De rapportage van het eerste kwartaal 2022, bestaande uit:
- de beheerscontrole
- de evolutie van de budgetten
- het debiteurenbeheer
zoals opgenomen in bijlage.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De raad neemt akte van de rapportage van het eerste kwartaal 2022.
In het kader van de opdracht “Uitbreiding oc De Brug met een bergruimte” werd een bestek met nr. 2020-00054 opgesteld door de architect Ramo Vanduren.
De uitgave voor perceel één, ruwbouw, wordt geraamd op 66 625 euro excl. btw of 80 616,25 euro incl. 21% btw.
De gemeenteraad verleende in zitting van 21 oktober 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure voor perceel één, ruwbouw, van deze opdracht, met name de openbare procedure.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 25 november 2021 om 10 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 25 maart 2022.
Er werd 1 offerte ontvangen van MEG Nv, Rozenbosstraat 88 te 3850 Nieuwerkerken (73 336,25 euro excl. btw of 88 736,86 euro incl. 21% btw).
Het college van burgemeester en schepenen ging in zitting van 14 december 2021 akkoord met de aangepaste raming ten belope van 73 336,25 euro excl. btw of 88 736,86 euro incl. 21% btw voor deze opdracht en dit omwille van:
*De aangeboden prijzen liggen in lijn met de verwachtingen.
*De offerte ligt boven de ramingsprijs, maar rekening houdend met de sterke prijsstijgingen van de materialen afgelopen jaar is deze verhoging dan ook realistisch en verdedigbaar
Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen, aanbrengen hellingschappe, afwerking dakrand met blauwe steen, levering en plaatsing brandwerende deurgehelen, aan te brengen:
HV in meer |
| 14 624,68 euro |
Totaal excl. btw | = | 14 624,68 euro |
Btw | + | 3 071,18 euro |
TOTAAL | = | 17 695,86 euro |
De leidend ambtenaar, architect Ramo Vanduren, verleende een gunstig advies voor de bijkomende werken.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in haar zitting van 3 mei 2022 een principieel akkoord met de bijkomende offertes voor het aanbrengen van hellingschappe, afwerking dakrand met blauwe steen, levering en plaatsing brandwerende deurgehelen van de opdracht "Uitbreiding oc De Brug met een bergruimte".
De betaling kan gebeuren met het krediet ingeschreven in het meerjarenplan onder MJP000244, actie AC000054 'het gemeenschapscentrum oc De Brug is uitgebreid in het kader van de huidige noden'.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De raad keurt de aangepaste raming van 87 960,93 euro excl. btw of 106 432,72 euro incl. 21% btw voor de opdracht “Uitbreiding oc De Brug met een bergruimte” goed.
De raad stemt hiermee in met de wijzigingen aan de opdracht.
Fluvius heeft dit project ingediend om een gescheiden riolering aan te leggen. De gemeente wenst wegeniswerken uit te voeren in de Bergstraat.
Het is aangewezen om de wegenis- en rioleringswerken in synergie uit te voeren.
Fluvius zal optreden als opdrachtgevend bestuur en heeft een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst opgemaakt voor het project R005537.
Voorlopig werd er nog geen besluit tot subsidiëring van dit project goedgekeurd. Gemeente en Fluvius wensen de nodige voorbereidende studies voor deze opdracht reeds op te starten.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Fluvius en de gemeente Nieuwerkerken om het project R005537 gezamenlijk uit te voeren goed.
De samenwerkingsovereenkomst zal ondertekend worden door de algemeen directeur en de voorzitter/burgemeester.
De gemeenteraad legde op 11 december 2014 de retributies vast voor de standplaatsen van de foor op onze kermissen. Omwille van de langdurige coronacrisis en de economische moeilijkheden die de foorkramers ondervinden vindt de gemeenteraad het aangewezen om deze retributie voor het jaar 2022 te schorsen.
Gemeenteraadsbesluit van 11 december 2014: retributiereglement kermissen.
