De jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting. Als bijlage wordt eveneens een bundel met documentatie gevoegd met bijkomende informatie. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over de financiële transacties van het boekjaar en de stand van de financiën op het einde van het boekjaar en over de uitvoering van de acties en de actieplannen, en de mate van realisatie van de beleidsdoelstellingen, die voor dat jaar in het meerjarenplan zijn ingeschreven.
De jaarrekening 2021 moet ten laatste op 30 juni 2022 door de gemeenteraad vastgesteld zijn, nadat het OCMW de jaarrekening vaststelde. Om deze reden wordt de goedkeuring van de jaarrekening 2021 gevraagd.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit voor de beleidsrapportering. Ze maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke rechtspersonen. Dat betekent dat ze elk hun eigen bevoegdheid behouden in de procedure voor de vaststelling van de jaarrekening. Om dat principe te concretiseren bepaalt het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dat: - zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn over hun deel van de jaarrekening stemmen; - de gemeenteraad het deel van de rekening goedkeurt dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, waardoor de rekening definitief wordt vastgesteld.
Daar we géén meerwaarde zien in het boeken van een tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW wordt aan de raden voorgesteld om géén tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW te boeken.
Het totaal beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 7 622 868 euro.
De totale autofinancieringsmarge bedraagt 1 477 985 euro.
De totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 1 495 377 euro.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De raad stelt zijn deel van de jaarrekening, dienstjaar 2021 vast.
De raad keurt de jaarrekening, dienstjaar 2021 goed voor wat betreft het onderdeel met betrekking tot het OCMW.
De raad stelt de geïntegreerde jaarrekening, dienstjaar 2021 vast.
De jaarrekening wordt neergelegd in het sociaal huis, waar eenieder er altijd ter plaatse kennis kan van nemen.
Onmiddellijk na de definitieve vaststelling van de jaarrekening bezorgt de gemeente de gegevens in digitale vorm aan de Vlaamse Regering overeenkomstig artikel 250 en artikel 262 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Een afschrift van dit besluit en de inhoud ervan worden bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente, zie artikel 286 en 332 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Bouwen van een polyvalent gebouw” werd een bestek met nr. 486.19 opgesteld door de ontwerper, Bond architectuur.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Algemene aanneming (excl. technieken)), raming: 865 504,70 euro excl. btw of 1 047 260,69 euro incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Elektriciteit), raming: 98 715,45 euro excl. btw of 119 445,69 euro incl. 21% btw;
* Perceel 3 (HVAC + sanitair), raming: 224 933,71 euro excl. btw of 272 169,79 euro incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1 189 153,86 euro excl. btw of 1 438 876,17 euro incl. 21% btw.
De gemeenteraad verleende in zitting van 9 november 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 23 december 2021 om 13 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 180 kalenderdagen eindigt op 21 juni 2022.
Er werd 1 offerte, voor perceel 1 (Algemene aannemingen) ontvangen van SWINNEN NV, KMO-straat 9 te 2490 Balen (1 051 524,99 euro excl. btw of 1 272 345,24 euro incl. 21% btw).
De offerte van deze inschrijver is regelmatig, doch het gunningsbedrag excl. btw (1 051 516,19 euro (bedrag na nazicht en verbetering van de offerte)) overschrijdt de goedgekeurde raming (865 504,70 euro) met 21,49%.
