sociaal tewerkstellingsbeleid met de nadruk op het lokale karakter, het matchen van de wijk-werker met de noden van de gebruikers, de ondersteuning van de werkzoekende in zijn traject naar de arbeidsmarkt, en de interlokale invulling. VDAB en OCMW selecteren de werkzoekenden en leiden hen als nieuwe wijk-werkers toe naar de organisator.

De gemeentebesturen van Sint-Truiden, Gingelom, Nieuwerkerken, Heers, Wellen, Alken, Borgloon en Kortessem werken sinds 1 juli 2018 samen onder de vorm van de projectvereniging wijk-werken Haspengouw.

Volgens de statuten dient de rekening, het activiteitenverslag en het verslag van de accountant jaarlijks aan de deelnemende steden en gemeenten ter goedkeuring van de gemeenteraden te worden voorgelegd.

De vaststelling van de rekening door de accountant vond plaats in vergadering van 19 april 2022. Het activiteitenverslag, de rekening van 2021 en het attest van de boekhouder worden als bijlagen toegevoegd.

Juridische grond

Het decreet van 7 juli 2017 betreffende het wijk-werken en diverse bepalingen in het kader van de 6de staatshervorming.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 september 2017 betreffende wijk-werken.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de rekening 2021, het activiteitenverslag en het verslag van de accountant van de projectvereninging wijk-werken Haspengouw goed.