De raad beslist dat er voor de kermissen in 2022 geen retributie gevraagd wordt aan de foorkramers voor de inname van een standplaats.
Het protocol van 10 mei 2022 van het afzonderlijk bijzonder comité.
Het model van arbeidsreglement van OVSG.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het arbeidsreglement in bijlage.
De wet van 08 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15 sexies.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 104 en 119.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2019 betreffende het arbeidsreglement.
Het bestaande arbeidsreglement goedgekeurd d.d. 20 juni 2019 wordt opgeheven.
Het arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke kleuterschool 't Goudhaantje, Molenstraat 8 te 3850 Nieuwerkerken, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.
Een afschrift van dit besluit en van het arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instelling vermeld in artikel 2.
Het protocol van 10 mei 2022 van het afzonderlijk bijzonder comité.
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter.
De nieuwe gemeentewet, artikel 117.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40.
§1 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
§2 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.
§3 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
§4 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.
§5 De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).
De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.
§1 De eerste evaluator nodigt het personeelslid per e-mail uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
§2 Het personeelslid kan per e-mail een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de eerste evaluator.
§3 Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de eerste evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de eerste evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de eerste evaluator.
§4 De eerste evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.
§1 De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van de opdrachten eigen aan de taken die opgenomen werden in de functiebeschrijving en op basis van de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur, die op hun beurt opgenomen werden in het pedagogisch project en het schoolwerkplan.
§2 De eerste evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand per mail mee.
§3 De eerste evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
De eerste evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.
De algemene vergadering van Limburg.net gaat door op woensdag 22 juni 2022 om 18.30 uur met volgende agendapunten:
1) Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering van 15 december 2021
2) Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
3) Jaarrekening en jaarverslag per 31 december 2021
4) Activiteitenverslag 2021
5) Kwijting aan de bestuurders (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
6) Kwijting aan de commissaris (art. 454 DLB, art. 40 statuten)
7) Ontslag en benoeming bestuurder en adviserend bestuurder raad van bestuur (art. 20 Statuten)
a. Mevrouw Ingrid Erlingen - bestuurder, wordt vervangen door de heer Koen Sleypen (beslissing RVB 15/12/21).
b. Dhr. Tom Cox - adviserend bestuurder, wordt vervangen door de heer Jan Vangenechten (beslissing RVB 12/01/22).
8) Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 statuten)
a. Dhr. Guido Steurs vervangt de heer Fons Verwimp als plaatsvervanger voor de gemeente Tessenderlo voor het algemeen comité.
b. Mevrouw Sofie De Waele vervangt de heer Guido Ector als effectieve afgevaardigde voor de stad Herk-de-Stad voor het algemeen comité.
c. Mevrouw Mieke Loyens vervangt de heer Mathieu Eycken als plaatsvervanger voor de gemeente Riemst
9) Varia
Limburg.net is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (verder ‘DLB’).
Het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.
De statuten van Limburg.net (verder 'de Statuten').
De beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 27 april 2022 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 22 juni 2022 om 18.30 uur.
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 22 juni 2022 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan Limburg.net - ann.martens@limburg.net.
De gemeente mag in overeenstemming met de statutaire bepalingen één (1) vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur aanduiden.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen en in het bijzonder op het artikel 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad, op het artikel 432 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger in de algemene vergadering van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en op de artikelen 436 en 447 betreffende de onverenigbaarheden.
Het feit dat de gemeente deelnemer is van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De oproepingsbrief ontvangen op xx mei 2022 voor de gewone vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op donderdag 23 juni 2022 om 18 uur die de volgende agendapunten bevat:
De verantwoordingsstukken en de toelichtingsnota’s betreffende de punten vermeld op de agenda van de gewone vergadering d.d. 23 juni 2022.
Op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota stemt de raad in met de voorstellen opgenomen in de agenda van de gewone vergadering d.d. 23 juni 2022 om 18 uur van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De vertegenwoordiger, de heer Dries Deferm, Opcosenstraat 77/A000, 3850 Nieuwerkerken, wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het college wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.