Er werden 6 offertes ontvangen voor perceel 2 (Elektriciteit):
- Limec Technics, Jan Latoslaan 5 te 3600 Genk (112 869,74 euro excl. btw of 136 572,39 euro incl. 21% btw);
- Algemene Electriciteitswerken Hermans, Centrum-Zuid 3036 te 3530 Houthalen-Helchteren (117 227,66 euro excl. btw of 141 845,47 euro incl. 21% btw);
- Electro Geukens nv, Bevrijdingsstraat 32 te 3945 Ham (127 699,70 euro excl. btw of 154 516,64 euro incl. 21% btw);
- Electro Wijnants bvba, ondernemingslaan 5425 te 3800 Sint- Truiden (129 561,70 euro excl. btw of 156 769,66 euro incl. 21% btw);
- Elektro Berings bvba, Kanonniersstraat 1 te 3545 Halen (91 180 euro excl. btw of 110 327,80 euro incl. 21% btw) (offerte ingetrokken);
- Elektriciteitswerken Gielen nv, Schoolstraat 65 te 3920 Lommel (117 466,59 euro excl. btw of 142 134,57 euro incl. 21% btw);
De offerte van de laagste inschrijver, Limec Technics, is regelmatig, doch het gunningsbedrag excl. btw (112 869,74 euro) overschrijdt de goedgekeurde raming (98 715,45 euro) met 14,34%.
Er werden 6 offertes ontvangen voor het perceel 3 (HVAC + sanitair):
- Kerremans service nv, NIKELAAN 21 te 2430 Laakdal (239 024 euro excl. btw of 289 219,04 euro incl. 21% btw);
- Bessemans BV, Lichtenberglaan 2087 te 3800 Sint-Truiden (252 234,24 euro excl. btw of 305 203,43 euro incl. 21% btw);
- Danio & Partners,, Kroonstraat 167 te 3581 Beringen (276 787 euro excl. btw of 334 912,27 euro incl. 21% btw);
- IVV Technieken, Henry Fordlaan 53 te 3600 Genk (249 949 euro excl. btw of 302 438,29 euro incl. 21% btw);
- NS TECHNICS, Nijverheidslaan 5483 te 3800 Sint-Truiden (272 343,43 euro excl. btw of 329 535,55 euro incl. 21% btw);
- Pegema Bv, Industriepark A 35 te 2220 Heist-op-den-Berg (249 614 euro excl. btw of 302 032,94 euro incl. 21% btw);
De nagerekende en verbeterde offerte van de laagste inschrijver, Kerremans service nv, is regelmatig, doch het gunningsbedrag excl. btw (239 914 euro) overschrijdt de goedgekeurde raming (224 933,71 euro) met 6,66%.
De ontwerper, Bond Architectuur, stelde op 4 mei 2022 het verslag van nazicht van de offertes op voor perceel 1 (Algemene aanneming (excl. technieken)).
De ontwerper (technieken), Studiebureau Poelmans bvba, stelde op 17 maart 2022 het verslag van nazicht van de offertes op voor percelen 2 en 3.
Er is geen aanleiding om deze opdracht, alle percelen, niet te gunnen.
Tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 21 juni 2022 zullen de gunningsbeslissingen geagendeerd worden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan onder MJP000711, actie AC000149, budgetcode 2214007/MO/0752, bij een volgende budgetwijziging zal er bijkomend budget voorzien worden op deze actie.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De aangepaste ramingen voor de opdracht "bouwen van een polyvalent gebouw" worden goedgekeurd.
Perceel 1 (algemene aanneming exclusief technieken): 1 051 516,19 euro exclusief btw of 1 272 334,59 euro inclusief btw.
Perceel 2 (elektriciteit): 112 869,74 euro exclusief btw of 136 572,39 euro inclusief btw.
Perceel 3 (HVAC + sanitair): 239 914 euro exclusief btw of 290 295,94 euro inclusief btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt, op basis van de aangepaste ramingen, geraamd op 1 404 299,93 euro exclusief btw of 1 699 202,92 euro inclusief btw.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan onder MJP000711, actie AC000149, budgetcode 2214007/MO/0752.
De raad gaat akkoord om bij de aanpassing van het meerjarenplan extra budget te voorzien om deze uitgave te financiëren.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Herstelwerkzaamheden aan de kerk van Binderveld” werd gegund aan Architectenbureau FCS, Paul Bellefroidlaan 14 te 3500 Hasselt.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2021-000297 opgesteld door de ontwerper, Architectenbureau FCS, Paul Bellefroidlaan 14 te 3500 Hasselt.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 178 240,78 euro excl. btw of 215 671,34 euro incl. 21% btw.
De gemeenteraad verleende in zitting van 21 januari 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.
De ontwerper, Architectenbureau FCS, stelde op 7 april 2021 het verslag van nazicht op waaruit bleek dat er geen enkele aanleiding was om de opdracht niet te gunnen.
Het college van burgemeester en schepenen gunde in haar zitting van 13 april 2021 de opdracht aan MEG Nv, Rozenbosstraat 88 te 3850 Nieuwerkerken, tegen het nagerekende offertebedrag van 223 206,91 euro excl. btw of 270 080,36 euro incl. 21% btw.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met:
- de aangepaste raming omwille van het hogere inschrijvingsbedrag
- de eindafrekening van deze opdracht, rekening houdende met de prijsherzieningen en meerwerken. Een overzicht van de meerwerken kan men als bijlage raadplegen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De raad keurt de aangepaste raming van 223 206,91 euro excl. btw of 270 080,36 euro incl. 21% btw voor de opdracht “Herstelwerkzaamheden aan de kerk van Binderveld” goed.
De raad gaat tevens akkoord met de eindafrekening, voor wat betreft de uitvoering van de werken, ten bedrage van 296 260,65 euro excl. btw of 358 475,39 euro incl. btw.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan MJP001163, actie AC000297, budgetcode 2214500/MO/0790, "de herstellingswerkzaamheden aan het dak van het kerkgebouw in Binderveld is afgewerkt".
Het voorgelegde jaarverslag 2021 en de voorgelegde jaarrekening 2021.
Artikel 22 en 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging plaatselijke groep Haspengouw op grond waarvan de provincie Limburg als eerstverantwoordelijke partner ertoe gehouden is om jaarlijks binnen de 6 maanden na afsluiting van het voorgaande boekjaar, de jaarrekening van de interlokale vereniging plaatselijke groep Haspengouw ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg.
Conform artikel 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw moet het verslag samen met de jaarrekening aan de gemeenteraad van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring worden voorgelegd.
De raad keurt het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw goed.
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de provincie Limburg, directie ruimte, dienst landbouw en platteland, Universiteitslaan 1 te 3500 Hasselt.
Het schrijven van vzw Stebo, ingekomen op donderdag 12 mei 2022, houdende het inhoudelijke activiteitenverslag, het financieel verslag over het werkjaar 2021.
De goedkeuring van het beheerscomité van 15 maart 2022 houdende bovengenoemde documenten.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2013 houdende de oprichting intergemeentelijk samenwerkingsverband woonbeleid Nieuwerkerken en Sint-Truiden, i.s.m. vzw Stebo.
Hoofdstuk 4 – artikel 16 van de overeenkomst met statutaire draagkracht aangaande de oprichting van de interlokale vereniging ter ondersteuning van projecten inzake lokaal woonbeleid ‘Aangenaam Wonen in Nieuwerkerken en Sint-Truiden’ – Informatieverstrekking aan de deelnemers, jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden.
Artikel 15 - De rekeningen van de interlokale vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, samen met het jaarverslag en de begroting voor het komende werkjaar en dit binnen de 4 maanden na afloop van het werkjaar. De interlokale vereniging zorgt ervoor dat de rekening en de bijhorende verantwoordingsstukken aan de lidgemeenten worden overgemaakt, uiterlijk binnen de zes maanden na afsluiting van het voorgaande werkjaar.
De jaarrekening is goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de lidgemeenten deze goedkeurt. Indien de gemeenteraad haar besluit niet binnen de 90 dagen na de voorlegging verstuurd heeft, wordt de jaarrekening als goedgekeurd beschouwd.
De raad neemt akte van het inhoudelijke activiteitenverslag en het financieel verslag over het werkjaar 2021 betreffende het intergemeentelijk samenwerkingsverband woonbeleid Nieuwerkerken en Sint-Truiden, i.s.m. vzw Stebo.
De gemeente werkt voor het lokaal woonbeleid samen met de stad Sint-Truiden in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGS Aangenaam wonen in Nieuwerkerken en Sint-Truiden in de projectperiode 2020-2025. Het goedgekeurde projectplan bevat een selectie van aanvullende activiteiten gekozen uit de mogelijkheden zoals vastgelegd in het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Dit besluit voorziet in de mogelijkheid om de aanvullende activiteiten halverwege de projectperiode aan te passen.
De gemeente Nieuwerkerken wenst aanvullende activiteit "AA 2_8 De lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woningkwaliteitsbeleid" bijkomend op te nemen in de periode 2023-2025.
In de gemeente Nieuwerkerken komt een werkgroep woningkwaliteitsbewaking sinds 2020 op regelmatige basis samen om de aanpak van de woningkwaliteitsdossiers nauwgezet op te volgen en acties op te zetten. Deze werkgroep bestaat o.a. uit het afdelingshoofd ruimtelijke ontwikkeling, het diensthoofd OCMW, de omgevingsambtenaar, de dienst wonen, de woningcontroleur en de projectuitvoerder.
Tijdens de projectstuurgroep op 7 december 2021 gaf Wonen-Vlaanderen aan dat de huidige werking van de werkgroep woningkwaliteit beantwoordt aan de aanvullende activiteit AA 2_8 'De lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woningkwaliteitsbeleid'. Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 voorziet subsidies (artikel. 2.15, tweede lid, 8°) voor de uitvoering van deze aanvullende activiteit en wordt daarom opgenomen in het projectplan voor de gemeente Nieuwerkerken.
Een herziening van het projectplan moet goedgekeurd zijn door de gemeenteraad van de deelnemende gemeenten en ingediend zijn bij het agentschap uiterlijk op 30 juni 2022, zoals voorzien in artikel 2.30 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De toekenning van Vlaamse subsidies gebeurt door Wonen-Vlaanderen op basis van de beoordeling van het rapport en de evaluatiestuurgroep na afloop van elk werkjaar. Het niet naar verwachtingen uitvoeren van één van deze activiteiten kan leiden tot het niet (of slechts gedeeltelijk) toekennen van de subsidies voor de betrokken activiteit, maar heeft geen invloed op de subsidies voor andere activiteiten in het projectplan.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, boek 2, titel 4, betreffende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid, in het bijzonder artikel 2.30, dat de mogelijkheid voorziet om het pakket aanvullende activiteiten te herzien.
De gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Nieuwerkerken dd. 27 juni 2013 tot oprichting van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IGS Aangenaam wonen in Nieuwerkerken en Sint-Truiden volgens het Besluit Vlaamse Regering van 21/09/2007 i.v.m. de oprichting van projecten ter ondersteuning van lokaal woonbeleid, met vzw Stebo als projectuitvoerder.
De gemeenteraadsbeslissing van de stad Sint-Truiden dd. 26 augustus 2013 tot oprichting van het intergemeentelijke samenwerkingsverband IGS Aangenaam wonen in Nieuwerkerken en Sint-Truiden volgens het Besluit Vlaamse Regering van 21/09/2007 i.v.m. de oprichting van projecten ter ondersteuning van lokaal woonbeleid, met vzw Stebo als projectuitvoerder.
De gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Nieuwerkerken dd. 20 juni 2019 waarin het projectplan IGS Aangenaam wonen in Nieuwerkerken en Sint-Truiden werd goedgekeurd, en op 12 december 2019 door de Minister van Wonen.
De gemeenteraadsbeslissing van de stad Sint-Truiden dd. 17 juni 2019 waarin het projectplan IGS Aangenaam wonen in Nieuwerkerken en Sint-Truiden werd goedgekeurd, en op 12 december 2019 door de Minister van Wonen.
Het collegebesluit van de gemeente Nieuwerkerken dd. 26 april 2022 over de opname van de bijkomende aanvullende activiteit "AA 2_8 De lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woningkwaliteitsbeleid" in het projectplan voor de projectperiode 2023-2025.
De raad gaat akkoord met de aanpassing van het projectplan van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Aangenaam wonen in Nieuwerkerken en Sint-Truiden voor de periode 2023-2025.
De volgende activiteit wordt toegevoegd aan het projectplan:
Aanvullende activiteit AA 2_8: De lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woningkwaliteitsbeleid. Deze activiteit wordt enkel opgenomen voor de gemeente Nieuwerkerken.
Het aangepaste projectplan voor 2023-2025 voor IGS Aangenaam wonen in Nieuwerkerken en Sint-Truiden wordt goedgekeurd.
De raad gaat akkoord met het voorzien van een bijdrage voor de financiering van de uitvoering van aanvullende activiteit AA 2_8 De lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woningkwaliteitsbeleid.
De gemeentelijke financiering bedraagt 1 036,04 euro in 2023, 1 094,26 euro in 2024 en 1 154,80 euro in 2025. Deze budgetten dienen bij de aanpassing van het MJP voorzien te worden.
AA 2_8. De lokale partners via structurele samenwerking |
| 2023 | 2024 | 2025 | |
KOST | TOTAAL |
€ 1.455,29 |
€ 1.513,50 |
€ 1.574,04 | |
|
| ||||
Vlaamse aanvullende subsidie |
| ||||
aanvullende subsidie voor extra aanvullende activiteit | € 419,25 | € 419,25 | € 419,25 | ||
|
| ||||
gemeentelijke financiering |
|
€ 1.036,04 |
€ 1.094,26 |
€ 1.154,80 | |
De Vlaamse overheid ondersteund de lokale besturen in de handhaving op zwerfvuil. Gedurende 3 jaar (vanaf midden 2021 tot midden 2024) worden 30 handhavers bij de OVAM tewerkgesteld die zich uitsluitend zullen bezig houden met het controleren op zwerfvuil.
Binnen dit project bestaat de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden.
Volgende gewestelijke personeelsleden hebben de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door de PAULO-Politieopleiding gevolgd: Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Ronny Moors, en Sonja Wygers (datum opleiding: van 29 september tot en met 8 oktober 2021).
Volgend gewestelijk personeelslid heeft de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door Campus Vesta gevolgd: Jelle Cambré (datum opleiding: van 13 mei 2013 tot en met 17 mei 2013).
Volgend gewestelijk personeelslid heeft de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door PIVO (Provinciaal Instituut voor Vorming en Opleiding van de provincie Vlaams-Brabant) gevolgd: Stefan Bonhomme (datum opleiding: november-december 2006).
Volgend gewestelijk personeelslid heeft de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door de West-Vlaamse Politieschool gevolgd: Jan Lefevre (datum opleiding: van 11 februari tot en met 22 februari 2022).
Volgende gewestelijke personeelsleden hebben de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door PAULO-Politieopleiding gevolgd: Mark Deneyer, Bram Jordens en Kilian Van Herbruggen (datum opleiding: van 7 maart 2022 tot en met 14 maart 2022).
Overwegende de brevetten van PAULO-Politieopleiding, Campus Vesta, PIVO en West-Vlaamse Politieschool waaruit blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg heeft voltooid.
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het besluit van de gemeenteraad van 18 maart 2021 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°.
Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Ronny Moors, Jelle Cambré, Stefan Bonhomme, Jan Lefevre, Sonja Wygers, Mark Deneyer, Bram Jordens en Kilian Van Herbruggen worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Nieuwerkerken.
De vaststelling zal zich specifiëren volgens volgende artikels van het GAS-reglement (goedgekeurd dd. 18 maart 2021) :
De aanstelling gaat in op de dag van goedkeuring van dit besluit en dit voor onbepaalde duur.
Op 21 november 2018 heeft de provincie Limburg de volgende juristen van de juridische dienst van de Griffie van de provincie voorgedragen om de taken van provinciaal sanctionerend ambtenaar uit te oefenen:
Bovenvermelde personen werden op 19 november 2020 door de gemeente Nieuwerkerken aangewezen als sanctionerend ambtenaar.
Op 18 mei 2022 heeft de provincie Limburg beslist om als provinciaal sanctionerend ambtenaar van de volgende twee huidige medewerkers binnen de cel GAS van de Griffie voor te dragen:
De eerdere voordracht bij raadsbesluit van 21 november 2018 van de volgende ambtenaren als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt bevestigd:
Zij voldoen allen aan de kwalificatievoorwaarden vermeld in het hoger vermelde K.B. van 21 december 2013 en een gunstig advies werd verleend op 17 september 2018 door de Procureur des Konings, zoals vereist overeenkomstig artikel 1, §6 van het vermelde K.B.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Besluit van de gemeenteraad van 18 maart 2021 betreffende de goedkeuring van het politiereglement betreffende de openbare rust, de openbare overlast, de openbare orde, de openbare veiligheid en de openbare gezondheid en netheid.
Eén van de sancties die de gemeenteraad heeft voorzien voor de in het vermelde reglement bepaalde GAS-inbreuken is de administratieve geldboete (maximaal 175 of 350 euro, naargelang de overtreder minderjarig of meerderjarig is).
Deze sanctie wordt opgelegd door een “sanctionerend ambtenaar” en artikel 1, §2 van het vermelde K.B. van 21 december 2013 geeft de gemeente de mogelijkheid om een provincieambtenaar aan te duiden voor de uitoefening van de functie van sanctionerend ambtenaar.
De volgende ambtenaren bij het provinciebestuur van Limburg worden bijkomend aangeduid als sanctionerend ambtenaar voor de afhandeling van de GAS-boetes voor de gemeente:
De eerdere voordracht bij gemeenteraadsbesluit van 19 november 2020 van de volgende ambtenaren als sanctionerend ambtenaar wordt bevestigd:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de tenuitvoerlegging van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de provincie Limburg evenals aan de politiezone Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken.
De oproeping tot de Algemene Vergadering van Cipal van 23 juni 2022 met de volgende agendapunten:
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze Algemene Vergadering.
De voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Na beraadslaging en stemming.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Het feit dat het gemeentebestuur deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
De statuten van Cipal.
Het raadsbesluit van 21 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de Algemene Vergaderingen van Cipal.
De raad keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 23 juni 2022, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 5 mei 2022, goed.
De vertegenwoordiger van het gemeentebestuur wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 23 juni 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het gemeentebestuur gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Raadslid Marie-Rose Schops vraagt om onderstaande vraag te behandelen:
Op verschillende kruispunten in onze gemeente zorgt de huidige wegmarkering voor heel wat verwarring bij weggebruikers. Ik verwijs concreet naar het kruispunt Klein Tegelrijstraat-Wolverstraat, het kruispunt Tegelrijstraat-Weg naar Schakkebroek en het kruispunt Begijnenbosstraat-Tegelrijstraat.
De huidige wegmarkering, genaamd een verdrijvingsvlak, zorgt ervoor dat zowel personenwagens als vrachtwagens een moeilijke bocht moeten nemen om een aanpalende straat in te slaan. Hierbij is het op dit moment haast onvermijdelijk om over de witte strepen te rijden, wat uiteraard niet de bedoeling kan zijn als we het verkeersreglement* correct willen toepassen.
We vragen dan ook aan de burgemeester om samen met zijn diensten en de lokale politie te bekijken hoe het verdrijvingsvlak kan worden hertekend op een manier dat weggebruikers, en vooral vrachtwagens, een veilige en logische bocht kunnen nemen zonder dat de functie van het verdrijvingsvlak verdwijnt en bestuurders in een situatie van overtreding komen.**
*Verkeersreglement: In Punt 4 artikel 77 (tittel 3 verkeerstekens / hoofdstuk 3 wegmarkeringen) staat
duidelijk dat het verboden is er op te staan, op te parkeren, over te rijden.
**Aannemers moeten bij de aanleg van de infrastructuur de richtlijnen van het ‘Geïllustreerd reglement
voor de wegbeheerder’ Versie – 30/01/2017 volgen. In deze pdf staat op slide 250 van de 270 exact
omschreven hoe het moet aangebracht worden.
De raad beslist in te gaan op het voorstel tot het met de diensten en lokale politie bekijken van de vernoemde verdrijvingsvlakken.
In 2018 verkocht gemeente Nieuwerkerken reeds enkele voortuinen. Anno 2022 merken we dat bij een verkoop van een woning er meer en meer de vraag komt van de nieuwe eigenaars om deze voortuin mee aan te kunnen kopen bij de aankoop van de woning.
Aangezien het administratief een zware procedure is om ad hoc als gemeente over te kunnen gaan tot verkoop van deze percelen, wordt nu volgende werkwijze voorgesteld :
- Alle percelen in eigendom van gemeente Nieuwerkerken (zijnde : Afdeling 1, sectie B, nummers 45A7, 45B7, 45C7, 45D7, 45E7, 45F7, 45G7, 45H7, 45K7, 45L7, 45M7, 45N7, 45P7, 45R7, 45Z6, 45X6, 45W6, 45V6) zullen opgesplitst worden via akte. Op die manier krijgt elk achterliggend perceel een apart perceel dat grenst aan het openbaar domein.
- De gemeenteraad keurt de vormakte van de verkoop van de percelen goed.
- Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd over de schattingsprijs. Om de twee jaar zal het schattingsverslag geactualiseerd dienen te worden en ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad. Aangezien de woning Muggenboskenstraat 4 te koop staat en de akte voor verkoop niet verleden kan worden vooraleer de grondaankoop van gemeente Nieuwerkerken gerealiseerd werd, werd voor dit perceel reeds een schattingsverslag opgemaakt. (zie bijlage) De schattingsprijs in dit verslag zal aangehouden worden voor de andere loten.
- Aan de gemeenteraad zal delegatiebevoegdheid gevraagd worden voor goedkeuring van de eventuele definitieve verkoopsaktes door het schepencollege.
- Er wordt voorgesteld notaris Philippe Van Hoof aan te stellen als notaris in dit dossier gezien hij reeds gelast was met de uitvoering van het voorgaande dossier.
Omzendbrief Omzendbrief BB 2010/02. - Vervreemding van onroerende goederen door de provincies, gemeenten, O.C.M.W.'s en besturen van de erkende erediensten. - Procedure
De beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2018 met goedkeuring van de werkwijze van verkoop van de voortuinstroken gelegen in de Rode Haagstraat, Muggenboskenstraat en Oude Processieweg gekadastreerd 1e afdeling, sectie B, nr. 45H5, 45Y, 45Y2 en 45B5.
De beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2018 in verband met de effectieve verkoop van de percelen.
De gemeenteraad stelt de voorwaarden vast van de verkoop:
- de kopers krijgen de volle eigendom van de aangekochte voortuinstrook bij het verlijden van de authentieke akte (na betaling van de aankoopprijs, kosten en toebehoren).
- de voortuinstroken worden overgedragen in de staat waarin zij zich thans verbinden.
- de kopers moeten alle belastingen, zoals onroerende voorheffing, dragen en betalen vanaf de datum van ingenottreding.
- de kopers zijn verplicht de integrale verkoopprijs, alle kosten en toebehoren, te betalen aan de notaris bij het verlijden van de authentieke akte.
- alle kosten voortvloeiend uit deze verkoop vallen ten laste van de koper (kosten van opmetingen, honoraria, registratierechten, aktekosten,...).
De gemeenteraad geeft hierbij delegatiebevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen voor de verdere uitvoering van dit besluit.